Το ναυάγιο που άλλαξε την ελληνική ακτοπλοΐα

Το ναυάγιο που άλλαξε την ελληνική ακτοπλοΐα

478
Το ναυάγιο που άλλαξε την ελληνική ακτοπλοΐα
Ομάδα διάσωσης ανασύρει την ελληνική σημαία απο το βυθισμένο «Εξπρές Σάμινα» (Φωτό: Δημήτρης Μεσσήνης)

19 χρόνια συμπληρώνονται φέτος από το ναυάγιο του «Εξπρές Σάμινα» στις Πόρτες της Πάρου που στοίχισε τη ζωή σε 81 ανθρώπους. Τα ΝΧ θυμούνται το τραγικό αυτό γεγονός που άλλαξε άρδην την ιστορία της ελληνικής ακτοπλοΐας, μαζί με το ναυάγιο της Φαλκονέρας το 1966.

Τα ΝΧ με ένα 14σέλιδο αφιέρωμα στο τεύχος Νοεμβρίου 2000 (το τεύχος Οκτωβρίου βρισκόταν επί του πιεστηρίου όταν συνέβη το ναυάγιο με αποτέλεσμα να γίνει μία μόνο αναφορά στο γεγονός στο editorial εξηγώντας ότι στο επόμενο τεύχος θα γινόταν λεπτομερής ανάλυση), άνοιξε τον φάκελο του «Εξπρές Σάμινα», μέσα από 7 άρθρα και απόψεις 3 πολιτικών.

Φωτογραφία του "Εξπρές Σάμινα", στο λιμάνι του Πειραιά δύο ημέρες πρίν το ναυάγιο. (Φωτό: Γ. Χρηστάκης)
Φωτογραφία του “Εξπρές Σάμινα”, στο λιμάνι του Πειραιά δύο ημέρες πρίν το ναυάγιο. (Φωτό: Γ. Χρηστάκης)

«Η απαίτηση για αναζήτηση αιτίων και ευθυνών υπήρξε γενική και η περί αυτού απόφαση διατυπώθηκε με τον πλέον επίσημο και κατηγορηματικό τρόπο από τον τότε Πρωθυπουργό και τον Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας»*. Τα θέματα που αναλύθηκαν διεξοδικά αφορούσαν την ασφάλειας της ακτοπλοΐας, ήτοι η καταλληλότητα και η συμμόρφωση με τους διεθνείς κανονισμούς ασφαλείας, το γεγονός ότι ο ελληνικός νηογνώμονας δεν ήταν μέλος του IACS, η σωστή και άρτια εκπαίδευση των αξιωματικών για τις τεχνολογικές απαιτήσεις, οι ελλείψεις των σωστικών μέσων κ.ά.

Η μάχη των ακτοπλοϊκών εταιρειών την εποχή εκείνη ήταν ασύλληπτη, καθώς οι εξαγορές γίνονταν από την μια μέρα στην άλλη και ο «πόλεμος» που μαινόταν δημιουργούσε αισθητές επιπτώσεις στους κατοίκους των νησιών οι οποίοι διαμαρτύρονταν για το καθεστώς των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών.

«Η ναυτική τραγωδία ήρθε ίσως την κατάλληλη στιγμή για να αποκαλύψει μια εικόνα που όλοι φρόντιζαν να αποκρύπτουν: Την εικόνα μιας ακτοπλοΐας που μέχρι το 2001 θα επενδύσει 680 δισεκατομμύρια δραχμές για πλοία νέας τεχνολογίας, ενώ την ίδια στιγμή 30 από τα 47 πλοία κλασικού τύπου είναι ηλικίας 25 έως 34 ετών. Μπορεί το όριο ηλικίας να ισχύει μόνο στην Ελλάδα (κι αυτό λόγω του ναυαγίου του Ο/Γ «Ηράκλειον» στη Φαλκονέρα) και οι πλοιοκτήτες να ζητούν την αύξηση του ορίου, ωστόσο το ζητούμενο δεν είναι τα χρόνια (άλλωστε υπάρχουν κρουαζιερόπλοια μεγαλύτερης ηλικίας) αλλά  η κατάσταση των πλοίων»*.

*Απόσπασμα από το τεύχος των Ναυτικών Χρονικών 10/2000

Το ρυμουλκό στο μέρος του ατυχήματος που μεταφέρει τους δύτες γιΑ υποθαλάσσια έρευνα. (Φωτό: Β. Βαρδουλάκης)
Το ρυμουλκό στο μέρος του ατυχήματος που μεταφέρει τους δύτες γιΑ υποθαλάσσια έρευνα. (Φωτό: Β. Βαρδουλάκης)