
Καθώς οι πάγοι της Αρκτικής λιώνουν ανοίγουν για τα κρουαζιερόπλοια νέες θαλάσσιες οδοί σε μέχρι πρότινος απρόσιτα νερά. Όμως πόσο ασφαλής μπορεί να είναι η ναυσιπλοΐα στις μακρινές βόρειες θάλασσες;
Για τον Malte Humpert, που είναι ειδικός σε θέματα ναυτιλίας και προστασίας περιβάλλοντος στην Αρκτική, η τελευταία θα παραμείνει για μεγάλο ακόμα χρονικό διάστημα μία επικίνδυνη περιοχή για τα κρουαζιερόπλοια.
Βέβαια, δεν είναι σπάνιο να συναντήσει σήμερα κανείς τουριστικά πλοία αναψυχής, γιοτ ή μικρά κρουαζιερόπλοια στις θαλάσσιες περιοχές δυτικά της Γροιλανδίας ή στο νορβηγικό αρχιπέλαγος του Σβάλμπαρντ. Ενώ ιδιωτικά σκάφη αναψυχής μερικές φορές επιλέγουν να πλεύσουν και στο Βορειοδυτικό Πέρασμα στον Καναδά.
Με τη θερμοκρασία στην Αρκτική να ανεβαίνει δύο φορές ταχύτερα από ό,τι στον υπόλοιπο πλανήτη, το κάλυμμα πάγου υποχωρεί και απελευθερώνει το Βορειοδυτικό Πέρασμα, ένα θαλάσσιο δρόμο που συνδέει τον Ατλαντικό με τον Ειρηνικό Ωκεανό μέσω του καναδικού αρχιπελάγους στην Αρκτική.
Μάλιστα, για εφέτος το καλοκαίρι αναμένεται να διασχίσει το Βορειοδυτικό Πέρασμα το κρουαζιερόπλοιο «Crystal Serenity» της εταιρείας Crystal Cruises με 1.000 επιβάτες και 600 μέλη πληρώματος. Πρόκειται για μία εντελώς νέα πραγματικότητα για την περιοχή που συνεπάγεται, βέβαια, και μεγάλες προκλήσεις αλλά και κινδύνους για τη ναυσιπλοΐα καθώς οι πλόες θα γίνονται σε θαλάσσιες περιοχές με ανεξερεύνητα βάθη, απρόβλεπτα νερά και με μεγάλα κομμάτια πάγου να επιπλέουν στις παγωμένες θάλασσες, ενώ οι ακτές των περιοχών αυτών είναι πολύ αραιοκατοικημένες.
Η επιλογή, κατά συνέπεια, των εταιρειών κρουαζιέρας να εντάξουν αυτές τις μακρινές βόρειες θάλασσες στα δρομολόγια των πλοίων τους συνεπάγεται ανάγκη για λήψη αρκετών προληπτικών μέτρων όπως προμήθεια ειδικού εξοπλισμού διάσωσης ή πρόβλεψη για παρουσία παγοθραυστικών ώστε σε περίπτωση ανάγκης να προστρέξουν για βοήθεια.
Σε κάθε περίπτωση, όπως τονίζει ο Malte Humpert, η ναυσιπλοΐα σε αυτές τις αρκτικές θάλασσες απειλεί να διαταράξει μεσο-μακροπρόθεσμα ένα ευαίσθητο οικοσύστημα το οποίο άλλωστε κινδυνεύει και εξαιτίας του ολοένα αυξανόμενου ενδιαφέροντος των μεγάλων εταιρειών πετρελαίου και φυσικού αερίου για τον ορυκτό πλούτο της περιοχής.
Φωτό:northwestpassage2015.blogspot.com
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στα προϊόντα που εισάγονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση στις ΗΠΑ θα επιβάλλεται δασμός 30% από την 1η Αυγούστου, ανέφερε ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ…
Συνέχεια στο μπαράζ των διεθνών συμφωνιών με επίκεντρο τις προμήθειες υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) έδωσαν πρόσφατα Petronas και Venture Global. Συγκεκριμένα, η Petronas, μέσω…
Με μια φαντασμαγορική τελετή, η Royal Caribbean καλωσόρισε πρόσφατα το νεότευκτο «Star of the Seas» στον στόλο της. Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, το «Star…
Περιορισμένες ήταν οι πρόσφατες μεταβολές στη ναυλαγορά των LNG carriers, με τις προκλήσεις να επιμένουν. Συγκεκριμένα, βάσει πρόσφατης έκθεσης της ναυλομεσιτικής Fearnleys, το κόστος…
Οι εξελίξεις στον χάρτη του παγκόσμιου εμπορίου κατά τη διάρκεια του α΄ εξαμήνου του 2025 βρίσκονται στο επίκεντρο της πρόσφατης έκθεσης «Global Trade Update»…
Συνέντευξη του Αρχηγού Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. Αντιναυάρχου Λ.Σ. Τρύφωνα Κοντιζά
Σε συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε σήμερα στο ξενοδοχείο COLORS στην Αθήνα, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και το εργαστήριο Καινοτομίας και Διοίκησης Πληροφορίας (i4m Lab) παρουσίασαν…
Την οδύνη της για τις απώλειες ανθρώπινων ζωών μετά τις πρόσφατες επιθέσεις σε ελληνόκτητα πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα εξέφρασε με δήλωσή της η πρόεδρος…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ