
Σε πρόσφατη έκθεση του Οίκου Drewry, που αφορά στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και φέρει τον τίτλο «Container Insight Report», εκτιμάται ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη συγκεκριμένη αγορά θα καταγράψουν εφέτος ζημίες της τάξης των 5 δις δολαρίων ΗΠΑ, ποσό που έρχεται να προστεθεί στις συσσωρευμένες από το 2014 απώλειες από πωλήσεις που αγγίζουν αθροιστικά τα $50 δις.
Ο Simon Heaney, Σύμβουλος και Διευθυντής Έρευνας στο Drewry Supply Chain Advisors, αναφέρθηκε στους λόγους που έχουν οδηγήσει σε αυτή την αύξηση των ζημιών, με κυριότερο εξ αυτών την απουσία ζήτησης, που συνδυαζόμενη με την πλεονάζουσα προσφορά χωρητικότητας έχει ωθήσει τις ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να μειώσουν σημαντικά τις τιμές των ναύλων, με αρνητικές συνέπειες για τα έσοδα και τα κέρδη τους.
Από την άλλη, βέβαια, υπάρχει ο εντεινόμενος ανταγωνισμός μεταξύ των ναυτιλιακών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στη συγκεκριμένη αγορά καθώς και η συγκέντρωση μεγάλων μεριδίων αγοράς από ορισμένους ισχυρούς παίκτες, που οδηγεί σε κατάσταση ασφυξίας τους πιο «αδύναμους» της αγοράς.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα αυτής της κατάστασης αποτελούν τόσο η γερμανική ναυτιλιακή εταιρεία Hapag-Lloyd όσο και η Maersk Line. Από τη μία η Hapag-Lloyd κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους κατέγραψε καθαρές ζημίες που άγγιξαν τα 142.100.000 ευρώ, όταν την αντίστοιχη περίοδο του 2015 είχαν καταγραφεί καθαρά κέρδη ύψους 157,2 εκατομμυρίων ευρώ. Από την άλλη, η Maersk Line κατά το δεύτερο τρίμηνο του έτους κατέγραψε ζημίες $ 151 εκατ., ενώ το δεύτερο τρίμηνο του 2015 είχε κέρδη που άγγιξαν τα $507 εκατομμύρια.
Ο Σύμβουλος και Διευθυντής Έρευνας στο Drewry Supply Chain Advisors εκτιμά ως πιο πιθανό σενάριο οι ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να δουν τα έσοδά τους το 2016 χαμηλότερα από ότι ήταν το «annus horribilis» του 2009, οπότε και κατέγραψαν απώλειες $19 δις στα λειτουργικά τους έσοδα. Ενώ επισημαίνει ότι η δυσκολία των εταιρειών σήμερα έγκειται στην αδυναμία τους να μειώσουν τα κόστη τους με την ίδια ταχύτητα που μειώνονται τα έσοδά τους, κάτι που είχαν καταφέρει μέχρι και το τέταρτο τρίμηνο του 2015.
Παράγοντες της αγοράς τονίζουν πάντως ότι μόνο όταν επέλθει η απαραίτητη ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης, που θα επιτρέψει διατηρήσιμη άνοδο των ναύλων, αναμένεται να επανέλθουν σε κερδοφορία οι ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ/EPA/INGO WAGNER
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η Queensway ολοκλήρωσε με επιτυχία την επίβλεψη ενός νεότευκτου έργου, επιβλέποντας κάθε στάδιο, από την κοπή του χάλυβα έως την τελική παράδοση, με ακρίβεια…
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ ανακοίνωσε την απόφασή του για επιβολή δασμών 50% στις εισαγωγές από τη Βραζιλία, κοινοποιώντας μέσω Truth Social την…
Δύο μεγάλες αναπλάσεις του δήμου Λαυρεωτικής στις δύο μεγάλες πόλεις του, φιλοδοξούν όχι μόνο να αλλάξουν την αισθητική εικόνα, αλλά να βελτιώσουν τόσο την…
Με την προσθήκη ενός νέου Airbus A320neo, που συνδυάζει υψηλή απόδοση και σημαντικά μειωμένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, ενισχύει τον στόλο της η αεροπορική εταιρεία SKY…
Η κυβέρνηση του Ισραήλ και το παλαιστινιακό ισλαμιστικό κίνημα Χαμάς μπορεί να καταλήξουν σε συμφωνία κατάπαυσης του πυρός και απελευθέρωσης ομήρων που παραμένουν στη…
Tα τελευταία χρόνια, η πετρελαϊκή βιομηχανία της Λιβύης δοκιμάζεται από εγχώριες αναταραχές και συγκρούσεις, που έβαλαν «λουκέτο» σε ορισμένα πεδία πετρελαίου της χώρας και…
Καθώς η Μόσχα «ποντάρει» δυναμικά στο Βόρειο Πέρασμα, ως μια βιώσιμη εναλλακτική της Διώρυγας του Σουέζ για το θαλάσσιο εμπόριο Ασίας-Ευρώπης, στο επίκεντρο της…
Τη «γέννηση» του μεγαλύτερου ναυπηγικού conglomerate παγκοσμίως ενέκρινε πρόσφατα το Χρηματιστήριο της Σαγκάης (SSE), σηματοδοτώντας ένα ορόσημο για την παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία. Συγκεκριμένα, το…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ