
Της Μαρίας Μπερτζελέτου, Ναυτιλιακής Αναλύτριας
Η στρατηγική του ΟΠΕΚ για τον περιορισμό της παγκόσμιας προσφοράς πετρελαίου προκαλεί ολέθριες επιπτώσεις σε έναν ζωτικό σύνδεσμο στην αλυσίδα εφοδιασμού της πετρελαϊκής βιομηχανίας: στο στόλο των υπερ-δεξαμενόπλοιων. Τα μέσα εισοδήματα των πλοίων υποχώρησαν πέρυσι κατά περισσότερο από το ήμισυ, σε επίπεδα που δεν παρατηρήθηκαν από το 2009, πολύ χαμηλότερα από ό, τι είχαν προβλέψει οι ναυτιλιακοί αναλυτές.
Η επέκταση των περικοπών παραγωγής του Οργανισμού κατά τη διάρκεια του 2018 προσθέτουν περισσότερη καθοδική πίεση. “Αυτές οι περικοπές μείωσαν σημαντικά τον αριθμό των φορτίων από τη Μέση Ανατολή στην Ασία σε μια εποχή που παραδίδεται μεγάλος αριθμός νεοσύστατων πλοίων”, δήλωσε ο Olivier Jakob, διευθύνων σύμβουλος της Ελβετικής Petromatrix GmbH στο Zug.
Από τις αρχές του 2017, ο Οργανισμός Πετρελαιοπαραγωγών Χωρών και οι σύμμαχοί προχώρησαν στην μείωση της παραγωγής πετρελαίου κατά σχεδόν 1,8 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, περιορίζοντας τις εξαγωγές και τις επιχειρήσεις δεξαμενόπλοιων στις βασικές εμπορικές οδούς.
Οι περικοπές επί του παρόντος ισχύουν μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους και αναμένεται επανεξέταση τον ερχόμενο Ιούνιο.
Οι εξαγωγές αργού από τα μέλη του Περσικού Κόλπου του ΟΠΕΚ μειώθηκαν τον περασμένο μήνα, κάτω από 18 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, για πρώτη φορά από τον Αύγουστο, σύμφωνα με τα στοιχεία του Bloomberg. Συγκεκριμένα, οι παρατηρούμενες αποστολές μειώθηκαν στην Κίνα και την Ιαπωνία από τη Σαουδική Αραβία, το Ιράν και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Εν τω μεταξύ, ο παγκόσμιος στόλος των supertanker αναμένεται να επεκταθεί κατά 4% φέτος, μετά από αύξηση 5,3% πέρυσι και 7,4% το 2016, που αποτελεί ένα ακόμα αρνητικό παράγοντα στην ανάκαμψη της ναυλαγοράς. Ο κλάδος των δεξαμενόπλοιων έρχεται αντιμέτωπος για το τρέχον έτος και το επόμενο με δυο βασικές προκλήσεις: μειωμένες εξαγωγές του ΟΠΕΚ και πάρα πολλά νέα πλοία.
Οι μετοχές της Frontline Ltd. υποχώρησαν κατά 39% πέρυσι. Η ανάπτυξη του στόλου και οι αναλήψεις αποθεμάτων, οι οποίες μειώνουν την ποσότητα καυσίμων για εξαγωγή, είναι “ο κυριότερος λόγος για την αδύναμη αγορά δεξαμενόπλοιων που έχουμε βιώσει τους τελευταίους 12 μήνες”, δήλωσε ο Robert Hvide Macleod, διευθύνων σύμβουλος της Frontline. Οι περικοπές του ΟΠΕΚ αντισταθμίστηκαν από την αύξηση των εμπορικών ροών αλλού, συμπεριλαμβανομένης της λεκάνης του Ατλαντικού και από τις ΗΠΑ προς την Ασία, σημείωσε.
Στο πλαίσιο της αναταραχής στην αγορά, η Euronav NV με έδρα την Αμβέρσα ανακοίνωσε στις 21 Δεκεμβρίου ότι θα αποκτήσει την Gener8 Maritime Inc. της Νέας Υόρκης, δημιουργώντας έναν ανεξάρτητο φορέα δεξαμενόπλοιων με στόλο 75 πετρελαιοφόρων, συμπεριλαμβανομένων 44 VLCCs.
Το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους μπορεί να αποτελέσει σημείο καμπής για την αγορά, καθώς η ζήτηση για αύξηση του αργού και η ανάπτυξη του στόλου επιβραδύνεται και μπορούμε να δούμε σημάδια ανάτασης της ναυλαγοράς. Σε γενικές γραμμές αναμένεται ότι το πρώτο εξάμηνο θα είναι αδύναμο, και ίσως ακόμη πιο ασθενέστερο από το πρώτο εξάμηνο του 2017.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Έναν ισχυρό ενεργειακό πόλο, με σημαντική παρουσία στην Ελλάδα και δυναμική επέκταση στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, δημιουργούν οι Όμιλοι Motor Oil και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μέσω…
Η ναυτιλία, ως θεμέλιος λίθος του παγκόσμιου εμπορίου, καλείται να επανακαθορίσει τη θέση και τον ρόλο της σε ένα ταχέως μεταβαλλόμενο περιβάλλον, όπου οι…
Η Queensway ολοκλήρωσε με επιτυχία την επίβλεψη ενός νεότευκτου έργου, επιβλέποντας κάθε στάδιο, από την κοπή του χάλυβα έως την τελική παράδοση, με ακρίβεια…
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ ανακοίνωσε την απόφασή του για επιβολή δασμών 50% στις εισαγωγές από τη Βραζιλία, κοινοποιώντας μέσω Truth Social την…
Δύο μεγάλες αναπλάσεις του δήμου Λαυρεωτικής στις δύο μεγάλες πόλεις του, φιλοδοξούν όχι μόνο να αλλάξουν την αισθητική εικόνα, αλλά να βελτιώσουν τόσο την…
Με την προσθήκη ενός νέου Airbus A320neo, που συνδυάζει υψηλή απόδοση και σημαντικά μειωμένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, ενισχύει τον στόλο της η αεροπορική εταιρεία SKY…
Η κυβέρνηση του Ισραήλ και το παλαιστινιακό ισλαμιστικό κίνημα Χαμάς μπορεί να καταλήξουν σε συμφωνία κατάπαυσης του πυρός και απελευθέρωσης ομήρων που παραμένουν στη…
Tα τελευταία χρόνια, η πετρελαϊκή βιομηχανία της Λιβύης δοκιμάζεται από εγχώριες αναταραχές και συγκρούσεις, που έβαλαν «λουκέτο» σε ορισμένα πεδία πετρελαίου της χώρας και…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ