Πέντε πρωταγωνιστές (συν)ομιλούν για το αύριο της διεθνούς ναυτιλίας

Πέντε πρωταγωνιστές (συν)ομιλούν για το αύριο της διεθνούς ναυτιλίας

2086
Πέντε πρωταγωνιστές (συν)ομιλούν για το αύριο της διεθνούς ναυτιλίας

Mε την παρουσία πολλών και σημαντικών εκπροσώπων της διεθνούς ναυτιλίας πραγματοποιείται αυτή την ώρα το «9ο Annual Capital Link Operational Excellence in Shipping Forum».

Η παγκόσμια ναυτιλία αλλάζει άρδην και στο πλαίσιο αυτό σημαίνοντα στελέχη ναυτιλιακών εταιρειών, οι οποίοι συμμετείχαν στο 2ο πάνελ του συνεδρίου, παρέθεσαν τις απόψεις τους για φλέγοντα θέματα που απασχολούν σήμερα την βιομηχανία.

Ο λόγος για τους: κ. Αλέξανδρο Χατζηπατέρα, Executive Vice President, Business Development  της Dorian LPG, κ. Αριστείδη Πίττα, CEO των Euroseas και Εurodry, κ. Ιωάννη Δράγνη, CEO της Goldenport Group, κ. Δημήτρη Φαφαλιό, Πρόεδρο της INTERCARGO και Fafalios Shipping και κ. Γεώργιο Μούσκα, Πρόεδρο της Olympia Ocean Carriers και Αντιπρόεδρο της Ένωσης Κυπρίων Πλοιοκτητών.

Sulphur cap

Σε ερώτηση του κ. Σάββα Αθανασιάδη, Managing Director της Clarksons Platou (Hellas) Ltd για τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς του ΙΜΟ και την μετάβαση στη νέα εποχή από 01/01/2020, ο κ. Πίττας ανέφερε ότι πλέον είναι αργά για όσους πλοιοκτήτες δεν έχουν ακόμη προετοιμαστεί. Ο ίδιος τόνισε ότι όπως κάθε στρέβλωση στην αγορά, έτσι και η αβεβαιότητα γύρω από το sulphur cap μπορεί να έχει και θετικά αποτελέσματα για τη ναυλαγορά. Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Πίττας συμπλήρωσε ότι η απόσυρση πολλών πλοίων από την αγορά για την εγκατάσταση scrubbers μειώνει την προσφορά διαθέσιμων πλοίων και αυξάνει τους ναύλους.

Στο ίδιο μήκος κύματος ο κ. Ι. Δράγνης, ανέφερε ότι η εγκατάσταση scrubbers για τα πλοία απαιτεί ένα χρονικό διάστημα 30-40 ημερών, περίοδο κατά την οποία ουσιαστικά εξέρχεται της αγοράς ένα όγκος τονάζ. Ο επικεφαλής της Goldenport Group αναφέρθηκε και στην πρόσφατη επιβολή κυρώσεων από τις ΗΠΑ στη COSCO, απόρροια της οποίας ήταν η εκτόξευση των ναύλων για τα δεξαμενόπλοια και δη για τα VLCCs.

Από την πλευρά του ο κ. Δ. Φαφαλιός τόνισε ότι οι στόχοι του ΙΜΟ για το 2050 απαιτούν την συνεργασία ναυλωτών, πλοιοκτητών, ναυπηγείων, διυλιστηρίων για την επίτευξή τους. Ο Πρόεδρος της INTERCARGO χαρακτήρισε ως μεσοπρόθεσμες λύσεις καύσιμα όπως το συνθετικό LNG και την αμμωνία και σημείωσε ότι ύψιστη προτεραιότητα σε όλη αυτή τη μετάβαση αποτελεί η ασφάλεια των πληρωμάτων.

Ο κ. Γ. Μούσκας εξέφρασε την άποψη ότι η ναυτιλία πλέον είναι υπερ-ρυθμισμένη με τους πλοιάρχους εν πλω να καλούνται να προσαρμοστούν στα νέα γραφειοκρατικά δεδομένα. Ο ίδιος τόνισε ότι όλοι αυτοί οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί του ΙΜΟ θα πρέπει να εφαρμόζονται μόνο για τα νεότευκτα πλοία καθώς το κόστος για τα second hand είναι τεράστιο.

Τεχνολογία

Αναφορικά με την ραγδαία διείσδυση της τεχνολογίας στη ναυτιλία, ο κ. Α. Χατζηπατέρας ανέφερε ότι αυτή δημιουργεί ευκαιρίες παρά το γεγονός ότι για τα second-hand είναι κοστοβόρα.

Ο κ. Δ. Φαφαλιός τόνισε ότι η τεχνολογία τρέχει με τάχιστους ρυθμούς, ωστόσο έθεσε το ερώτημα κατά πόσο η μετάβαση στη ψηφιοποίηση είναι οικονομικά βιώσιμη για τις εταιρείες.

Ο ανθρώπινος παράγοντας πάντα θα παίζει σημαίνοντα ρόλο για τη ναυτιλία και για το λόγο αυτό θα πρέπει να προσαρμόζεται με τις νέες τεχνολογίες για το επιθυμητό αποτέλεσμα, ανέφερε ο κ. Ι. Δράγνης, υπογραμμίζοντας τη σημασία της συνεχούς εκπαίδευσης τόσο των πληρωμάτων όσο και των ανθρώπων στα γραφεία.

Καθώς η τεχνολογία αναπτύσσεται συνεχώς δημιουργείται ζήτημα για τι είδους πλοία θα πρέπει να παραγγέλνονται δεδομένης της υψηλής επένδυσης αλλά και της 20ετούς διάρκειας ζωής τους, τόνισε ο κ. Πίττας.

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο κ. Μούσκας, ο οποίος ανέφερε ότι καθώς η τεχνολογία αναπτύσσεται, οι πλοιοκτήτες κρατούν στάση αναμονής με αποτέλεσμα να υπάρχουν μειωμένες παραγγελίες, γεγονός άκρως θετικό ειδικά για την αγορά των dry.

Γεωπολιτική

Ο κ. Μούσκας τόνισε ότι αναμφίβολα οι σινοαμερικανικές κυρώσεις επιδρούν αρνητικά για τα Bulk carriers, ιδιαίτερα σε μια περίοδο όπου η Κίνα παρουσιάζει μικρό ρυθμό ανάπτυξης στο ΑΕΠ της.

Οι πρόσφατες επιθέσεις σε πετρελαϊκές εγκαταστάσεις της Saudi Aramco επηρέασε θετικά την ναυλαγορά στα wet, ιδιαίτερα για τα LR2, παρατήρησε ο κ. Δράγνης, ο οποίος επεσήμανε ότι το γεγονός ότι τα ναυπηγεία θέτουν ένα κατώτατο όριο στις τιμές ναυπήγησης έχει σαν συνέπεια να μειώνονται οι παραγγελίες που με τη σειρά του δημιουργει θετικό αντίκτυπο για την αγορά.

Ο κ. Πίττας, ανέφερε ωστόσο ότι οι εμπορικοί πόλεμοι επηρεάζουν αρνητικά το παγκόσμιο ΑΕΠ και το θαλάσσιο εμπόριο και κατέληξε στο ότι «οι δυνάμεις της προσφοράς είναι θετικές και το πρόβλημα έγκειται στη ζήτηση». Ο επικεφαλής των Eurodry και Εuroseas συμπλήρωσε ότι οι πολιτικές Τραμπ είναι απρόβλεπτες και εκτίμησε ότι ίσως ο Αμερικανός πρόεδρος προβεί σε συμφωνίες με άλλα κράτη στην προσπάθεια επανεκλογής του.

Η Κίνα αποτελεί τον κορυφαίο εισαγωγέα LPG στον κόσμο και κατά συνέπεια οι επιβληθείσες κυρώσεις επιδρούν στην εν λόγω αγορά, τόνισε ο κ. Χατζηπατέρας, ο οποίος ανέφερε ότι το trade pattern και η ζήτηση ανά τονομίλι αλλάζουν άρδην ως απόρροια των ραγδαίων γεωπολιτικών προκλήσεων.

Χρηματοδότηση

Ο κ. Πίττας από πλευράς του επεσήμανε ότι υπάρχουν πλέον εναλλακτικοί τρόποι χρηματοδότησης, οι οποίοι ωστόσο είναι «ακριβοί» για μεσαίες και μικρές εταιρείες λόγω υψηλής μόχλευσης. Στο ίδιο μήκος κύματος ο κ. Μούσκας σχολίασε ότι η χρηματοδότηση έχει γίνει αρκετά δύσκολη σε σχέση με πριν μια δεκαετία με αποτέλεσμα οι πλοιοκτήτες να προβαίνουν σε deals με έναν σημαντικό αριθμό τραπεζών ακόμα και εάν ο στόλος των εταιρειών τους απαρτίζεται από λίγα πλοία. Ο ίδιος πρόσθεσε ότι οι κινεζικές τράπεζες εμπλέκονται όλο και περισσότερο σε deals για την ναυπήγηση LNG Carriers και VLCC.

Φώτο: Ναυτικά Χρονικά