Η ναυλαγορά μέσα στο “κουβάρι” των πολιτικών και οικονομικών εξελίξεων

Η ναυλαγορά μέσα στο “κουβάρι” των πολιτικών και οικονομικών εξελίξεων

157
Η ναυλαγορά μέσα στο “κουβάρι” των πολιτικών και οικονομικών εξελίξεων

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas com.S.A.

 

Κατά σειρά προτεραιότητας, τα ανοιχτά μέτωπα της Ευρώπης μετά και τις εξελίξεις του Σαββατοκύριακου είναι οι πολιτικές εξελίξεις στην Ιταλία, μετά και την επικράτηση του «Όχι» στο δημοψήφισμα, οι οποίες θα έχουν τεράστιο αντίκτυπο στις οικονομικές εξελίξεις και ιδιαίτερα στον Τραπεζικό κλάδο, ο οποίος είναι σε διαδικασία ανεύρεσης κεφαλαίων για τη διάσωσή του καθώς έρχονται στο προσκήνιο οι αδυναμίες των τραπεζών που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα λόγω του ύψους των μη εξυπηρετούμενων δανείων και της χαμηλής τους κερδοφορίας.

Το αμέσως επόμενο θέμα είναι η συνέχιση των διαπραγματεύσεων της Ελλάδας με τους Θεσμούς, όπου όπως όλα δείχνουν θα χρειαστεί και ένα έκτακτο Eurogroup κατά τη διάρκεια του Δεκεμβρίου για να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση, χωρίς όμως να αποκλείεται και το ενδεχόμενο να φτάσουμε έως και τον Ιανουάριο του Νέου Έτους καθώς η διευθέτηση – επιμήκυνση του χρέους αποτελεί σημείο τριβής μεταξύ του ΔΝΤ και των Θεσμών.

Το τελευταίο θέμα που απασχόλησε την Ευρώπη ήταν οι εκλογές στην Αυστρία, όπου όλοι αξιολόγησαν θετικά την ήττα του Εθνικιστικού κόμματος και την νίκη του κόμματος των Πρασίνων, «εκπροσωπούμενο» από τον Alexander Van der Bellen.  Διαβάζοντας όμως προσεκτικά τα αποτελέσματα των εκλογών, παρά την ήττα του ακροδεξιού Norbert Hofer, η ερμηνεία είναι ότι οι Εθνικιστές έλαβαν το ιδιαίτερα  υψηλό ποσοστό του 46-47% και χρειάστηκε η συσπείρωση όλων των συστημικών κομμάτων για να επιτευχθεί αυτή η νίκη. Εν ολίγοις, το δεδομένο ότι  στην Αυστρία πρώτο κόμμα είναι αυτό των Εθνικιστών συνεχίζει και είναι γεγονός, όπως γεγονός είναι ότι αυτό πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη από την πολιτική ελίτ της Ευρώπης, όπου η αντίθεση στην ευρύτερη πολιτική που ακολουθεί εκφράζεται πλέον ανοιχτά και δυναμικά με αντισυστημικό τρόπο.

Προς το παρόν όμως το φλέγον ζήτημα, στον απόηχο του Ιταλικού δημοψηφίσματος, είναι οι εξελίξεις στον εύθραυστο τραπεζικό κλάδο της Ιταλίας.  Το κουβάρι των εξελίξεων θα εκτυλιχτεί από την 3η μεγαλύτερη τράπεζα, την Monte dei Paschi di Siena, η οποία κατέχει πολύ μεγάλο αριθμό κόκκινων δανείων και έχει στόχο έως το τέλος του έτους την ανεύρεση € 5 δισ. για να μην καταρρεύσει.  Δεδομένων των εξελίξεων, αναμένουμε να δούμε κατά πόσο θα κλονιστεί η εμπιστοσύνη των επενδυτών που ενδεχομένως να συμμετείχαν στην «ανακεφαλαιοποίηση» της τράπεζας, καθώς ακόμη 7 Ιταλικές τράπεζες είναι ένα βήμα πριν την κατάρρευση εκ των οποίων οι 4 από αυτές ήδη είναι σε πρόγραμμα διάσωσης αλλά συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν μεγάλα προβλήματα.

Tanker ship regained propulsion in Alaskan Sea

Σύμφωνα με την ΕΚΤ, οι Ιταλικές τράπεζες συνολικά έχουν τον μεγαλύτερο αριθμό κόκκινων δανείων, € 360 δισ., αριθμός ο οποίος αντιστοιχεί στο ένα τρίτο των 990 δισ. κόκκινων δανείων των 124 μεγάλων τραπεζών της Ευρωζώνης. Το πρόβλημα δε γίνεται πιο περίπλοκο αν λάβουμε υπόψη ότι τα Ιταλικά νοικοκυριά έχουν στην κατοχή τους τραπεζικά ομόλογα ύψους € 170 δισ. οπότε σε περίπτωση κατάρρευσης Ιταλικής τράπεζας, το ενδεχόμενο της λογικής του Bail In θα πλανάται πάνω από τα κεφάλια τους, καθώς η κρατική παρέμβαση για διάσωση των προβληματικών τραπεζών δεν αποτελεί εύκολη λύση, καθώς θα αύξανε το Δημόσιο χρέος το οποίο ήδη βρίσκεται στο δυσθεώρητο ποσοστό του 133% του ΑΕΠ.

Τα προβλήματα των Ιταλικών τραπεζών θα αυξήσουν την μεταβλητότητα των αγορών, επηρεάζοντας και άλλες Ευρωπαϊκές τράπεζες, και δεν αποκλείεται το ενδεχόμενο να βρεθούν πάλι στο προσκήνιο η Deutsche Bank, η Commerzbank, η RBS και η UBS που ήδη είναι σε δύσκολη θέση.

Την Παρασκευή 02 Δεκεμβρίου 2016, ο BDΙ έκλεισε στις 1,198 μονάδες, ενώ οι επιμέρους δείκτες και

ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 2,193 μονάδες με $ 14,061 την

ημέρα, BPI στις 1,508 μονάδες στα $ 12,029 την ημέρα, BSI στις 921 μονάδες στα $ 9,634 την ημέρα

και BHSI στις 543 μονάδες, στα $ 7,691την ημέρα.

Στασιμότητα του Δείκτη περί των 1,200 μονάδων και αντιστροφή της «απόδοσης των υποδεικτών είναι το κύριο χαρακτηριστικό της αγοράς τις τελευταίες ημέρες, καθώς τα Capes (BCI) έχουν μπει σε μία πτωτική διορθωτική πορεία, ενώ οι υπόλοιποι τύποι πλοίων, δηλαδή τα Panamax, Supramax και Handysize κινούνται με θετικό πρόσημο.  Ανεξαρτήτως της «κατανομής» των υποδεικτών, το γεγονός είναι πως ο BDI δείχνει να παρουσιάζει, στην παρούσα φάση, ισχυρά σημεία αντίστασης, τόσο καθοδικά όσο και ανοδικά, περί των 1,200 μονάδων.

Γεγονός είναι πως σε διάστημα 10 μηνών, από τις 10 Φεβρουαρίου που έκλεισε σε ιστορικό χαμηλό στις 290 μονάδες έως σήμερα, ο BDI έχει παρουσιάσει άνοδο 300% περίπου.  Η θετική μεταβολή του δείκτη κατά τη διάρκεια του έτους και κυρίως το τελευταίο διάστημα έχει δημιουργήσει μία θετική ψυχολογία στην αγορά, γεγονός που αντικατοπτρίζεται και από το αγοραστικό ενδιαφέρον για πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, αλλά και από την αύξηση των τιμών.