
Όπως προκύπτει από την πρόσφατη έρευνα της Clarksons, που δημοσιεύεται στο Shipping Intelligence Network, ο κλάδος των πλοίων μεταφοράς οχημάτων τα τελευταία χρόνια αντιμετώπισε δύσκολες συνθήκες, ως αποτέλεσμα και της μείωσης κατά 2% της δια θαλάσσης διακίνησης αυτοκινήτων σε παγκόσμιο επίπεδο κατά το διάστημα 2013 – 2016. Ωστόσο, οι δύσκολες ημέρες φαίνεται πως έχουν περάσει και πλέον παράγοντες της αγοράς εκφράζουν την συγκρατημένη αισιοδοξία τους για βελτίωση της αγοράς μέσα στον επόμενο χρόνο.
Πιο αναλυτικά, το μεγαλύτερο «χτύπημα» ο κλάδος των πλοίων μεταφοράς οχημάτων το δέχτηκε το 2009 οπότε και καταγράφηκε δραματική μείωση στην δια θαλάσσης διακίνηση οχημάτων κατά 34%. Και χρειάστηκε πάνω από μία δεκαετία για να μπορέσει ο κλάδος να επανέλθει, μόλις εφέτος, στα προ κρίσης επίπεδα και συγκεκριμένα στα επίπεδα του 2007.
Κύριες αιτίες αυτής της δεκαετούς κρίσης υπήρξε η υποτονική ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομίας, καθώς και ο περιορισμός της σχετικής καταναλωτικής δαπάνης προς αγορά οχήματος σε μεγάλες αγορές. Ένας άλλος παράγοντας που επέτεινε την κρίση στην συγκεκριμένη αγορά, ήταν και απόφαση πολλών αυτοκινητοβιομηχανιών να εγκαταστήσουν εργοστασιακές μονάδες κοντά στις χώρες – κύριους εισαγωγείς οχημάτων.
Ωστόσο, η φετινή ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας συνδυαστικά με την βελτίωση των τιμών των βασικών εμπορευμάτων, επέτρεψε μία ταχύτερη ανάπτυξη της αγοράς των πλοίων μεταφοράς οχημάτων, ξεπερνώντας τις αρχικές προσδοκίες. Έτσι, για ολόκληρο το 2017 αναμένεται αύξηση σε σχέση με το 2016 κατά 5% στην δια θαλάσσης διακίνηση οχημάτων, με τις ναυτιλιακές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο να έχουν διακινήσει 21,5 εκατ. οχήματα.
Οι μεγαλύτερες αυξήσεις στις εξαγωγές πραγματοποιήθηκαν εφέτος προς βόρεια Αμερική και Ευρώπη, με ποσοστά 5 και 10% αντιστοίχως. Ενώ, αύξηση κατά 3-4% αναμένεται να καταγράψουν και οι εξαγωγές από τις κύριες χώρες – κατασκευαστές οχημάτων στον κόσμο, την Ιαπωνία και Νότια Κορέα.
Η βελτίωση της παγκόσμιας ζήτησης σε συνδυασμό με μείωση της προσφερόμενης χωρητικότητας (κατά το 2016 και 2017 οδηγήθηκαν προς ανακύκλωση πολλά car carriers, ενώ μόλις 5 νέα πλοία έχουν παραγγελθεί από το 2016) επέτρεψαν την βελτίωση των ναύλων κατά το τελευταίο τρίμηνο του 2017. Ενώ και οι προοπτικές για το 2018 είναι θετικές, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς.
Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ EPA/INGO WAGNER
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η Bureau Veritas Marine & Offshore (BV) πραγματοποίησε με επιτυχία την 38η συνάντηση της Ελληνικής Ναυτιλιακής Τεχνικής Επιτροπής στην Αθήνα στις 24 Ιουνίου, επιβεβαιώνοντας…
Το European Shortsea Network, εκπροσωπούμενο από τον Πρόεδρο Χαράλαμπο Σημαντώνη, συμμετείχε στον Στρατηγικό Διάλογο υψηλού επιπέδου για τη Ναυτιλιακή Βιομηχανική Στρατηγική της ΕΕ (strategic…
Πτώση καταγράφουν οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου, την Παρασκευή 4 Ιουλίου, στον απόηχο της δέσμευσης του Ιράν ότι θα τηρήσει τη Συνθήκη Μη Διάδοσης…
Σε μια περίοδο που η ναυτιλία διασχίζει ολοένα και πιο ασταθή γεωπολιτικά ύδατα, η ΔΟΜ (Διεθνής Ομοσπονδία Εργαζομένων Μεταφορών-ITF), εξέφρασε την ανησυχία της στην…
Περίπου 1.000 πτήσεις ματαιώθηκαν κατά τη διάρκεια της δεύτερης ημέρας απεργίας των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, στη Γαλλία την Παρασκευή 4 Ιουλίου. Εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι…
Η αξιοποίηση μη επανδρωμένων σκαφών επιφανείας (Uncrewed Surface Vessels – USVs) και τηλεχειριζόμενων υποβρύχιων οχημάτων (Remotely Operated Vehicles – ROVs) ανοίγει νέους ορίζοντες στην…
Καθώς οι ανησυχίες για την επέκταση του «σκιώδους» στόλου εντείνονται σε διεθνές επίπεδο, το Βερολίνο σκληραίνει τη στάση του απέναντι στα δεξαμενόπλοια που διέρχονται…
Έντονη κατεγράφη η δραστηριότητα των Ελλήνων πλοιοκτητών στις παραγγελίες πλοίων την περασμένη εβδομάδα, με τέσσερις εταιρείες να βρίσκονται στο επίκεντρο. Συγκεκριμένα, βάσει πρόσφατης έκθεσης…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ