
Η κρίση που βιώνει η ναυτιλία, όπως άλλωστε και οι περισσότεροι κλάδοι της παγκόσμιας οικονομίας, έχει αφήσει εμφανή τα σημάδια της και στη γερμανική ναυτιλιακή βιομηχανία. Και βέβαια το πιο σημαντικό εξ αυτών είναι η συρρίκνωση (και) του γερμανικού ποντοπόρου εμπορικού στόλου, που οδηγεί σε συνεχή περιορισμό των ευκαιριών εύρεσης εργασίας για τους Γερμανούς ναυτικούς. Και αυτή η πραγματικότητα ήταν που απασχόλησε αρκετούς από τους ομιλητές που παραβρέθηκαν στο 10ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της Βρέμης, που πραγματοποιήθηκε στις 12 και 13 Απριλίου 2016 και είχε θέμα: τα θαλάσσια επαγγέλματα σε μετάβαση».
Με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία, 6.000 είναι οι Γερμανοί ναυτικοί που εργάζονται σε πλοία υπό γερμανική σημαία.
Ο Iven Krämer, γερουσιαστής υπεύθυνος για την οικονομία, την απασχόληση και τους λιμένες του ομόσπονδου κρατιδίου της Βρέμης, κατά την ομιλία του στο συνέδριο τόνισε ότι «η κατάσταση στην γερμανική ναυτιλία είναι δύσκολη. Και αυτό -μεταξύ άλλων- αντικατοπτρίζεται και στη μείωση του αριθμού των σπουδαστών που παρακολουθούν ναυτικές σπουδές». Επιπλέον, τόνισε ότι «καθώς η ναυτιλιακή αγορά εισέρχεται σε μία εποχή νέων προκλήσεων απαιτούνται και αλλαγές στα ναυτικά επαγγέλματα και κατά συνέπεια στον χώρο της ναυτικής εκπαίδευσης».
Έχει ενδιαφέρον να σημειωθεί ότι και στην Γερμανία το μεγάλο όνειρο των νέων ανθρώπων που αγαπούν τη θάλασσα είναι να γίνουν αξιωματικοί του εμπορικού ναυτικού και βέβαια οι περισσότεροι επιθυμούν να γίνουν πλοίαρχοι.
Βέβαια, για αρκετούς νέους ελκυστική παρουσιάζεται πλέον και η προοπτική εργασίας στη στεριά, είτε αυτό συνεπάγεται απασχόληση σε λιμενικές αρχές, σε τερματικούς σταθμούς, εργασία ως πλοηγοί ή ακόμα και εργασία σε εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο των logistics.
Όπως και να έχει, βέβαια, ένας νέος που αγαπά την θάλασσα πρέπει να έχει υπομονή και να αφιερώσει αρκετό χρόνο για να ολοκληρώσει τις σπουδές του, ειδικά στην περίπτωση που επιθυμεί να αποκτήσει το δίπλωμα πλοιάρχου. Για τη λήψη του διπλώματος ένας νέος πρέπει να παρακολουθήσει σπουδές διάρκειας οκτώ εξαμήνων, συμπεριλαμβανομένων και δύο εξαμήνων πρακτικής άσκησης, ενώ σε κάθε περίπτωση ακόμα και μετά τη λήψη του διπλώματος πρέπει να έχει υπομονή για να αποκτήσει την αναγκαία πολυετή εμπειρία εργασίας στα πλοία προτού βρεθεί και ο ίδιος στην θέση του καπετάνιου. Το ζήτημα, βέβαια, είναι ότι στη σημερινή εποχή της κρίσης, η πιθανότητα να βρει ένας νέος πλοίο για να εργαστεί και να αποκτήσει την αναγκαία θαλασσινή εμπειρία καθίσταται όλο και πιο δύσκολη, καθώς ο γερμανικός εμπορικός στόλος έχει εισέλθει σε μία εποχή συνεχούς μείωσης του δυναμικού του.
Όμως, αυτή η συρρίκνωση του γερμανικού εμπορικού στόλου δεν επηρεάζει μόνο όσους επιθυμούν να γίνουν πλοίαρχοι αλλά έχει οδηγήσει και σε ένα ακόμα πρόβλημα: την έλλειψη ικανού αριθμού πλοηγών με χώρο ευθύνης λιμένες, θαλάσσιες οδούς ή οδούς εσωτερικής ναυσιπλοΐας. Συγκεκριμένα, σήμερα εργάζονται στην Γερμανία ως πλοηγοί περίπου 800 άτομα, ενώ κάθε χρόνο λόγω συνταξιοδότησης υπάρχει η ανάγκη για πρόσληψη περισσοτέρων από 40 νέων πλοηγών. Όμως, όπως υποστηρίζει ο πλοίαρχος Uwe Jepsen, πρόεδρος της Ομοσπονδιακής Ένωσης Πλοηγών Ανοικτής Θαλάσσης και Λιμένων της Γερμανίας, η πρόσληψη ακόμα και αυτών των 40 νέων πλοηγών είναι ιδιαιτέρως δύσκολη καθώς η δεξαμενή από την οποία αναζητούνται οι νέοι πλοηγοί είναι κατά βάση οι εν ενεργεία πλοίαρχοι και ανώτεροι αξιωματικοί. Και το πρόβλημα έγκειται στο γεγονός ότι ο ολοένα συρρικνούμενος γερμανικός στόλος οδηγεί και σε μείωση των προσώπων εκείνων που θα μπορούσαν να γίνουν πλοηγοί. Η γερμανική κυβέρνηση μοιάζει κατά τον Uwe Jepsen να έχει αντιληφθεί τη σοβαρότητα του ζητήματος και αναμένεται η ανακοίνωση λήψης συγκεκριμένων μέτρων από το επόμενο έτος.
Φωτό: flickr.com/Ostseetroll
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Σε χαμηλά επίπεδα εξακολουθούν να κυμαίνονται οι ναύλοι των LNG carriers, με την προηγούμενη εβδομάδα να ολοκληρώνεται με τάσεις σταθερότητας. Ειδικότερα, βάσει πρόσφατης έκθεσης…
Καθώς οι δυτικές κυρώσεις έχουν παραλύσει τις εξαγωγές ρωσικού LNG από το έργο «Arctic LNG 2», η Μόσχα επιχειρεί μια νέα προσπάθεια επανεκκίνησης των εξαγωγικών…
Τα κύματα καύσωνα, που πλήττουν την Ευρώπη, μπορεί να επιβραδύνουν την οικονομική ανάπτυξη στη Γηραιά Ήπειρο κατά μισή ποσοστιαία μονάδα, σύμφωνα με έκθεση της…
Συνέντευξη του Νικόλα Δ. Πατέρα, Προέδρου και CEO της Contships Management Inc.
Στις 27 Ιουνίου, η ναυτιλιακή εταιρεία Hanwha Shipping, θυγατρική του νοτιοκορεατικού ομίλου Hanwha, προχώρησε σε μια σημαντική ανακοίνωση, που σηματοδοτεί την επέκταση της παρουσίας…
Η Bureau Veritas Marine & Offshore (BV) πραγματοποίησε με επιτυχία την 38η συνάντηση της Ελληνικής Ναυτιλιακής Τεχνικής Επιτροπής στην Αθήνα στις 24 Ιουνίου, επιβεβαιώνοντας…
Το European Shortsea Network, εκπροσωπούμενο από τον Πρόεδρο Χαράλαμπο Σημαντώνη, συμμετείχε στον Στρατηγικό Διάλογο υψηλού επιπέδου για τη Ναυτιλιακή Βιομηχανική Στρατηγική της ΕΕ (strategic…
Πτώση καταγράφουν οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου, την Παρασκευή 4 Ιουλίου, στον απόηχο της δέσμευσης του Ιράν ότι θα τηρήσει τη Συνθήκη Μη Διάδοσης…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ