Περί αθέμιτου ανταγωνισμού στα ναυπηγεία της Νότιας Κορέας

Περί αθέμιτου ανταγωνισμού στα ναυπηγεία της Νότιας Κορέας

162
Περί αθέμιτου ανταγωνισμού στα ναυπηγεία της Νότιας Κορέας

Προβληματισμό στην ευρωπαϊκή ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία φαίνεται πως έχει προκαλέσει η σύσταση πενταετούς προγράμματος αναζωογόνησης της ναυτιλιακής βιομηχανίας της Ν. Κορέας (Ministry of Trade, Industry and Energy «The Five-year plan for the Shipping Industry Revival») σε μια προσπάθεια αντιμετώπισης της εντεινόμενης ναυτιλιακής κρίσης της χώρας.

Σύμφωνα με έμπειρους παρατηρητές, η κυβέρνηση της Ν. Κορέας επιχειρεί με αυτή την κίνηση να δώσει ένα τέλος στην ύφεση που πλήττει τη ναυτιλιακή και ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία της χώρας, η οποία αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα από την κατάρρευση της Hanjin Shipping Lines το 2016, δημιουργώντας όμως, όπως κύκλοι της ευρωπαϊκής βιομηχανίας υποστηρίζουν, συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού για τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία.

Πιο συγκεκριμένα, η κορεατική κυβέρνηση προχώρησε στη σύσταση της κρατικής εταιρείας Korea Ocean Business Corporation (KOBC), τον Ιούλιο του 2018, με στόχο την ενίσχυση των επενδύσεων στο ναυπηγικό τομέα της χώρας, αλλά και την εξασφάλιση «οικονομικά βιώσιμης» δανειοδότησης για τις μικρομεσαίες κορεατικές επιχειρήσεις του κλάδου. Στόχος της KOBC, η οποία συστάθηκε με αρχικό μετοχικό κεφάλαιο $4,5 δις, φαίνεται να είναι η επίτευξη παραγγελιών 140 πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και 60 πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων για τα κορεατικά ναυπηγεία κατά την περίοδο 2018– 2020.

Η συγκεκριμένη είδηση ήχησε σαν «κεραυνός εν αιθρία» στα «αυτιά» των ευρωπαϊκών ναυπηγείων, δημιουργώντας βάσιμους (;) φόβους για αθέμιτο ανταγωνισμό και αδιαφάνεια στον τρόπο επιδοτήσεων. Επιπλέον, κύκλοι του ευρωπαϊκού εφοπλισμού επισημαίνουν ότι τα μέτρα αυτά θα αυξήσουν υπέρμετρα την προσφορά -στην ήδη κορεσμένη αγορά- των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου. Ταυτόχρονα, ο ευρωπαϊκός κατασκευαστικός κλάδος τονίζει ότι με αυτό τον τρόπο οι τεχνοκράτες στη Σεούλ, έμμεσα και άμεσα, θα ενισχύσουν τις αναθέσεις υπεργολαβιών ναυπήγησης υπέρ των εγχώριων Κορεατών κατασκευαστών και εφοδιαστών σε βάρος των αλλοδαπών προμηθευτών.

Αντιλαμβανόμενοι την επικινδυνότητα του εγχειρήματος για την ανταγωνιστικότητα του κλάδου στην ΕΕ, οι εκπρόσωποι της ευρωπαϊκής ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας γνωστοποίησαν τις θέσεις τους άμεσα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία ερευνά το θέμα, ενώ ο επικεφαλής αξιωματούχος της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Κορέα φαίνεται πως έχει ήδη ζητήσει εξηγήσεις από την κορεατική κυβέρνηση, καθώς τα νέα προστατευτικά μέτρα αντίκεινται στους όρους της Συμφωνίας Ελευθέρων Συναλλαγών ΕΕ– Νοτίου Κορέας, και μάλιστα στα άρθρα 11.9 – 11.15 περί επιδοτήσεων. Στο πλευρό των Ευρωπαίων βρίσκονται πάντως και οι Ιάπωνες αφού και το Τόκιο ανησυχεί για τη συγκεκριμένη εξέλιξη και σκοπεύει να στραφεί εναντίον των ναυπηγείων που επιδοτούνται, άσχετα αν και οι Ιάπωνες, σύμφωνα με πολλούς αναλυτές, εφαρμόζουν παρόμοιες πρακτικές.

 

Άρθρο από τεύχος Οκτωβρίου 2018 των Ναυτικών Χρονικών, σελ. 12-13.