Πόλος έλξης της παγκόσμιας ναυτιλιακής κοινότητας επιθυμεί να γίνει η Γεωργία

Πόλος έλξης της παγκόσμιας ναυτιλιακής κοινότητας επιθυμεί να γίνει η Γεωργία

100
Πόλος έλξης της παγκόσμιας ναυτιλιακής κοινότητας επιθυμεί να γίνει η Γεωργία

Η Γεωργία, που βρίσκεται στο μέσον του αποκαλούμενου «Νέου Δρόμου του Μεταξιού» μεταξύ της Κίνας και της Ευρώπης, έχει θέσει τον φιλόδοξο στόχο να ενισχύσει την εγχώρια ναυτιλιακή της βιομηχανία, αλλά και τη φωνή της στα διεθνή ναυτιλιακά fora. Τα Ναυτικά Χρονικά ταξίδεψαν στο Βατούμ, τον «βαθύ λιμένα» της ελληνικής αρχαιότητας, μετά από πρόσκληση της Υπηρεσίας Θαλάσσιων Μεταφορών του Υπουργείου Οικονομίας και Αειφόρου Ανάπτυξης της Γεωργίας, με αφορμή τη διοργάνωση εκεί του δεύτερου Διεθνούς Ναυτιλιακού Φόρουμ στα μέσα του περασμένου Σεπτεμβρίου (Georgia International Maritime Forum – GIMF), στο οποίο συμμετείχαν εκπρόσωποι από 43 χώρες.

Νέα εποχή για τον «βαθύ λιμένα» της αρχαιότητας

Ο επισκέπτης που φτάνει σήμερα στο Βατούμ, τον μεγαλύτερο εμπορικό λιμένα της Γεωργίας και πρωτεύουσα της αυτόνομης δημοκρατίας της Αζαρίας, εντυπωσιάζεται από την οικονομική αλλά και την τουριστική ανάπτυξη αυτής της σημαντικής πόλης-λιμένα της Μαύρης Θάλασσας. Το Βατούμ προσελκύει αξιόλογο αριθμό ξένων επενδυτών, κυρίως από τον χώρο του ναυτιλιακού επιχειρείν, οι οποίοι αντιμετωπίζουν ιδιαίτερα θετικά την προοπτική της επιχειρηματικής τους δραστηριοποίησης στη χώρα. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί πως η Γεωργία, σύμφωνα με την 22η έκδοση της ετήσιας μελέτης του Ινστιτούτου Fraser, μιας καναδικής δεξαμενής σκέψης, για την Παγκόσμια Οικονομική Ελευθερία, καταλαμβάνει την 7η θέση μεταξύ 162 χωρών, ξεπερνώντας χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο ή η Αυστραλία.

Ένας ελκυστικός επενδυτικός προορισμός ανατέλλει στην Μαύρη Θάλασσα

Την ελκυστικότητα της Γεωργίας ως επενδυτικού προορισμού για την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία επιχείρησε να αναδείξει και ο πρωθυπουργός της χώρας, Μάμουκα Μπακχτάντζε, στη διάρκεια της ομιλίας του κατά την τελετή έναρξης του Διεθνούς Ναυτιλιακού Φόρουμ στο Βατούμ (Georgia International Maritime Forum – GIMF). Ο κ. Μπακχτάντζε ήταν σαφής ως προς τις προθέσεις της κυβέρνησής του, τονίζοντας πως: «Η Τιφλίδα θα προσφέρει σημαντικά φορολογικά προνόμια προς επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον χώρο του ναυτιλιακού επιχειρείν, καθώς και σε εταιρείες που παρέχουν υπηρεσίες σε τέτοιας φύσης επιχειρήσεις από το επόμενο έτος». Σύμφωνα μάλιστα με τον Γεωργιανό πρωθυπουργό, οι ναυτιλιακές εταιρείες θα έχουν τη δυνατότητα να δραστηριοποιηθούν επιχειρηματικά στη χώρα υπό καθεστώς σχεδόν μηδενικής φορολογίας, ενώ θα παρέχεται ένα ευνοϊκό περιβάλλον για προσλήψεις. Επίσης, ο κ. Μπακχτάντζε σημείωσε πως η ναυτιλιακή νομοθεσία της χώρας θα ευθυγραμμιστεί με τα διεθνή πρότυπα. Για τον Γεωργιανό πρωθυπουργό, που ανέλαβε τα καθήκοντά του στις 20 Ιουνίου 2018, η Γεωργία έχει τη δυνατότητα να αναδειχθεί ως η πύλη για οκτώ μεσόγειες χώρες στην ευρύτερη περιοχή που δεν έχουν πρόσβαση στη θάλασσα.

Πράγματι, η Γεωργία, η οποία έχει συνάψει συμφωνία ελεύθερου εμπορίου με την ΕΕ αλλά και με την Κίνα, επιδιώκει να εξασφαλίσει τον ρόλο ενός περιφερειακού διαμετακομιστικού κόμβου μεταξύ της Ευρώπης και της Ασίας. «Αυτό το όραμα υπογραμμίζεται από την έναρξη ενός εκ των μεγαλύτερων ναυτιλιακών έργων στη Γεωργία: του λιμένα βαθέων υδάτων της Ανάκλια», σημειώνει στα Ναυτικά Χρονικά η κ. Ταμάρα Ιοσελιάνι, διευθύντρια της Υπηρεσίας Θαλάσσιων Μεταφορών της Γεωργίας. «Η πόλη της Ανάκλια ανακαλύπτεται εκ νέου ως εμπορική πύλη για τις χώρες της κεντρικής Ασίας και του Καυκάσου». Μάλιστα, η κ. Ιοσελιάνι, μιλώντας στο GIMF, επεσήμανε τη σημασία της πολιτικής απόφασης που έχει ληφθεί για τη μεταμόρφωση της Γεωργίας, ενώ ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στην ανάγκη δημιουργίας ενός ισχυρού εγχώριου ναυτιλιακού cluster.

Απόσπασμα από άρθρο στο τεύχος Δεκεμβρίου 2018 των Ναυτικών Χρονικών, σελ. 58.

Φωτό: Ναυτικά Χρονικά