
Στην αγορά του υγρού φορτίου παρατηρείται μία πολύ μεγάλη «ψαλίδα» μεταξύ των χρονοναυλώσεων και της spot αγοράς. Αυτό το άνοιγμα έχει μεγαλώσει ιδιαίτερα τους τελευταίους μήνες, καθώς οι χρονοναυλώσεις ενισχύθηκαν εντυπωσιακά, ενώ οι ναύλοι στη spot αγορά παρέμειναν σταθεροί. Προς το παρόν και εν όψει 2020 προβλέπεται μόνο μία μείωση των ναύλων για τα πλοία που δεν είναι εξοπλισμένα με scrubbers.
Οι χρονοναυλώσεις είναι αυξημένες σε σχέση με τη spot αγορά, ωστόσο, το μεγάλο άνοιγμα της παρούσας χρονικής συγκυρίας είναι τέτοιο που θέτει εύλογα ερωτήματα στη ναυλαγορά του υγρού φορτίου ως προς τους παράγοντες που το προκαλούν και κατά πόσον αυτό θα διατηρηθεί ή και θα διευρυνθεί.
Σύμφωνα με έρευνα της AxsMarine, η αγορά των χρονοναυλώσεων είναι κατά βάση ρευστή, με υψηλό βαθμό διαφοροποίησης μεταξύ των συμφωνιών, εξέλιξη που εξαρτάται από πολλούς παράγοντες: τον τύπο του πλοίου (με ή χωρίς scrubber), την ημερομηνία παράδοσης, το σημείο παράδοσης και τη διάρκεια του συμβολαίου. Η ζήτηση των χρονοναυλώσεων κατά το πρώτο εξάμηνο του 2019 υπήρξε ενισχυμένη για πολλούς τύπους πλοίων. Για παράδειγμα, ένα συμβόλαιο διάρκειας ενός έτους για ένα VLCC χωρίς scrubber με άμεση ναύλωση ανέρχεται σήμερα σε $31.000/ημέρα, ενώ τον περασμένο Φεβρουάριο ήταν $28.000/ημέρα. Ένα χρόνο πριν, το ίδιο συμβόλαιο έκλεινε με $19.000/ημέρα.
Από την άλλη μεριά, η spot αγορά βίωσε ένα δύσκολο πρώτο εξάμηνο, κατά την διάρκεια του οποίου πολλά πλοία παρέμειναν σε αδράνεια. Σε πολλούς κλάδους, ιδίως τα VLCC και τα MR2, η «χιονοστιβάδα» των παραδόσεων νεότευκτων σε συνδυασμό με την ανυπαρξία διαλύσεων οδήγησε σε περαιτέρω αύξηση της προσφοράς.
Η έρευνα καταλήγει στο συμπέρασμα ότι καθώς οι πλοιοκτήτες θα ξεκινήσουν από τον Σεπτέμβριο να γεμίζουν τα πλοία τους με καύσιμα συμβατά με την οδηγία ΙΜΟ 2020, είναι αναμενόμενη μία αύξηση των ναύλων στη spot αγορά, στο μέτρο που η αύξηση του λειτουργικού κόστους θα μετακυληθεί στους ναύλους. Ωστόσο, αυτή η αύξηση δεν αναμένεται να αγγίζει τα επίπεδα που είχε φτάσει στα τέλη του 2018, όταν η απόφαση του OPEC για αύξηση της παραγωγής μείωσε τους ναύλους της spot αγοράς.
Φωτό: Sergio Souza/Unsplash
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η Bureau Veritas Marine & Offshore (BV) πραγματοποίησε με επιτυχία την 38η συνάντηση της Ελληνικής Ναυτιλιακής Τεχνικής Επιτροπής στην Αθήνα στις 24 Ιουνίου, επιβεβαιώνοντας…
Το European Shortsea Network, εκπροσωπούμενο από τον Πρόεδρο Χαράλαμπο Σημαντώνη, συμμετείχε στον Στρατηγικό Διάλογο υψηλού επιπέδου για τη Ναυτιλιακή Βιομηχανική Στρατηγική της ΕΕ (strategic…
Πτώση καταγράφουν οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου, την Παρασκευή 4 Ιουλίου, στον απόηχο της δέσμευσης του Ιράν ότι θα τηρήσει τη Συνθήκη Μη Διάδοσης…
Σε μια περίοδο που η ναυτιλία διασχίζει ολοένα και πιο ασταθή γεωπολιτικά ύδατα, η ΔΟΜ (Διεθνής Ομοσπονδία Εργαζομένων Μεταφορών-ITF), εξέφρασε την ανησυχία της στην…
Περίπου 1.000 πτήσεις ματαιώθηκαν κατά τη διάρκεια της δεύτερης ημέρας απεργίας των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, στη Γαλλία την Παρασκευή 4 Ιουλίου. Εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι…
Η αξιοποίηση μη επανδρωμένων σκαφών επιφανείας (Uncrewed Surface Vessels – USVs) και τηλεχειριζόμενων υποβρύχιων οχημάτων (Remotely Operated Vehicles – ROVs) ανοίγει νέους ορίζοντες στην…
Καθώς οι ανησυχίες για την επέκταση του «σκιώδους» στόλου εντείνονται σε διεθνές επίπεδο, το Βερολίνο σκληραίνει τη στάση του απέναντι στα δεξαμενόπλοια που διέρχονται…
Έντονη κατεγράφη η δραστηριότητα των Ελλήνων πλοιοκτητών στις παραγγελίες πλοίων την περασμένη εβδομάδα, με τέσσερις εταιρείες να βρίσκονται στο επίκεντρο. Συγκεκριμένα, βάσει πρόσφατης έκθεσης…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ