Σημαντική η συμβολή της επιβατηγού ναυτιλίας στο ΑΕΠ της χώρας

Σημαντική η συμβολή της επιβατηγού ναυτιλίας στο ΑΕΠ της χώρας

220
Σημαντική η συμβολή της επιβατηγού ναυτιλίας στο ΑΕΠ της χώρας

Η συμβολή της επιβατηγού ναυτιλίας στο ΑΕΠ της Ελλάδας ανήλθε σε 9,2% το 2016, αντιπροσωπεύοντας σε αξία τα €16,1 δις, σύμφωνα με μελέτη που πραγματοποιήθηκε από το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ).

Όπως προέκυψε από τη μελέτη, η οποία χρησιμοποίησε στοιχεία από την ΕΛΣΤΑΤ, την τριετία 2014-2016 η ζήτηση ακτοπλοϊκών υπηρεσιών στην Ελλάδα διαμορφώθηκε στους 16 εκατ. επιβάτες περίπου.

Ένα από τα ενδιαφέροντα συμπεράσματα της μελέτης είναι ότι η επιβατική κίνηση στον τομέα της ακτοπλοΐας ακολουθεί τα τελευταία χρόνια την πορεία της ελληνικής οικονομίας. Ωστόσο η ανοδική τιμή στα καύσιμα των πλοίων, σε συνδυασμό με την υψηλή φορολογία και τα λιμενικά τέλη επηρεάζουν αρνητικά την ελληνική ακτοπλοΐα.

ΙΟΒΕ 3

Σε γεωγραφικούς όρους η μεγαλύτερη κίνηση επιβατών εντοπίζεται στις ακτοπλοϊκές γραμμές για Κυκλάδες, με το 1/3 της συνολικής επιβατικής κίνησης την επταετία 2010-2016 να καταγράφεται στις συγκεκριμένες γραμμές. Στις γραμμές για την Κρήτη το μερίδιο υποχώρησε στο 11,7% το 2016, από 14,7% το 2010.

Αντίστοιχη τάση παρατηρείται στις γραμμές του Σαρωνικού, καθώς το μερίδιο υποχώρησε από το 14,8% το 2010 στο 12,8% το 2016. Αντίθετα, αύξηση του μεριδίου σημειώνεται στις γραμμές από Κυλλήνη προς Ζάκυνθο και Κεφαλονιά αντίστοιχα, όπου το μερίδιο αυξήθηκε στο 11,7% το 2016 από 10% το 2010.

Σύμφωνα με τη μελέτη, παρατηρείται υποχώρηση στη ζήτηση ακτοπλοϊκών υπηρεσιών στις γραμμές εξωτερικού από τα ελληνικά λιμάνια τα τελευταία χρόνια. To 2016 οι διακινηθέντες επιβάτες από τα ελληνικά λιμάνια διαμορφώθηκαν σε 1,52 εκατ., αριθμός ελαφρός υψηλότερος από εκείνον του 2012.

Σε σύγκριση με τη διεθνή αγορά, η Ελλάδα μαζί με την Ιταλία είναι οι χώρες-μέλη της ΕΕ με τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση μέσω θαλάσσης, ενώ στην Ελλάδα βρίσκεται ο μεγαλύτερος αριθμός λιμένων στην Ε.Ε. που εξυπηρετούν επιβατικές μεταφορές.

Ο Πειραιάς αποτελεί, σύμφωνα με τη μελέτη, το μεγαλύτερο λιμάνι σε επιβατική κίνηση μεταξύ των χωρών της Ε.Ε., εξυπηρετώντας περίπου 8 εκατ. επιβάτες το 2015 και ακολουθεί το λιμάνι της Messina στην Ιταλία.

ΙΟΒΕ 4

Η συνολική συνεισφορά της εγχώριας ακτοπλοΐας, σε όρους απασχόλησης, εκτιμήθηκε σε 284 χιλιάδες θέσεις εργασίας το 2016, επισημαίνοντας τον βασικό ρόλο που διαδραματίζει στην απορρόφηση του εργατικού δυναμικού της χώρας.

Θετικές για την ελληνική οικονομία αναμένονται οι επιδράσεις από τον τουρισμό. Σύμφωνα με τον ΣΕΤΕ οι τουριστικές αφίξεις το 2021 στην Ελλάδα αναμένεται να φτάσουν τα 35 εκατ. Ωστόσο, η τιμή του πετρελαίου κινείται ανοδικά γεγονός που επιδρά αρνητικά στη λειτουργία του κλάδου της επιβατηγού ναυτιλίας, ενώ αρνητικά επηρεάζεται η ακτοπλοΐα στην χώρα από τα εναέρια μέσα μεταφοράς, που εξυπηρετούν τις αφίξεις και τις αναχωρήσεις των επιβατών.

Ωστόσο, η ελληνική ακτοπλοΐα επιτελεί σημαντικό έργο στη διασύνδεση της ηπειρωτικής χώρας με τη νησιωτική Ελλάδα και συνεισφέρει σημαντικά στην εγχώρια οικονομική δραστηριότητα, με καταλυτική σημασία για την οικονομία των νησιών.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.