Τα «πως» και τα «γιατί» της διαμόρφωσης των βάσεων της ναυτιλίας

Τα «πως» και τα «γιατί» της διαμόρφωσης των βάσεων της ναυτιλίας

1254
Τα «πως» και τα «γιατί» της διαμόρφωσης των βάσεων της ναυτιλίας

Προβληματισμό προκάλεσαν στους γνώστες των θεμάτων ναυτικής και ναυτιλιακής εκπαίδευσης οι βάσεις της ναυτιλίας, όπως αυτές ανακοινώθηκαν χθες από τους αρμόδιους φορείς.

Οι συγκεκριμένες βάσεις αφορούν τους εισακτέους με το σύστημα των Πανελληνίων Εξετάσεων και αποτελούν αφετηρία για προβληματισμό, τόσο για το Υπουργείο Ναυτιλίας όσο και για το Υπουργείο Παιδείας, αλλά πολύ περισσότερο για τους θεσμικούς εκπροσώπους της ναυτεργασίας και του εφοπλισμού.

Όπως πάντα, τα σκήπτρα της αριστείας κρατά η Σχολή Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών του ΕΜΠ, η οποία παρά τη συρρίκνωση της ναυπηγικής δραστηριότητας της Ελλάδας εξακολουθεί να γοητεύει ως επάγγελμα και δραστηριότητα τους νέους μας.

Στον αντίποδα, στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού οι βάσεις έπεσαν και αυτό σημαίνει ότι αρκετοί εισακτέοι εισάγονται με βαθμολογίες αρκετά κάτω από τη βάση του 10/20.

Εξαιρετικά μεγάλη φαίνεται να είναι η συρρίκνωση στις Σχολές Πλοιάρχων αλλά και στις Σχολές Μηχανικών, λαμβάνοντας υπόψη ότι είναι σχετικά μικρός ο αριθμός των εισακτέων στις συγκεκριμένες Σχολές. Φέτος πάντως, στο σύνολο, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχει προδιαγράψει ότι μπορεί να υποδεχθεί ελαφρώς πάνω από 1.300 σπουδαστές για όλες τις ΑΕΝ της χώρας.

Ειδικότερα, οι βάσεις για τις ΑΕΝ διαμορφώθηκαν ως ακολούθως:

– Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού – Πλοίαρχοι 9.932 / Πτώση 617 μόρια
– Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού – Μηχανικοί 8.466 / Πτώση 423 μόρια

Σε ερώτησή μας προς έμπειρους στο χώρο η απάντηση ήταν ότι για τις ΑΕΝ οι βάσεις μειώθηκαν λόγω της χαμηλής απόδοσης πολλών μαθητών στα μαθηματικά, της αύξησης του αριθμού εισακτέων, όπως ανακοινώθηκε από τον υπουργό Ναυτιλίας, αλλά και της δημιουργίας νέων Ακαδημιών (δημοσίων και ιδιωτικών) που προσελκύουν το ενδιαφέρον αρκετών νέων αλλά, κυρίως, των γονέων τους στην Ελλάδα αλλά και στην Κύπρο, στη Βουλγαρία και στη Ρουμανία.

Είναι, μάλιστα, εντυπωσιακό ότι τουλάχιστον 300 σπουδαστές τα τελευταία δύο χρόνια προτιμούν να εισαχθούν σε κρατικές ή ιδιωτικές ΑΕΝ που παρέχουν πτυχία αλλοδαπών εκπαιδευτικών συστημάτων και προετοιμάζουν αξιωματικούς που αναγνωρίζονται αντίστοιχα από τη Βρετανία, την Κύπρο και τη Βουλγαρία (δίχως, όμως, το ελληνικό Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής να τους αναγνωρίζει ως Έλληνες αξιωματικούς).

Ενδιαφέρον, επίσης, προκαλεί η μεγάλη αύξηση της βάσης εισαγωγής στο πρώην Τμήμα Ναυπηγών του ΤΕΙ Αθηνών, που πλέον μετονομάστηκε σε Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής. Ο λόγος είναι ότι αφενός λόγω της κρίσης αρκετοί γονείς δεν έχουν τη δυνατότητα να υποστηρίξουν σπουδές στην ελληνική επαρχία και αφετέρου ο τίτλος του Πανεπιστημίου είναι σαφώς πιο γοητευτικός από ότι ενός ΤΕΙ.

Εντυπωσιακή είναι, επίσης, και η αύξηση της βάσης εισαγωγής στο Τμήμα Ναυτιλίας του Πανεπιστημίου Πειραιά που, σε συνάρτηση με την ελαφρά μείωση του αδελφού Τμήματος του Πανεπιστημίου Αιγαίου, αντανακλά την κοινωνική και οικονομική πραγματικότητα που διαμορφώνεται στη χώρα.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.