
Ποιος δεν γνωρίζει τα θρυλικά Liberty’s, που ανέλαβαν το δύσκολο έργο μεταφοράς από την Αμερική στρατιωτών, πολεμοφοδίων και τροφίμων στην Ευρώπη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.
Το όνομά τους δεν είναι τυχαίο: συνέβαλαν καθοριστικά στην άνιση μάχη των συμμαχικών δυνάμεων εναντίον της ναζιστικής Γερμανίας και μπορούν επάξια να διεκδικήσουν ένα μεγάλο μερίδιο δόξας. Αν και η ιδέα για τη δημιουργία τους γεννήθηκε στην Αγγλία με στόχο να καλύψουν το κενό των πλοίων εκείνων που είχαν βυθιστεί από τα γερμανικά υποβρύχια, οι Ηνωμένες Πολιτείες τελειοποίησαν τον σχεδιασμό τους. Το πρώτο καθελκύστηκε στο ναυπηγείο North Sands του Sunderland της Αγγλίας στις 23 Αυγούστου 1941 και πήρε το όνομα Empire Liberty. Μετά από επίμονες προσπάθειες των Βρετανών, πολλές αντιρρήσεις των Αμερικανών και ατελείωτες διαπραγματεύσεις, τελικά το δεύτερο Liberty με το όνομα Ocean Vanguard καθελκύστηκε στην Καλιφόρνια στις 15 Οκτωβρίου 1941, για να ακολουθήσουν πολλά ακόμα, με αξιοσημείωτη μάλιστα ταχύτητα παραγωγής!
Το περιοδικό Time τα χαρακτήρισε «ασχημόπαπα», αλλά ο ίδιος ο Πρόεδρος Roosevelt, σε ραδιοφωνικό διάγγελμά του, είπε ότι έχουν «όψη φοβερή», δανειζόμενος στίχο του Ύμνου εις την Ελευθερία. Το ζητούμενο ωστόσο δεν ήταν η εμφάνιση, αλλά ο προορισμός τους: τα αργοκίνητα αυτά σκαριά διέσχιζαν τον Ατλαντικό, υπό την απειλή των γερμανικών υποβρυχίων, μεταφέροντας εκατομμύρια τόνους πυρομαχικών, εφόδια, άρματα, ατμομηχανές, στρατιωτικά οχήματα, πετρέλαιο και κάρβουνο, φαρμακευτικό υλικό, ζώα και ζωοτροφές. Είναι βέβαιο ότι αν δεν υπήρχαν τα Liberty’s, η έκβαση του πολέμου θα ήταν διαφορετική.
Με το τέλος του πολέμου ανέλαβαν τον ανεφοδιασμό των κατεστραμμένων περιοχών και τις μεταφορές γενικού φορτίου στα λιμάνια όλου του πλανήτη. Η Αμερική, αναγνωρίζοντας την προσφορά του ελληνικού στόλου, ο οποίος είχε χάσει το μεγαλύτερο μέρος των σκαφών του, πούλησε με ευνοϊκούς όρους 100 Liberty’s σε Έλληνες πλοιοκτήτες και έτσι μπήκαν τα θεμέλια ώστε η ναυτιλία της χώρας μας να αναδειχθεί σε μία από τις μεγαλύτερες δυνάμεις σε παγκόσμιο επίπεδο.
Το 2006, με πρωτοβουλία του κύριου Σπύρου Πολέμη και με οικονομική συνεισφορά μιας ομάδας Ελλήνων εφοπλιστών, ένα Liberty παραχωρήθηκε από την αμερικανική κυβέρνηση στην Ελλάδα και κατέληξε να δέσει στον Πειραιά, σε πολύ κακή κατάσταση, τον Ιανουάριο του 2009. Ο αείμνηστος Καπτ. Βασίλης Κωνσταντακόπουλος κάλυψε τα έξοδα της αποκατάστασης και σήμερα το πλοίο στέκει περήφανο στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, στην Πύλη 2, έχοντας μετατραπεί σε πλωτό μουσείο και διατηρώντας ζωντανές τις μνήμες ενός ένδοξου παρελθόντος.
Το Hellas Liberty είναι ένα από τα τρία που σώζονται. Στους εσωτερικούς του χώρους υπάρχουν αυθεντικά ναυτικά όργανα, μοντέλα πλοίων καθώς και έργα των μικρών φίλων μελών της Helmepa Junior.
Μπορείτε να το επισκεφτείτε καθημερινά 10:00-16:00 ή να μπείτε στην ιστοσελίδα www.hellasliberty.gr/el/ για περισσότερες πληροφορίες.



Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ και Ναυτικά Χρονικά
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών

Ο Ντ. Τραμπ διατάσσει «πλήρη και απόλυτο αποκλεισμό» των δεξαμενόπλοιων που κινούνται προς και από τη Βενεζουέλα. Ο Ντόναλντ Τραμπ διεμήνυσε χθες Τρίτη ότι…

Σε μια σημαντική κίνηση ανανέωσης του στόλου της, η Hapag-Lloyd υπέγραψε συμβόλαιο με τα κινεζικά ναυπηγεία CIMC Raffles για τη ναυπήγηση οκτώ νέων πλοίων…

Η τεχνολογία των ηλεκτροχημικών κυψελών καυσίμου υδρογόνου μεγάλης ισχύος εξελίσσεται σε καθοριστικό μοχλό του πράσινου μετασχηματισμού της ναυτιλίας, επιτρέποντας εγκαταστάσεις επιπέδου μεγαβάτ σε ποντοπόρα…

Αλλαγή σκυτάλης στην ηγεσία της European Shipowners | ECSA, καθώς ο Mikki Koskinen από τη Φινλανδία εξελέγη νέος Πρόεδρος, με τον Νικόλα Βενιάμη να…

Σημαντικές αλλαγές στο μείγμα των φορτίων που μεταφέρουν τα Capesize καταγράφονται τα τελευταία χρόνια. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η Drewry, ενώ οι όγκοι φορτίων που…

Την υπογραφή σύμβασης προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, διάρκειας 21 ετών, με την Google ανακοίνωσε η TotalEnergies, δεσμευόμενη για την παροχή ενός TWh ανανεώσιμης ενέργειας προς…

Η τεχνολογία πλήρους ηλεκτροκίνησης πλοίων, βασισμένη σε συστήματα αποθήκευσης ενέργειας μεγάλης κλίμακας και ηλεκτρική πρόωση υψηλής ισχύος, πέρασε σε νέα ιστορική φάση στις 14…

Την πρώτη ετήσια πτώση από το 2020 καταγράφουν οι παγκόσμιες διά θαλάσσης αποστολές θερμικού άνθρακα, με τον συνολικό όγκο να διαμορφώνεται στους 945 εκατ.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ