Η ναυτιλιακή βιομηχανία μπροστά σε μεγάλες προκλήσεις

Η ναυτιλιακή βιομηχανία μπροστά σε μεγάλες προκλήσεις

708
Η ναυτιλιακή βιομηχανία μπροστά σε μεγάλες προκλήσεις

Η στροφή της ναυτιλιακής χρηματοδότησης προς το ασιατικό leasing, οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί του ΙΜΟ και το δίλημμα για την χρήση ή μη των scrubbers, οι εμπορικές κυρώσεις, η ψηφιοποίηση και οι νέες τεχνολογίες αποτέλεσαν λίγα μόνο από τα θέματα που απασχόλησαν το 20ό Annual Marine Money Greek Ship Finance Forum. To φόρουμ πραγματοποιήθηκε εχθές Τρίτη 16 Οκτωβρίου, σε μια κατάμεστη αίθουσα του ξενοδοχείου Χίλτον και με την παρουσία εκατοντάδων εκπροσώπων από όλο το φάσμα της ελληνικής και παγκόσμιας ναυτιλίας.

untitled

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η τοποθέτηση του προέδρου της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών κ. Θεόδωρου Βενιάμη, ο οποίος αρχικά χαιρέτησε την προσπάθεια του ΙΜΟ να εξετάσει την αβεβαιότητα που θα φέρει το Sulphur Cap 2020 στον ευρύτερο ναυτιλιακό κλάδο, προσθέτοντας ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες αναμένεται να συμμορφωθούν πλήρως με το χρονοδιάγραμμα των περιβαλλοντικών κανονισμών του ΙΜΟ. Παράλληλα, κάλεσε την ΕΕ να επιληφθεί επί των θεμάτων ασφαλείας που προκύπτουν από τη χρήση νέων καυσίμων από τα πλοία και προσέθεσε ότι τα scrubbers αποτελούν βραχυχρόνια λύση. Αναφερόμενος στον IACS, σημείωσε ότι έχει συμβάλλει ελάχιστα σε περιβαλλοντικά θέματα και θέματα ασφάλειας που απασχολούν σήμερα την ναυτιλία. Τέλος, επεσήμανε ότι ο ελληνικός εφοπλισμός θα παραμείνει για ακόμη μία φορά πιστός στις αξίες που τον διέπουν και θα συμβάλλει τα μέγιστα τόσο στην προστασία ναυτικών και πλοίων όσο και στην προστασία του περιβάλλοντος.

παπαγιανόπουλος

Εν συνεχεία, τον λόγο έλαβε ο κ. Αναστάσιος Παπαγιαννόπουλος, Πρόεδρος της BIMCO. Ο κ. Παπαγιαννόπουλος αναφέρθηκε στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ναυτιλιακή βιομηχανία σήμερα και οι οποίες έρχονται ως συνέπεια των περιβαλλοντικών κανονισμών, κατατάσσοντάς τες σε κατηγορίες που σχετίζονται με: α) τα συστήματα επεξεργασίας θαλάσσιου έρματος  β) τα καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο και γ) με τις εκπομπές CO2. O κ. Παπαγιαννόπουλος τόνισε, επίσης, ότι δεν υπάρχει ολιστική προσέγγιση των περιβαλλοντικών θεμάτων και εξέφρασε την άποψη ότι δρομολογούνται πολιτικές χωρίς να έχει προϋπάρξει το κατάλληλο επίπεδο τεχνικής και οικονομικής ανάλυσης.

To τρίτο πάνελ του φόρουμ απαρτιζόταν από τους κ. Ιωάννη Πλατσιδάκη, προέδρου της INTERCARGO και Director της Anangel Maritime, κ. Anders Steen Soerensen, CEO της Naval-DME, κ. Dieter Rohdenburg, CEO της Intership Navigation και κ. Ηρακλή Προκοπάκη, αντιπροέδρου και COO της Danaos Corporation. Αρχικώς, ο κ. Πλατσιδάκης εξέφρασε την άποψη ότι η εγκατάσταση ή μη των scrubbers στα πλοία αποτελεί «εμπορική απόφαση», έγκειται στην κάθε ναυτιλιακή το τι θα επιλέξει και τόνισε ότι είναι γνωστό ότι τα περισσότερα από τα πλοία του στόλου του ομίλου Αγγελικούση θα εξοπλιστούν με τα εν λόγω συστήματα. Επιπρόσθετα, σημείωσε ότι για να επιτευχθούν εκπομπές ρύπων από τα πλοία με μέγιστη περιεκτικότητα σε θείο 0,5% από το 2020, θα απαιτηθεί αρκετός χρόνος. Ο κ. Rohdenburg, από την πλευρά του, συμφώνησε ότι τα scrubbers αποτελούν «εμπορική απόφαση» και σημείωσε ότι η εγκατάστασή τους δεν ενδείκνυται για μικρότερα πλοία, τονίζοντας ότι η εταιρεία του θα εξοπλίσει τον στόλο της των capesizes με scrubbers. Αντιθέτως, τα μικρότερα πλοία της Intership Navigation αναμένεται να στραφούν προς την καύση LNG, κατά τον ίδιο.

πλατσιδάκης
(Α-Δ): Οι κ.κ. Dylan Potter, Ιωάννης Πλατσιδάκης, Dieter Rohdenburg, Anders Steen Soerensen, Ηρακλής Προκοπάκης.

Εν συνεχεία, ο κ. Προκοπάκης τόνισε ότι το ερώτημα για την δική του εταιρεία, η οποία δραστηριοποιείται στην αγορά των containerships, είναι πιο εύκολο να απαντηθεί καθώς η χρήση ή μη των scrubbers έγκειται στις προτιμήσεις των ναυλωτών. Παράλληλα, ο κ. Προκοπάκης υποστήριξε ότι το ζήτημα των βαρέων καυσίμων θα απασχολεί την παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα για πολύ καιρό ακόμα και προσέθεσε ότι οι δυνάμεις προσφοράς και ζήτησης είναι αυτές που θα καθορίσουν τις επιλογές των ναυτιλιακών εταιρειών. Ταυτόχρονα, προσέθεσε ότι καθώς ένας μικρός αριθμός πλοίων θα εξοπλιστεί με scrubbers, η συμμόρφωση της πλειοψηφίας των πλοίων με τα νέα καύσιμα είναι αναπόφευκτη με τον έναν ή τον άλλο τρόπο.

Για την χρήση ή μη των scrubbers θα πρέπει να ληφθούν πολλοί παράγοντες υπόψη επεσήμανε ο κ. Soerensen, ενώ για το μέλλον θα καθοριστεί και από τον ίδιο τον ανταγωνισμό.

Συντονιστής του πάνελ ήταν ο κ. Dylan Potter, Partner της Vedder Price.

Τέλος μεγάλο ενδιαφέρον είχε η τοποθέτηση της κας Angelica Kemene, Head of MarketAnalysis & Intelligence της Optima Shipping Services και του κ. Matthew Thomas της BlankRome LLP. Πιο συγκεκριμένα, η κα. Kemene παρέθεσε κάποια πολύ ενδιαφέροντα ευρήματα αναφορικά με την πορεία της ελληνικής ναυτιλίας κατά τα τελευταία 20 χρόνια. Είναι εντυπωσιακό ότι η ελληνική πλοιοκτησία έχει επεκταθεί κατά 147,5% κατά τη διάρκεια αυτών των χρόνων, ενώ όσον αφορά τη σύσταση του ελληνόκτητου στόλου σήμερα το 50% αποτελείται από πλοία ξηρού φορτίου, το 33% από δεξαμενόπλοια και το 9% από containerships. Παράλληλα, από τα στοιχεία της κας Kemene προκύπτει ότι ο μέσος όρος ηλικίας του ελληνόκτητου στόλου είναι σχετικά χαμηλός, ενώ μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν on order 254 νεότευκτα πλοία, αποτελώντας το 12,3% των παραγγελιών του παγκόσμιου orderbook.

Από την πλευρά του ο κ. Thomas εστίασε την προσοχή του στο χρονικό των εκατέρωθεν εμπορικών κυρώσεων ΗΠΑ- Κίνας και το πως έχουν επηρεάσει τόσο την ναυτιλία όσο και τις άμεσα με αυτήν συνδεδεμένες βιομηχανίες, όπως της ενέργειας. Τέλος αναφέρθηκε και στην επανεπιβολή κυρώσεων στο Ιράν και το πως αυτή έχει επιδράσει μέχρι στιγμής την οικονομία της χώρας.