Που βαδίζουν οι ναυτιλιακές αγορές;

Που βαδίζουν οι ναυτιλιακές αγορές;

303
Που βαδίζουν οι ναυτιλιακές αγορές;

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίασαν οι εισηγήσεις στο ειδικό πάνελ της Sea Asia, με θέμα «Market Insight: Meet the Experts» με ομιλητές, μεταξύ άλλων, δύο διακεκριμένους Έλληνες, τον κ. Denis Πετρόπουλο και την κα Σταυρούλα Μπετσάκου.

Στο πλαίσιο της διεθνούς εκθέσεως Sea Asia στη Σιγκαπούρη, ο συντονιστής της συζήτησης, ρώτησε τον κ. Πετρόπουλο πως βλέπει την αγορά των dry και ο επικεφαλής της Braemar Group Asia κατέληξε ότι ορισμένοι οίκοι στο αμέσως επόμενο διάστημα θα καταφέρουν να επιβιώσουν, ενώ άλλοι ίσως όχι. Στη δεύτερη κατηγορία ο κ. Πετρόπουλος συμπεριέλαβε όσους αγόρασαν πλοία σε υψηλές τιμές και όχι σε ευνοϊκές περιόδους.

Ο κ. Khalid Hashim, Managing Director της Precious Shipping PCL, διαπίστωσε ότι το 2017 είναι μια μεταβατική χρονιά για τα bulkers, αλλά εμφανίστηκε μάλλον απαισιόδοξος για τους επόμενους μήνες. Μπορεί η Κίνα να έχει ανάγκη μεγαλύτερων εισαγωγών στο χώρο των πρώτων υλών, ειδικά σε σιδηρομεταλλεύματα και άνθρακα, αλλά η προσφορά τονάζ παραμένει ακόμη σε υψηλά επίπεδα, ενώ θα συνεχίζει να αυξάνεται.

Ο κ. Hashim τόνισε, μάλιστα, αυστηρά ότι οι πλοιοκτήτες το τελευταίο διάστημα συμπεριφέρθηκαν μάλλον ανεύθυνα, όχι μόνο ως προς τις παραγγελίες, αλλά και ως προς την άρνησή τους να οδηγήσουν πλοία σε διάλυση, με αποτέλεσμα η υπερπροσφορά να αποτελεί τη μόνιμη πληγή στη συγκεκριμένη αγορά. Ο ίδιος κατέληξε ότι εάν οι πλοιοκτήτες δεν οδηγήσουν περισσότερα πλοία το 2017 προς διάλυση, τα bulkers στο τέλος του χρόνου θα υποφέρουν και πάλι. Διαπίστωσε, επίσης, ότι το 15% των πλοίων σήμερα είναι άνω των 15 ετών. Ο κ. Hashim εμφανίστηκε πιο αισιόδοξος για τα έτη 2018- 2020, οπότε και οι πλοιοκτήτες θα αναγκαστούν να οδηγήσουν τα υπερήλικα πλοία σε διάλυση, κυρίως λόγω των νέων περιβαλλοντικών νομοθεσιών που θα τεθούν σε εφαρμογή.

Η κα Σταυρούλα Μπετσάκου διαπίστωσε ότι η Κίνα θα εξακολουθήσει να αναπτύσσεται αλλά οι ρυθμοί της δεν θα είναι πλέον εντυπωσιακοί. Τα VLCC για το 2017 θα πρέπει να περιμένουν καλύτερες μέρες, αλλά τα Suezmax στην αγορά του crude θα είναι μάλλον «άτυχα» και δεν θα αποδίδουν όσο τα μεγαλύτερα σε χωρητικότητα δεξαμενόπλοια. Τα Aframax, λόγω κυρίως της εισόδου της Λιβύης στο κυνήγι της αγοράς του μαύρου χρυσού, θα εμφανίσουν επίσης τάσεις ανόδου. Ειδικότερα για το χώρο του crude, η κα Μπετσάκου εμφανίστηκε σκεπτική αφού εξήγησε ότι τα νέα διυλιστήρια σε πολλές γωνιές του πλανήτη και η υπερπροσφορά χωρητικότητας δεξαμενοπλοίων στο άμεσο μέλλον θα οδηγήσουν σε μείωση των δεικτών κερδοφορίας στις συγκεκριμένες αγορές.

Ωστόσο, οι ομιλητές ανέφεραν ότι και ο στόλος των VLCCs σήμερα σταδιακά «γερνάει», ενώ η έλλειψη χρηματοδοτικών πόρων και η δυσκολία στην εύρεση κατάλληλων ναυπηγείων πιθανώς να δημιουργήσει νέα δεδομένα στη συγκεκριμένη αγορά. Στα product Tankers, από την άλλη, θα υπάρχει υπερπροσφορά χωρητικότητας μέχρι το 2020, έτος κομβικό λόγω των νέων νομοθεσιών που θα επιβληθούν στη διεθνή ναυτιλία. Ειδικά για τα product, οι σχολιαστές θεωρήσαν ότι το 2017 δε θα είναι μια πολύ εύκολη χρονιά και ότι τα δεδομένα πιθανώς να αλλάξουν προς το καλύτερο, το 2018.

Ο επικεφαλής της Maersk Line, Asia Pacific Region, κ. Robbert Van Trooijen, αναφερόμενος στην αγορά των containers επισήμανε ότι το 2016 ήταν μια καθοριστική χρονιά που, όμως, ανάγκασε για πρώτη ίσως φορά στην ιστορία της ναυτιλίας τις εταιρείες του κλάδου να επανεξετάσουν τις στρατηγικές συνεργασίας, ακόμη και συγχώνευσης μεταξύ τους. Επισήμανε, επίσης, ότι ο δυναμισμός που παρουσιάζουν οι εταιρείες όπως η Amazon και η Alibaba θα αλλάξουν άρδην τις δυνατότητες αλλά και τις μελλοντικές στρατηγικές στο χώρο της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Ο κ. Πετρόπουλος αναφερόμενος στους λογούς για τους οποίους παρατηρείται ύφεση στο χώρο της bulk ναυτιλίας παρουσίασε την ακόλουθη διαφάνεια, η οποία προκάλεσε εντύπωση στο κοινό.

IMG_2643

Ο κ. Πετρόπουλος τόνισε ότι οι αβλεψίες των τραπεζών σε συσχετισμό με το μεγάλο «εγώ» των πλοιοκτητών οδηγούν τις αγορές σε απρόβλεπτα αποτελέσματα.

Η κα Μπετσακου συμπλήρωσε ότι και τα ναυπηγεία έχουν ευθύνη για την υπερπροσφορά, ενώ δεν παρέλειψε να επισημάνει την άποψή της, που μάλλον πολλοί ομιλητές στο παρόν συνέδριο επανέλάβαν, ότι ήρθε η ώρα για αρκετά ναυπηγεία να βάλουν λουκέτο.

Οι ομιλητές υπογράμμισαν ότι στην αγορά των wet υπάρχει πλέον ένα ανώτατο όριο ως προς τη δυνατότητα ναυπήγησης δεξαμενοπλοίων από τα υπάρχοντα ναυπηγεία, με αποτέλεσμα να μην περιμένουμε- ευτυχώς- στο μέλλον “έκρυθμες” παραγγελίες.

Ο κ. Hashim συμπλήρωσε ότι το δίπολο της απληστίας αλλά και του φόβου, πολλές φορές οδηγούν τους ιδιοκτήτες στη λήψη σημαντικών αποφάσεων. Απαντώντας στην ερώτηση, ποιο είναι το μυστικό της επιβίωσης, απάντησε ότι ένας επιχειρηματίας πρέπει να είναι αρχικά… τυχερός! Ωστόσο, το timing αποτελεί πάντοτε έναν καθοριστικό παράγοντα επιτυχίας.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.