H ναυτιλία εν μέσω τεχνολογικής επανάστασης

H ναυτιλία εν μέσω τεχνολογικής επανάστασης

255
H ναυτιλία εν μέσω τεχνολογικής επανάστασης

Οι τεχνολογικές εξελίξεις που αλλάζουν το ναυτιλιακό γίγνεσθαι, η ανάγκη προσαρμογής της ναυτιλιακής εκπαίδευσης σε αυτές και κατά πόσο η ψηφιοποίηση δημιουργεί ευκαιρίες στη ναυτιλιακή κοινότητα δεν θα μπορούσαν να μην τεθούν επί τάπητος κατά την διάρκεια του διεθνούς συνεδρίου Greek Shipping Summit, υπό την διοργάνωση του TheSeaNation Conference, με τίτλο «2020:The wind of change in the Global Challenge», το οποίο έλαβε χώρα την Τετάρτη 5 Ιουνίου 2019 στο Ίδρυμα Ευγενίδου.

Σε πάνελ με τίτλο «From the first Clermont steamship to the ship intelligence» συμμετείχαν ο δρ Ιωάννης Λαγούδης, καθηγητής του ναυτιλιακού τμήματος του Πανεπιστημίου Πειραιώς, η κ. Ελένη Πολυχρονοπούλου, πρόεδρος του Δ.Σ. της HEMEXPO, ο κ. Κώστας Θ. Κόντες, γενικός διευθυντής της V. Ships Greece Ltd., ο Παναγιώτης Μήτρου, Technology & Innovation Manager, Marine & Offshore Business Development του Lloyd’s Register South Europe, ο κ. Ιωάννης Μιχαηλίδης, Market Development Manager της Otesat Maritel, η κ. Ειρήνη Λιαδή, ICT Key Account Manager του OTE Group of Companies, ο κ. Παναγιώτης Γαβαλάς, Director of Operations της IQ Solutions SA, ο κ. Δημήτρης Ζησιμόπουλος, Business Development Manager του RINA Hellas Ltd. και ο κ. Κώστας Κωνσταντίνου, Managing Partner της Moore Stephens Chartered Accountants SA. Συντονιστής του πάνελ ήταν ο κ. Γιάννης Λαζάρου, δημοσιογράφος της «TheSeaNation».

Η κ. Ειρήνη Λιαδή, ICT Key Account Manager του OTE Group of Companies, αναφέρθηκε σε νέες τεχνολογικές εξελίξεις όπως είναι το Internet of Things, η τεχνητή νοημοσύνη και η ρομποτική, τονίζοντας ότι η τεχνολογία είναι σύμμαχος και δεν δύναται να αντικαταστήσει τις γνώσεις και την κρίση του ναυτικού.

Η κ. Ελένη Πολυχρονοπούλου, πρόεδρος του Δ.Σ. της HEMEXPO, ανέφερε ότι η αγορά του ναυτιλιακού εξοπλισμού έχει εντοπίσει πως η ψηφιοποίηση λαμβάνει χώρα με πολύ γοργό ρυθμό, προσθέτοντας ότι στόχος αποτελεί οι κατασκευές ναυτιλιακού εξοπλισμού να λαμβάνουν συνεχώς feedback από το operation όπου με την χρήση ψηφιακής τεχνολογίας μπορεί να προσφέρει βελτιστοποίηση στα συστήματα πάνω στα πλοία. Η κ. Πολυχρονοπούλου εξέφρασε την αισιοδοξία ότι σύντομα όλες οι ελληνικές εταιρείες που παράγουν ναυτιλιακό εξοπλισμό θα προσφέρουν λύσεις IOT.

Στη συνέχεια ο κ. Ιωάννης Μιχαηλίδης, Market Development Manager της Otesat Maritel, επεσήμανε ότι η τεχνολογία ωριμάζει και οι απαιτήσεις της ναυτιλιακής αγοράς εξελίσσονται, προσθέτοντας ωστόσο ότι η ζήτηση από την πλευρά των ναυτιλιακών εταιρειών, η εσωτερική δομή της κάθε εταιρείας, η επιλογή των σωστών τεχνολογικών συνεργατών καθώς και οι αλλαγές στο κανονιστικό πλαίσιο αποτελούν ορισμένους από τους παράγοντες που επηρεάζουν την ταχύτητα προσαρμογής της ναυτιλίας στις νέες τεχνολογικές εξελίξεις.

Η κ. Ειρήνη Λιαδή, ICT Key Account Manager του OTE Group of Companies, η κ. Ελένη Πολυχρονοπούλου, πρόεδρος του Δ.Σ. της HEMEXPO και ο κ. Ιωάννης Μιχαηλίδης, Market Development Manager της Otesat Maritel.

Από την πλευρά του ο κ. Κώστας Κωνσταντίνου, Managing Partner της Moore Stephens Chartered Accountants SA, τόνισε χαρακτηριστικά ότι δεν υπάρχει μια ενιαία στρατηγική για όλες τις εταιρείες αναφορικά με την προσαρμογή τους στις εκάστοτε τεχνολογικές εξελίξεις. Ιδιαίτερα σημαντικά στοιχεία για την απορρόφηση της τεχνολογίας από μία εταιρεία είναι το στρατηγικό πλάνο και η κουλτούρα που έχει αναπτύξει η ίδια, όπως και το κατάλληλα καταρτισμένο ανθρώπινο δυναμικό, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Κωνσταντίνου.

Ο δρ Ιωάννης Λαγούδης, καθηγητής του ναυτιλιακού τμήματος του Πανεπιστημίου Πειραιώς, μιλώντας εκ μέρους της ναυτιλιακής εκπαίδευσης της χώρας, επεσήμανε ότι στόχος των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων είναι να μεταλαμπαδεύσουν έναν τρόπο σκέψης ο οποίος θα βοηθάει στην δημιουργία ψηφιακών λύσεων και στην ανάδειξη στελεχών που να σκέφτονται όπως χαρακτηριστικά αναφέρθηκε «out of the box». Ο ίδιος επεσήμανε επίσης ότι η τεχνολογία δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζεται αρνητικά, αντιθέτως, καθώς δημιουργεί μελλοντικά στελέχη που διαθέτουν όχι μόνο technical αλλά και soft skills.

Στη συνέχεια ο κ. Παναγιώτης Γαβαλάς, Director of Operations της IQ Solutions SA, τόνισε ότι η ελληνική ναυτιλία πάντα στηριζόταν και θα στηρίζεται στην εμπειρία της, ενώ πάντα θα προσφέρει λύσεις με γνώμονα την ασφάλεια, την φιλικότητα προς το περιβάλλον και το κόστος. Ο ίδιος τόνισε χαρακτηριστικά ότι «την ναυτοσύνη την έχουμε μέσα όμως, αλλά θα πρέπει και εμείς οι εκπρόσωποι της τεχνολογίας να αρχίσουμε να δίνουμε επιχειρήματα για ποιούς λόγους θα πρέπει οι άνθρωποι της ναυτιλίας να χρησιμοποιούν την τεχνολογία».

DSC00892
Ο κ. Κώστας Κωνσταντίνου, Managing Partner της Moore Stephens Chartered Accountants SA, ο δρ Ιωάννης Λαγούδης, καθηγητής του ναυτιλιακού τμήματος του Πανεπιστημίου Πειραιώς και ο κ. Παναγιώτης Γαβαλάς, Director of Operations της IQ Solutions SA.

 

Από την δική του μεριά ο κ. Παναγιώτης Μήτρου, Technology & Innovation Manager, Marine & Offshore Business Development του Lloyd’s Register South Europe, επεσήμανε ότι η ψηφιοποίηση αποτελεί εργαλείο συνεκτικότητας για θέματα ασφάλειας, ενεργειακής αποδοτικότητας και καλύτερης διαχείρισης στα πλοία. Ο κ. Μήτρου προσέθεσε επίσης ότι ποτέ δεν υπήρξαν ευνοϊκότερες συνθήκες απ’ ό,τι σήμερα προκειμένου να επέλθουν σημαντικές αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο η ναυτιλία θα λειτουργήσει τα επόμενα χρόνια, αναφερόμενος και στους νέους διεθνείς περιβαλλοντικούς κανονισμούς για την μείωση των αέριων ρύπων, ενώ τόνισε την σημασία του blockchain καθώς μπορεί να αλλάξει γενικά τον τρόπο λειτουργίας της ναυτιλίας.

O κ.
Ο κ. Παναγιώτης Γαβαλάς, Director of Operations της IQ Solutions SΑ, ο κ. Παναγιώτης Μήτρου,Technology & Innovation Manager, Marine & Offshore Business Development του Lloyd’s Register South Europe και ο κ. Δημήτρης Ζησιμόπουλος, Business Development Manager του RINA Hellas Ltd.

Ο κ. Δημήτρης Ζησιμόπουλος, Business Development Manager του RINA Hellas Ltd., ανέφερε ότι η ναυτιλία οδηγείται από τις εξελίξεις και προσπαθεί να συνδεθεί με αυτές, επισημαίνοντας τον γοργό ρυθμό υιοθέτησης της ψηφιοποίησης από τις ναυτιλιακές εταιρείες. Ο κ. Ζησιμόπουλος επεσήμανε ότι η χρήση των ψηφιακών εργαλείων μπορεί να οδηγήσει σε μείωση του λειτουργικού κόστους στα πλοία, να συμβάλει σε μείωση του χρόνου παραμονής των πλοίων σε λιμάνια και να αυξήσει την κερδοφορία μιας ναυτιλιακής.

DSC00910
Ο κ. Δημήτρης Ζησιμόπουλος, Business Development Manager του RINA Hellas Ltd. και ο κ.Κώστας Θ. Κόντες, γενικός διευθυντής της V. Ships Greece Ltd.

Τέλος ο κ. Κώστας Θ. Κόντες, γενικός διευθυντής της V. Ships Greece Ltd., επεσήμανε με την σειρά του ότι η τεχνολογία οδηγείται προς την ψηφιοποίηση και ότι τα data έχουν ιδιαίτερη βαρύτητα για έναν manager για την λήψη αποφάσεων, την μείωση των λειτουργικών εξόδων, για την γνώση της λειτουργίας του πλοίου και της επίδοσης του πληρώματος. Ο κ. Κόντες προσέθεσε ότι η VShips έχει επενδύσει σε νέες τεχνολογίες, οι οποίες έχουν συμβάλει στην βελτίωση των υπηρεσιών της εταιρείας προς τους πελάτες της, χωρίς ωστόσο η τεχνολογία να αποτελεί πανάκεια.

Στο τελευταίο πάνελ του συνεδρίου με τίτλο «GEOPOLITICS, ENERGY & SHIPPING – «New Energy Routes – New Business Environment – New Challenges in Shipping», εκπρόσωποι από τον χώρο της εκπαίδευσης και γνώστες των εξελίξεων στον χώρο της γεωπολιτικής αναφέρθηκαν στα ενεργειακά έργα στα οποία συμμετέχει η χώρα, στην θέση της Ελλάδας και της Κύπρου στην Ανατ. Μεσόγειο και στις αντιδράσεις από μέρους της Τουρκίας καθώς και στο μέτρο με τον οποίο οι γεωπολιτικές εξελίξεις μπορούν να αλλάξουν τα δεδομένα στον παγκόσμιο ενεργειακό χάρτη. Στο πλαίσιο του πάνελ έγινε επίσης αναφορά στη στροφή προς τις καθαρότερες μορφές ενέργειας και το φυσικό αέριο τα τελευταία χρόνια, τόσο στην Ελλάδα όσο και παγκοσμίως, με μείωση της ζήτησης για πετρέλαιο και άνθρακα, ενώ επισημάνθηκε από τους συμμετέχοντες η ανάγκη η ναυτιλία να συμβάλει στην προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος μέσω της διαχείρισης των αποβλήτων από τα πλοία.

Οι συμμετέχοντες στο 4ο πάνελ του Greek Shipping Summit.
Οι συμμετέχοντες στο 4ο πάνελ του Greek Shipping Summit.

Φωτό: Ναυτικά Χρονικά