Η ναυτιλία στην υπηρεσία της βιώσιμης ανάπτυξης

Η ναυτιλία στην υπηρεσία της βιώσιμης ανάπτυξης

555
Η ναυτιλία στην υπηρεσία της βιώσιμης ανάπτυξης
(Α-Δ): Γιώργος Ξηραδάκης (Managing Director της XRTC Business Consultants και President του The Propeller Club (Port of Piraeus), Γιώργος Πατέρας (Πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος και Διευθύνων Σύμβουλος της Aegeus Shipping S.A.), Βαλέντιος (Έντυ) Βαλεντής (Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Pyxis Tankers), Γιάννης Πλατσιδάκης (Διευθύνων Σύμβουλος της Maran Dry Management Inc. και Πρόεδρος της INTERCARGO), Άκης Τσιριγάκης (CEO της Sevenseas Capital Management), Σπυρίδωνας Ταράσσης (General Manager της Olympic Vision Maritime Inc. (Onassis Group).

Το καθιερωμένο ετήσιο φόρουμ της διοργάνωσε την Τρίτη 20 Νοεμβρίου η WISTA Hellas, γιορτάζοντας φέτος τα 25 χρόνια λειτουργίας της. Το φετινό φόρουμ ήταν αφιερωμένο στην βιώσιμη ανάπτυξη και στην στήριξη της ναυτιλιακής κοινότητας ως προς την επίτευξη των 17 περιβαλλοντικών και όχι μόνο στόχων που έχουν θέσει τα Ηνωμένα Έθνη για το 2030.

Στο πλαίσιο του φόρουμ τέθηκαν επί τάπητος όλα τα σημαντικά ζητήματα και οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ναυτιλιακή βιομηχανία. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχαν οι απόψεις των ομιλητών που συμμετείχαν σε πάνελ με αντικείμενο συζήτησης το «Πως η επίτευξη των βιώσιμων στόχων επηρεάζει τη λειτουργία και την κουλτούρα της επιχείρησης ή ενός οργανισμού». Το πάνελ συγκροτήθηκε από τους κ.κ. Γιώργο Πατέρα, Γιάννη Πλατσιδάκη, Βαλέντιο (Έντυ) Βαλεντή, Σπυρίδωνα Ταράσση και Άκη Τσιριγάκη, ενώ συντονιστής ήταν ο κ. Γιώργος Ξηραδάκης, Managing Director της XRTC Business Consultants και President του The Propeller Club (Port of Piraeus).

Ο κ. Γιάννης Πλατσιδάκης, Διευθύνων Σύμβουλος της Maran Dry Management Inc. και Πρόεδρος της INTERCARGO, επεσήμανε ότι η ναυτιλία σαφώς θα τηρήσει τους διεθνείς κανονισμούς για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος αλλά και της ατμόσφαιρας, ωστόσο η ναυτιλιακή βιομηχανία αποτελεί τον τελευταίο κρίκο της αλυσίδας και γι’ αυτό δεν δύναται να δείξει τον τρόπο με τον οποίον θα αντιμετωπιστούν τα περιβαλλοντικά προβλήματα, προσθέτοντας ότι οι διεθνείς περιβαλλοντικοί κανονισμοί δεν έχουν επιβληθεί στις ναυπηγικές βιομηχανίες ή στους κατασκευαστές μηχανών, όπως είχε γίνει αντίστοιχα στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ο Πρόεδρος της INTERCARGO επεσήμανε ότι στην ποντοπόρο ναυτιλία είναι απαραίτητη για την επιβίωσή της η συνεχής εκπαίδευση καθώς και η αναβάθμιση της ποιότητας των ναυτικών. Ο κ. Πλατσιδάκης αναφέρθηκε και στον κανονισμό της Ε.Ε. για τον εγκεκριμένο Ευρωπαϊκό Κατάλογο Μονάδων Ανακύκλωσης Πλοίων, ο οποίος θα τεθεί σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2019, επισημαίνοντας ότι είναι αναγκαίο να αναβαθμιστεί η ποιότητα των μεθόδων και πρακτικών ανακύκλωσης στα διαλυτήρια της Ινδίας και άλλων κρατών.

IMG_4591Τον λόγο πήρε στη συνέχεια ο κ. Γιώργος Πατέρας, Πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος και Διευθύνων Σύμβουλος της Aegeus Shipping S.A., ο οποίος αναφέρθηκε στην αντίθεσή του αναφορικά με την αποθείωση των καυσίμων που προβλέπεται να εφαρμοστεί το 2020 στη ναυτιλία, επισημαίνοντας ότι ο μαύρος άνθρακας συμβάλλει στην ρύπανση της ατμόσφαιρας καθώς μέσω της καύσης του εκλύεται μεθάνιο. Ο κ. Πατέρας επεσήμανε ότι η επιτυχία της ποντοπόρου ναυτιλίας είναι ότι αποτελεί μία παγκόσμια βιομηχανία η οποία «αυτορυθμίζεται» ανάλογα με τις ανάγκες που προκύπτουν, είτε αυτές αφορούν την ενίσχυση της θαλάσσιας ασφάλειας, την προστασία των ναυτικών, την προάσπιση των εργασιακών τους δικαιωμάτων κτλ., αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι η ναυτιλία είναι «ahead of the game, μία δηλαδή πολύ προηγμένη βιομηχανία». Ο κ. Πατέρας επεσήμανε την σημασία της διαρκούς εκπαίδευσης στη ναυτιλία και της ίσης μεταχείρισης ανδρών και γυναικών στον συγκεκριμένο κλάδο.

Από μέρους του o κ. Σπυρίδων Ταράσσης, General Manager της Olympic Vision Maritime Inc. (Onassis Group), επεσήμανε ότι η ναυτιλία μπορεί να συμμετέχει στην επίτευξη όλων των στόχων που έχουν θέσει τα Ηνωμένα Έθνη, ενώ προσέθεσε ότι η συμμετοχή των νέων, μέσα από συνεχή εκπαίδευση, είναι ιδιαίτερα σημαντική και κρίσιμη στον τομέα της ναυτιλίας και όχι μόνο.

IMG_4588

Από την πλευρά του ο κ. Βαλέντιος (Έντυ) Βαλεντής, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Pyxis Tankers, επεσήμανε ότι η προστασία του περιβάλλοντος είναι προτεραιότητα για τη ναυτιλία, προσθέτοντας ότι η μικρομεσαία ναυτιλιακή επιχείρηση αποτελεί την ραχοκοκαλιά της ελληνικής ναυτιλιακής βιομηχανίας. Ο κ. Βαλεντής τόνισε ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία της Ελλάδας βρίσκεται σε κρίση τα τελευταία 10 χρόνια. Ωστόσο οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες έχουν καταφέρει να επιβιώσουν μέσα στην κρίση και να προοδεύσουν, σύμφωνα με τον κ. Βαλεντή, το οποίο οφείλεται στο προσωπικό ενδιαφέρον των Ελλήνων εφοπλιστών. Ο πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Pyxis Tankers προσέθεσε ότι από την 1η Ιανουαρίου 2020 όταν και θα τεθεί σε εφαρμογή το sulphur cap το λειτουργικό κόστος των πλοίων θα ανέβει δραματικά λόγω της αύξησης στις τιμές των καυσίμων.

Τέλος, ο κ. Άκης Τσιριγάκης, CEO της Sevenseas Capital Management, ανέφερε ότι είναι αναγκαία η ισορροπία αλλά και η διαρκής εκπαίδευση για την προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης στη ναυτιλία, ενώ εξέφρασε την σύμφωνη γνώμη του με τα όσα υποστήριξε και ο κ. Πλατσιδάκης. Συγκεκριμένα και ο κ. Τσιριγάκης υποστήριξε πως η ναυτιλία αποτελεί τον τελευταίο κρίκο της αλυσίδας και ότι στο πλαίσιο των διεθνών περιβαλλοντικών κανονισμών θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη τι πρέπει να κάνουν από μέρους τους και τα διυλιστήρια ως προς την παροχή συμβατών και επαρκούς ποσότητας καυσίμων, ενώ σε ό,τι αφορά τα ναυπηγεία υποστήριξε την άποψη πως και αυτά πρέπει και αυτά να εμπλακούν στον στόχο μίας βιώσιμης ανάπτυξης στη ναυτιλία και να μην πέφτει όλο το βάρος της εφαρμογής των κανονισμών στους πλοιοκτήτες.

IMG_4360

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε κατά την έναρξη των εργασιών του ετήσιου φόρουμ της WISTA Hellas η ομιλία της προέδρου της, κυρίας Αγγελικής Χάρτμαν, η οποία τόνισε ότι η «βιώσιμη ανάπτυξη είναι ο μόνος τρόπος να διασφαλιστεί η ζωή στον πλανήτη μας και η ναυτιλία λόγω ισχύος μπορεί να συνδράμει προς αυτή την κατεύθυνση». Παράλληλα, η κ. Χάρτμαν τόνισε στην ομιλία της πως οι κανονισμοί και οι υποχρεώσεις της ναυτιλίας, σε ό,τι αφορά το περιβάλλον, θα πρέπει να ενταχθούν στο πλαίσιο της διαμόρφωσης μίας νέας εταιρικής κουλτούρας και νέας θεώρησης για την ναυτιλιακή επιχειρηματικότητα.

IMG_4415

Μετά την εναρκτήρια ομιλία της προέδρου της WISTA Hellas τον λόγο πήρε ο κ. Λεωνίδας Δημητριάδης-Ευγενίδης, Προέδρος του Ιδρύματος Ευγενίδου και Πρεσβευτής του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού στην Ελλάδα, ο οποίος αναφερόμενος στην WISTA σημείωσε ότι «οι γυναίκες έχουν αποδείξει ότι αποτελούν ζωντανό κομμάτι του ευ γίγνεσθαι της ναυτιλίας». Ο κ. Δημητριάδης-Ευγενίδης τόνισε, επίσης, ότι το όραμα για τους 17 στόχους βιώσιμης ανάπτυξης του ΟΗΕ θα πρέπει να απασχολεί όλους προκειμένου να «βαδίσουμε» στο δρόμο της αειφορίας για τον πλανήτη. Παράλληλα, αναφέρθηκε για ακόμη μια φορά στις ανάγκες της ελληνόκτητης ναυτιλίας για Έλληνες ναυτικούς καθώς επίσης και στην ανάγκη να υποστηριχθεί έμπρακτα η δημόσια ναυτική εκπαίδευση.

Φωτό: Ναυτικά Χρονικά

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.