
19 χρόνια συμπληρώνονται φέτος από το ναυάγιο του «Εξπρές Σάμινα» στις Πόρτες της Πάρου που στοίχισε τη ζωή σε 81 ανθρώπους. Τα ΝΧ θυμούνται το τραγικό αυτό γεγονός που άλλαξε άρδην την ιστορία της ελληνικής ακτοπλοΐας, μαζί με το ναυάγιο της Φαλκονέρας το 1966.
Τα ΝΧ με ένα 14σέλιδο αφιέρωμα στο τεύχος Νοεμβρίου 2000 (το τεύχος Οκτωβρίου βρισκόταν επί του πιεστηρίου όταν συνέβη το ναυάγιο με αποτέλεσμα να γίνει μία μόνο αναφορά στο γεγονός στο editorial εξηγώντας ότι στο επόμενο τεύχος θα γινόταν λεπτομερής ανάλυση), άνοιξε τον φάκελο του «Εξπρές Σάμινα», μέσα από 7 άρθρα και απόψεις 3 πολιτικών.
«Η απαίτηση για αναζήτηση αιτίων και ευθυνών υπήρξε γενική και η περί αυτού απόφαση διατυπώθηκε με τον πλέον επίσημο και κατηγορηματικό τρόπο από τον τότε Πρωθυπουργό και τον Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας»*. Τα θέματα που αναλύθηκαν διεξοδικά αφορούσαν την ασφάλειας της ακτοπλοΐας, ήτοι η καταλληλότητα και η συμμόρφωση με τους διεθνείς κανονισμούς ασφαλείας, το γεγονός ότι ο ελληνικός νηογνώμονας δεν ήταν μέλος του IACS, η σωστή και άρτια εκπαίδευση των αξιωματικών για τις τεχνολογικές απαιτήσεις, οι ελλείψεις των σωστικών μέσων κ.ά.
Η μάχη των ακτοπλοϊκών εταιρειών την εποχή εκείνη ήταν ασύλληπτη, καθώς οι εξαγορές γίνονταν από την μια μέρα στην άλλη και ο «πόλεμος» που μαινόταν δημιουργούσε αισθητές επιπτώσεις στους κατοίκους των νησιών οι οποίοι διαμαρτύρονταν για το καθεστώς των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών.
«Η ναυτική τραγωδία ήρθε ίσως την κατάλληλη στιγμή για να αποκαλύψει μια εικόνα που όλοι φρόντιζαν να αποκρύπτουν: Την εικόνα μιας ακτοπλοΐας που μέχρι το 2001 θα επενδύσει 680 δισεκατομμύρια δραχμές για πλοία νέας τεχνολογίας, ενώ την ίδια στιγμή 30 από τα 47 πλοία κλασικού τύπου είναι ηλικίας 25 έως 34 ετών. Μπορεί το όριο ηλικίας να ισχύει μόνο στην Ελλάδα (κι αυτό λόγω του ναυαγίου του Ο/Γ «Ηράκλειον» στη Φαλκονέρα) και οι πλοιοκτήτες να ζητούν την αύξηση του ορίου, ωστόσο το ζητούμενο δεν είναι τα χρόνια (άλλωστε υπάρχουν κρουαζιερόπλοια μεγαλύτερης ηλικίας) αλλά η κατάσταση των πλοίων»*.
*Απόσπασμα από το τεύχος των Ναυτικών Χρονικών 10/2000
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Συνέχεια στο μπαράζ των διεθνών συμφωνιών με επίκεντρο τις προμήθειες υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) έδωσαν πρόσφατα Petronas και Venture Global. Συγκεκριμένα, η Petronas, μέσω…
Με μια φαντασμαγορική τελετή, η Royal Caribbean καλωσόρισε πρόσφατα το νεότευκτο «Star of the Seas» στον στόλο της. Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, το «Star…
Περιορισμένες ήταν οι πρόσφατες μεταβολές στη ναυλαγορά των LNG carriers, με τις προκλήσεις να επιμένουν. Συγκεκριμένα, βάσει πρόσφατης έκθεσης της ναυλομεσιτικής Fearnleys, το κόστος…
Οι εξελίξεις στον χάρτη του παγκόσμιου εμπορίου κατά τη διάρκεια του α΄ εξαμήνου του 2025 βρίσκονται στο επίκεντρο της πρόσφατης έκθεσης «Global Trade Update»…
Συνέντευξη του Αρχηγού Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. Αντιναυάρχου Λ.Σ. Τρύφωνα Κοντιζά
Σε συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε σήμερα στο ξενοδοχείο COLORS στην Αθήνα, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και το εργαστήριο Καινοτομίας και Διοίκησης Πληροφορίας (i4m Lab) παρουσίασαν…
Την οδύνη της για τις απώλειες ανθρώπινων ζωών μετά τις πρόσφατες επιθέσεις σε ελληνόκτητα πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα εξέφρασε με δήλωσή της η πρόεδρος…
Το «φράγμα» των $4 τρισ. έσπασε πρόσφατα η κεφαλαιοποίηση του αμερικανικού τεχνολογικού κολοσσού Nvidia. Σύμφωνα με δημοσίευμα του Anadolu, την Τετάρτη 9 Ιουλίου η…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ