
To σκηνικό που διαμορφώνεται γύρω από την παγκόσμια αγορά αργού πετρελαίου και πως αυτή θα επηρεάσει τα δεξαμενόπλοια, αποτέλεσαν αντικείμενα της τελευταίας ανάλυσης του οίκου Drewry.
Πιο συγκεκριμένα στην εν λόγω ανάλυση αναφέρεται ότι από αρχές του έτους η αγορά του μαύρου χρυσού παρουσιάζει μεγάλη μεταβλητότητα κυρίως λόγω των ραγδαίων μεταβολών από πλευράς προσφοράς. Κατά συνέπεια η Drewry θεωρεί ότι οι αμερικανικές κυρώσεις σε Ιράν και Βενεζουέλα και οι πολιτικές του ΟΠΕΚ αποτελούν τις κυριότερες αιτίες για τα «σκαμπανεβάσματα» στις τιμές, παρά το γεγονός ότι η αύξηση της προσφοράς αργού από πετρελαϊκές χώρες εκτός ΟΠΕΚ εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει την αντίστοιχη της ζήτησης το 2019.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η τιμή του Brent ανήλθε στα $70/βαρέλι στα τέλη Απριλίου μετά την απόφαση της Ουάσιγκτον να άρει τις εξαιρέσεις στις κυρώσεις εναντίον του Ιράν ενώ μετά την απόφαση του ΟΠΕΚ για επέκταση των περικοπών στην προσφορά έως τον Μάρτιο του 2020, οι τιμές brent κινήθηκαν περίπου στα $60/βαρέλι. Εν συνεχεία η μεγάλη κόντρα ΗΠΑ-Ιράν με αφορμή τις επιθέσεις σε δεξαμενόπλοια στα Στενά του Ορμούζ παρείχε στήριξη στις τιμές.
Ωστόσο, οι τιμές των futures πετρελαίου και η αναμενόμενη αύξηση της προσφοράς από τα μη-μέλη του ΟΠΕΚ σε συνδυασμό με τις αρνητικές συνέπειες της σινο-αμερικανικής κόντρας στη ζήτηση, μαρτυρούν ότι η αγορά θα έχει επαρκή προσφορά, εξέλιξη θετική για τα δεξαμενόπλοια, σύμφωνα με τη Drewry.
Σε όλα τα παραπάνω ωστόσο θα πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψη τον ρόλο του Ιράν, σημειώνει ο οίκος. Σε περίπτωση λοιπόν που οι αμερικανικές κυρώσεις στην Τεχεράνη ωθήσουν τις εξαγωγές του Ιράν στο μηδέν τότε η προσφορά θα παραμείνει σε ρηχά νερά το β’ τρίμηνο του 2019 ακόμα και εάν επαληθευτούν οι εκτιμήσεις για αύξηση της προσφοράς από μη-μέλη του ΟΠΕΚ. Ενδεικτικά τον Ιούνιο του 2019, οι ιρανικές εξαγωγές έφτασαν στα 0,3 εκατ. βαρέλια/ημέρα, όταν τον Απρίλιο του 2018, ακριβώς πριν την επιβολή των κυρώσεων, ανέρχονταν στα 2,5 εκατ. βαρέλια/ημέρα.
Από την πλευρά της η ΙΕΑ εκτιμά στην τελευταία της έκθεση ότι το γ’ και δ΄ τρίμηνο του έτους η αγορά προκειμένου να βρει ισορροπία, θα χρειαστεί προσφορά περίπου 30,9 και 30 εκατ. βαρελιών/ημέρα αντίστοιχα από τα μέλη του ΟΠΕΚ. Με δεδομένο ωστόσο ότι ήδη τα 11 μέλη του Οργανισμού έχουν αποφασίσει να μειώσουν την παραγωγή γύρω στα 25,8 εκατ. βαρέλια ημερησίως συνολικά αλλά και με δεδομένο ότι Βενεζουέλα και Λιβύη θα διατηρήσουν την παραγωγή τους γύρω στα 0,8 εκατ. βαρέλια/ημέρα και 1,16 εκατ. βαρέλια/ημέρα αντίστοιχα, η αγορά μάλλον θα πληγεί από μειωμένη προσφορά.
Μένει λοιπόν να δούμε τι επιφυλάσσει το δεύτερο μισό του έτους για την παγκόσμια αγορά πετρελαίου και κατά συνέπεια για τις επιδόσεις των δεξαμενοπλοίων.
Φωτό: Cameron Venti/ Unsplash
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Για «επενδύσεις στην ελληνική ναυτιλία με στόχο την ανάπτυξη, την ασφάλεια και το άνοιγμα νέων θέσεων εργασίας» έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας & Νησιωτικής…

Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Δεκεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών…

Το Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη τιμήθηκε με Βραβείο από την Ακαδημία Αθηνών κατά την Πανηγυρική Συνεδρία που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 18 Δεκεμβρίου 2025 στο Μέγαρο της Ακαδημίας. Συγκεκριμένα, στο…

Η Ουκρανία έπληξε για πρώτη φορά πετρελαιοφόρο του «σκιώδους στόλου» της Ρωσίας «μέσα στα ουδέτερα ύδατα» της Μεσογείου, ανακοίνωσε σήμερα πηγή στους κόλπους των…

Η επιτυχής διέλευση του πλοίου «Maersk Sebarok» από την Ερυθρά Θάλασσα και τα Στενά του Μπαμπ ελ Μαντέμπ αποτελεί την πρώτη παρουσία της δανέζικης…

Η τεχνολογία συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας μεγάλης κλίμακας για πλήρως ηλεκτρικά πλοία εδραιώνεται ως βασικός πυλώνας της αποανθρακοποίησης των ακτοπλοϊκών μεταφορών, με τη Corvus Energy να διαδραματίζει κεντρικό ρόλο στη…

Η πράσινη αμμωνία καθιερώνεται ως ένας από τους πλέον ώριμους ενεργειακούς φορείς για την αποανθρακοποίηση της ναυτιλίας και η επένδυση της CMB.TECH, που ανακοινώθηκε…

Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο συμφωνεί να χορηγήσει δάνειο στην Ουκρανία ύψους 90 δισεκατομμυρίων ευρώ για τα έτη 2026-2027, μέσω δανεισμού της ΕΕ», αναφέρουν τα συμπεράσματα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ