
Για τον καλά ενημερωμένο αναγνώστη και τον παρατηρητή των εξελίξεων στον Περσικό Κόλπο η απόφαση της Σαουδικής Αραβίας να μποϋκοτάρει το γειτονικό και όμορο λιλιπούτειο βασίλειο του Κατάρ δεν αποτελεί έκπληξη.
Ήδη από το 1991 ο θρόνος του Κατάρ είχε εστιάσει σε μια επεκτατική πολιτική υπερανάπτυξης σε όλους τους κλάδους της οικονομίας, με έμφαση την ενέργεια, τις θαλάσσιες και αεροπορικές μεταφορές, τον τουρισμό αλλά και τις επενδύσεις σε βιομηχανίες και υπηρεσίες σε παγκόσμιο επίπεδο.
Εκεί, δηλαδή, που τα γειτονικά βασίλεια και εμιράτα είχαν εστιάσει κατά την τελευταία 20ετία στα οικονομικά οφέλη από το μαύρο χρυσό, το Κατάρ, με πλούσια κοιτάσματα φυσικού αερίου, ενδιαφέρθηκε να επεκτείνει το εύρος των επενδύσεων και δραστηριοτήτων του καινοτομώντας αλλά και προκαλώντας μέσω των διπλωματικών του επεμβάσεων την αντιπαλότητα πολλών κρατών και ειδικά της Αιγύπτου, που είχε στο παρελθόν ευθέως κατηγορήσει το βασιλικό οίκο της Ντόχα για υποστήριξη της Μουσουλμανικής Αδελφότητας.
Η απότομη ίσως και αιφνίδια διπλωματική εξέλιξη που φαίνεται να σχεδιάστηκε από κοινού στο Κάιρο, στο Ριάντ, στη Μανάμα, στη Σαναά και στο Αμπού Ντάμπι, προκάλεσε σοκ στις διεθνείς αγορές αφού εκτός από την ανάκληση των πρεσβευτών από τη Ντόχα, οι κυβερνήσεις φαίνεται να θέλουν να οδηγήσουν σε κλιμάκωση την ένταση που θα απομονώσει μεν τη χερσόνησο του Κατάρ, αλλά θα έχει άγνωστα αποτελέσματα και για το γειτονικά κράτη.
Από τη μια πλευρά το Κατάρ στηρίζεται στον εισερχόμενο τουρισμό από τη Σαουδική Αραβία και στα τρόφιμα που εισάγονται από τα γειτονικά βασίλεια, ενώ τα ΗΑΕ και η Σαουδική Αραβία εισάγουν τεράστιες ποσότητες φυσικού αερίου.
Προς το παρόν, οι θαλάσσιες μεταφορές δε φαίνεται να επηρεάζονται, αν και το Κάιρο θα μπορούσε να διατάξει το κλείσιμο του Σουέζ, όχι μόνο για τα πλοία που φέρουν καταριανή σημαία αλλά και για τα εμπορεύματα που εισάγονται και εξάγονται από και προς το Κατάρ.
Τα διεθνή πρακτορεία και οι αναλυτές θεωρούν απίθανη μια τέτοια εξέλιξη, ενώ επιμένουν ότι οι κύριοι αγωγοί μεταφοράς αερίου δια θαλάσσης παραμένουν η Ινδία, η Κίνα και ορισμένα κράτη της ΝΑ Ασίας.
Ωστόσο το πλήγμα στην καταριανή οικονομία μέσω της διακοπής όλων των πτήσεων της Qatar Airways στα γειτονικά κράτη μπορεί να δημιουργήσει ένα φαινόμενο «ντόμινο», αφού η καταριανή κυβέρνηση έχει επενδύσει μέσω του τουριστικού συναλλάγματος σε πολλές βιομηχανίες και επιχειρηματικές μονάδες παγκοσμίως.
Είναι σημαντική η πρωτοβουλία του βασιλιά του Κουβέιτ που προσπαθεί εδώ και λίγες ώρες να ελαχιστοποιήσει την ένταση μεταξύ των κρατών που είναι όχι μόνο μέλη του Αραβικού Συνδέσμου, αλλά και του OPEC.
Αναλυτές θεωρούν πως η κρίση πιθανώς να αποκλιμακωθεί, αλλά πλέον διαφαίνεται ότι οι εντάσεις στη συγκεκριμένη περιοχή θα είναι αμείωτες και αν δεν υπάρξει σύνεση και προσεκτικός χειρισμός το μέλλον των εμπορικών σχέσεων της περιοχής θα είναι αβέβαιο με άγνωστα αποτελέσματα τόσο για τη ναυτιλία όσο και για τις αερομεταφορές.
Αν και υπήρξε νηνεμία από το 1991, ο ασκός του Αιόλου φαίνεται ότι άνοιξε εκ νέου.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Σε συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε σήμερα στο ξενοδοχείο COLORS στην Αθήνα, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και το εργαστήριο Καινοτομίας και Διοίκησης Πληροφορίας (i4m Lab) παρουσίασαν…
Την οδύνη της για τις απώλειες ανθρώπινων ζωών μετά τις πρόσφατες επιθέσεις σε ελληνόκτητα πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα εξέφρασε με δήλωσή της η πρόεδρος…
Το «φράγμα» των $4 τρισ. έσπασε πρόσφατα η κεφαλαιοποίηση του αμερικανικού τεχνολογικού κολοσσού Nvidia. Σύμφωνα με δημοσίευμα του Anadolu, την Τετάρτη 9 Ιουλίου η…
Ένα καταφύγιο για τα πλοία του σκιώδους στόλου και την παράνομη μεταφορά του ρωσικού πετρελαίου αποδεικνύεται το νηολόγιο του Βανουάτου. Είναι ενδεικτικό ότι, σύμφωνα…
Το Glyfada Greek Maritime Golf Event επιστρέφει δυναμικά, συνεχίζοντας την επιτυχημένη πορεία του ως κορυφαία διοργάνωση που ενώνει τη ναυτιλιακή κοινότητα με τον κόσμο…
Την έκδοση ομολόγου στο Euronext Oslo Børs από σήμερα ανακοίνωσε η Contships Logistics Corp. με επικεφαλής τον κ. Νικόλα Πατέρα. Το ομόλογο με επιτόκιο…
Τον τελευταίο καιρό, η ναυτιλία βρίσκεται αντιμέτωπη με έναν νέο και σοβαρό κίνδυνο, την εκδήλωση ανεξέλεγκτων πυρκαγιών σε ηλεκτρικά οχήματα κατά τη θαλάσσια μεταφορά…
O Παναμάς διεγράφη και επίσημα από τη «μαύρη» λίστα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με ανακοίνωση της Πρεσβείας του Παναμά στην Ελλάδα. Ειδικότερα, η χώρα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ