
Η υποσαχάρια Αφρική είναι σήμερα η μεγαλύτερη αναπτυσσόμενη αγορά στον κόσμο. Οι «οικονομίες του λέοντα», όπως αποκαλούνται, αρχίζουν μεν και βρυχώνται, αλλά ο εμπορικός ανταγωνισμός είναι συνήθως αθέμιτος. Ειδικά οι ευρωπαϊκές εταιρείες αδυνατούν να διεισδύσουν, για συγκεκριμένους και δυσεπίλυτους λόγους που σχετίζονται με τη γραφειοκρατία, την έλλειψη ασφάλειας, τη διαφθορά και τη διαφορετική επιχειρηματική κουλτούρα που παρουσιάζεται στην περιοχή.
Ένας επιπλέον βασικός λόγος είναι η αδυναμία των ευρωπαϊκών εταιρειών να αναπτύξουν κοινές και στοχευμένες δράσεις, σε μορφή συμπράξεων ή κοινοπραξιών, σε αντίθεση με άλλες γεωγραφικές περιοχές όπου ευρωπαϊκά επιχειρηματικά κονσόρτσιουμ προτείνουν ολοκληρωμένα «πακέτα», ιδίως σε θέματα μεταφορών και logistics.
Oι θαλάσσιες μεταφορές και υπηρεσίες αποτελούν για την Ένωση Δανών Εφοπλιστών τον ακρογωνιαίο λίθο αυτής της νέας τάξης πραγμάτων, ειδικά για την αναπτυσσόμενη Αφρική. Η κραταιά ένωση της Κοπεγχάγης υποστηρίζει, μάλιστα, ότι μόνο με ένα σταθερό και βάσιμο σχέδιο ανάπτυξης των θαλάσσιων μεταφορών και των λιμενικών υποδομών και οδικών αρτηριών της υποσαχάριας Αφρικής θα επέλθει ανάπτυξη στην ήπειρο. Εάν όμως δεν ολοκληρωθούν οι λιμενικές, οδικές και σιδηροδρομικές υποδομές, υποστηρίζουν οι Δανοί πως η ναυτιλία δεν μπορεί να προσφέρει τη σανίδα σωτηρίας στις τοπικές -και προβληματικές σήμερα- οικονομίες της Μαύρης Ηπείρου.
Κατά την Ένωση Δανών Εφοπλιστών, οι αντιπροσωπείες της Ε.Ε. σε ολόκληρη την υποσαχάρια Αφρική θα πρέπει να διαδραματίσουν έναν νέο ρόλο, αναβαθμίζοντας τις στρατηγικές που αφορούν θέματα οικονομικής διπλωματίας. Η Ε.Ε. -σύμφωνα με τους Δανούς- διαθέτει ένα μοναδικό σύνολο οργανισμών, μέσων και εργαλείων, ιδίως για την αφρικανική ήπειρο. Με ισχυρές προτάσεις που αφορούν την ανάπτυξη, το εμπόριο και τη διπλωματία, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει τη δυνατότητα να στηρίξει ουσιαστικά και μακροπρόθεσμα την ατζέντα που έχει θέσει η επιτροπή Γιούνκερ και η οποία σχετίζεται με την «ανάπτυξη μέσω του εμπορίου».
Ενώ τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. όλο και περισσότερο «κλείνουν» τις πρεσβείες τους σε όλο τον κόσμο, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ήδη συστήσει 139 ευρωπαϊκές αντιπροσωπείες σε ολόκληρο τον κόσμο. Αυτές οι αντιπροσωπείες θα πρέπει πλέον να χρησιμεύσουν ως «φυλάκια» για την οικονομική διπλωματία των χωρών-μελών της Ε.Ε.
Ένα από τα συγκεκριμένα θετικά παραδείγματα τέτοιων πρωτοβουλιών αφορά την Τανζανία, όπου η αντιπροσωπεία της Ε.Ε. ανέλαβε την πρωτοβουλία να συστήσει ένα ολοκληρωμένο Business Group. Η πλατφόρμα αυτή παρέχει σταθερό δίαυλο επικοινωνίας και ένα σύνδεσμο για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, ώστε αυτές να έχουν πρόσβαση σε στρατηγικές πληροφορίες σχετικά με την οικονομική, κοινωνική και νομοθετική πραγματικότητα της χώρας, η οποία συνήθως επηρεάζει άμεσα τη λειτουργία των επιχειρήσεων. Η πλατφόρμα παρέχει, επίσης, ευκαιρίες για να δημιουργηθούν ευρωπαϊκές κοινοπραξίες οι οποίες θα έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα υποβολής προσφορών σε έργα ευρείας κλίμακας.
Σε μια εποχή που πολλοί αμφισβητούν το ρόλο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι Δανοί εφοπλιστές ενθαρρύνουν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Εξωτερικής Δράσης να συμμετάσχουν σε εστιασμένες δράσεις για μια πραγματική οικονομική διπλωματία, που θα αγκαλιάζει και τη ναυτιλία. «Η ναυτιλία είναι η ραχοκοκαλιά του παγκόσμιου εμπορίου και θα παίξει το ρόλο της στη διασφάλιση της επιτυχίας μιας τέτοιας προσπάθειας», αναφέρει η ανακοίνωση των Δανών εφοπλιστών.
Για το σκοπό αυτόν, στις 16 Μαρτίου 2016, η Ένωση Δανών Εφοπλιστών συνδιοργάνωσε με την ECSA την πρώτη στρογγυλή τράπεζα σχετικά με την ανάπτυξη του εμπορίου στην Αφρική. Σύμφωνα με τον διευθυντή Ευρωπαϊκών Υποθέσεων της Ένωσης, Simon Bergulf, η στρογγυλή τράπεζα είναι η πρώτη από μια σειρά εκδηλώσεων με ιδιαίτερη έμφαση στη νέα προσέγγιση που απαιτείται για τις αφρικανικές οικονομίες.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Εν μέσω ριζικών αλλαγών στο πεδίο των ανακυκλώσεων πλοίων, με την έναρξη της ισχύος της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η δραστηριότητα…
Σοβαρό ένοπλο επεισόδιο σημειώθηκε στη νότια Ερυθρά Θάλασσα, όταν ομάδα ενόπλων που επέβαινε σε μικρά σκάφη εξαπέλυσε, σύμφωνα με πληροφορίες, επίθεση σε υπό ελληνικό…
Ιδιαίτερα μεγάλη «βουτιά» σημείωσαν οι ναύλοι των LPG carriers, και ειδικά εκείνοι των πλοίων μεγαλύτερης μεταφορικής ικανότητας. Συγκεκριμένα, βάσει πρόσφατης έκθεσης της ναυλομεσιτικής Fearnleys,…
Τα ναυπηγεία Tsuneishi Shipbuilding της Ιαπωνίας αποφάσισαν να εξαγοράσουν όλες τις μετοχές του ναυπηγικού ομίλου Mitsui E&S Shipbuilding, ενώ αναμένεται να τον μετατρέψουν σε…
Στο πλαίσιο της στρατηγικής ενίσχυσης της παρουσίας της στην ευρωπαϊκή αγορά διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, η νοτιοκορεατική HMM προανήγγειλε νέα σημαντική επένδυση στον λιμένα Algeciras της…
Η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), που εκπροσωπεί τη συντριπτική πλειοψηφία της παγκόσμιας βιομηχανίας κρουαζιέρας, ανακοίνωσε τη δέσμευσή της να συνεργαστεί με την ελληνική…
Συνέντευξη του Καπτ. Παναγιώτη Γιγή, Προέδρου της ΠΕΠΕΝ
Σε χαμηλά επίπεδα εξακολουθούν να κυμαίνονται οι ναύλοι των LNG carriers, με την προηγούμενη εβδομάδα να ολοκληρώνεται με τάσεις σταθερότητας. Ειδικότερα, βάσει πρόσφατης έκθεσης…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ