
Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.
Τρομοκρατία, προσφυγικό-μεταναστευτικό, επίμονη ασθενική ανάπτυξη με χαμηλό πληθωρισμό, υψηλό χρέος και εύθραυστο τραπεζικό σύστημα είναι τα κύρια ζητήματα με τα οποία βρίσκεται αντιμέτωπη η Ε.Ε και η Ευρωζώνη, δίνοντας με αυτόν τον τρόπο τροφή για αμφισβήτηση στην προσπάθεια της «Ένωσης» και φυσικά την αύξηση των Ευρωσκεπτικιστών ή οποία γίνεται όλο και πιο έντονη.
Αυτό σε γενικές γραμμές είναι το σημερινό αρνητικό πολιτικό και οικονομικό περιβάλλον στην Ευρώπη που έρχεται να προστεθεί σε όλα όσα έχουμε και συνεχίζουμε να επισημαίνουμε, όπως την επιβράδυνση της Κίνας, της Ιαπωνίας, των αναδυόμενων οικονομιών, με ίσως μόνη εξαίρεση, τουλάχιστον ακόμη, την οικονομία των ΗΠΑ που χωρίς να βρίσκεται στα καλύτερα της είναι τουλάχιστον σε καλύτερη κατάσταση από τις υπόλοιπες οικονομίες αλλά και εδώ μας απασχολούν οι πολιτικές εξελίξεις.
Εν ολίγοις, ακόμη συνεχίζουμε να είμαστε σε αναζήτηση κάποιας θετικής είδησης για την Παγκόσμια οικονομία, αλλά επί ματαίω, καθώς αυτή τη στιγμή δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι έχει κηρυχτεί ένας «άτυπος» διαγωνισμός μεταξύ των οικονομολόγων και διαφόρων οργανισμών στο ποιανού η πρόβλεψη θα είναι σωστή ή το από πού θα ξεκινήσει μία νέα κρίση.
Η ΕΚΤ στο μηνιαίο οικονομικό της δελτίο που πρόσφατα δημοσίευσε αναφέρει πως η ανάκαμψη της οικονομίας της Ευρωζώνης προσκρούει σε εξωγενή προβλήματα και περιορίζεται από τις προοπτικές ανάπτυξης στις αναδυόμενες και τη μεταβλητότητα στις αγορές, τονίζοντας παράλληλα το αυξημένο γεωπολιτικό ρίσκο και την ανησυχία για τις προοπτικές της Παγκόσμιας οικονομίας.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις της, το ΑΕΠ της Ευρωζώνης θα αναπτυχθεί 1,4% φέτος και 1,7% το 2017, ενώ προβλέπει τα ότι τα επιτόκια θα παραμείνουν σε χαμηλά επίπεδα για παρατεταμένο διάστημα και ο πληθωρισμός θα παραμείνει σε χαμηλά επίπεδα ή ακόμη και σε αρνητικά επίπεδα για τους επόμενους μήνες.
Στην άλλη άκρη του Ατλαντικού στις ΗΠΑ, η αιτιολόγηση της FED για το ότι διατήρησε σταθερά τα επιτόκια και δεν προέβη σε αύξηση ήταν ότι η οικονομία των ΗΠΑ ναι μεν αναπτύσσεται με ήπιο ρυθμό και οι δείκτες της αγοράς εργασίας ενισχύονται αλλά οι παγκόσμιες οικονομικές και πολιτικές εξελίξεις εξακολουθούν να αποτελούν κίνδυνο.
Υπό αυτό το πρίσμα, η FED μείωσε τις προβλέψεις της για την ανάπτυξη του ΑΕΠ μεταξύ 2,1 – 2,3% φέτος, από 2,3 – 2,5% προηγουμένως, όπως μείωσε τις προβλέψεις και για τον πληθωρισμό στο 1,4 – 1,7% φέτος από 1,5 – 1,7% προηγουμένως. Έως έχει αυτή τη στιγμή, η FED προσανατολίζεται σε 2 αυξήσεις επιτοκίων εντός του έτους.
Αναφορικά με τον άτυπο διαγωνισμό μεταξύ των οικονομολόγων που προαναφέραμε, παράδειγμα αποτελεί η άποψη του οικονομολόγου και καθηγητή στο Harvard, Kenneth Rogoff, ο οποίος ισχυρίζεται ότι η Κίνα, οι Ευρωπαϊκές Τράπεζες και οι αναδυόμενες οικονομίες είναι οι κίνδυνοι της Παγκόσμιας οικονομίας και όχι οι ΗΠΑ, όπου η ιστορικά χαμηλή ανεργία, η σταθερότητα των αγορών και η λογική αύξησης των επιτοκίων, δείχνουν πως η οικονομία των ΗΠΑ έχει επανέλθει για τα καλά από το 2008, ανταποκρινόμενη στις υγιείς νομισματικές πολιτικές που ασκήθηκαν.
Στον αντίποδα, η JP Morgan αναφέρει πως η πιθανότητα για μία οικονομική κρίση στις ΗΠΑ είναι στο 90%, γεγονός που το αποδίδει στα αισθητά μειωμένα κέρδη των εταιρειών που είναι άμεση συνέπεια της μειωμένης παραγωγικότητας και με την οικονομική ιστορία να δείχνει πως αυτό αποτελεί οιωνό κρίσης. Τα κέρδη προ φόρων μειώθηκαν -9,5% το 4ο τρίμηνο του 2015 μετά από πτώση -5,1% το προηγούμενο τρίμηνο, την μεγαλύτερη εξαμηνιαία πτώση από το 2008 που ξέσπασε η κρίση.
Την Πέμπτη 24 Μαρτίου 2016, ο BDΙ έκλεισε στις 406 μονάδες, ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 203 μονάδες με $ 2,082 την ημέρα, BPI στις 466 μονάδες στα $ 3,731 την ημέρα, BSI στις 473 μονάδες στα $ 4,944 την ημέρα και BHSI στις 268 μονάδες, στα $ 3,972 την ημέρα.
Φωτο: ΑΠΕ/ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Καθώς η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή, στον απόηχο της εκεχειρίας Ισραήλ-Ιράν, η ναυτιλιακή κίνηση στα Στενά του Ορμούζ…
Η First Quantum Minerals Ltd. άρχισε να μεταφέρει εκ νέου αποθέματα χαλκού από το ορυχείο της στον Παναμά, 19 μήνες μετά το κλείσιμο της…
Την παραλαβή ενός νεότευκτου LNG carrier, που θα ναυλωθεί στον καταριανό κολοσσό QatarEnergy, ανακοίνωσε η Knutsen LNG France. To «MRAIKH», μεταφορικής ικανότητας 174.000 κ.μ.,…
Σε νέα εποχή εισέρχεται πλέον η γαλλική ναυτιλιακή εταιρεία Louis Dreyfus Armateurs (LDA). Σύμφωνα με ανακοίνωσή της, η οικογένεια Louis Dreyfus, μέτοχος της LDA,…
Μπλόκο στα μεγάλα κρουαζιερόπλοια στήνουν οι Κάννες, με το δημοτικό συμβούλιο του γαλλικού θερέτρου να λαμβάνει την απόφαση να απαγορεύσει από το επόμενο έτος…
Η Σαγκάη σημείωσε πρόσφατα μια σημαντική επιτυχία, ολοκληρώνοντας την πρώτη στον κόσμο μεταφορά υγρού CO₂ από πλοίο σε πλοίο. Η μεταφορά έλαβε χώρα στο…
Νέες απαιτήσεις με αποδέκτη τόσο τις αεροπορικές εταιρείες όσο και τους προμηθευτές jet fuel θα επιβάλλει η Τουρκία προκειμένου να ενισχυθεί η υιοθέτηση βιώσιμων…
Εν μέσω συθέμελων γεωπολιτικών και εμπορικών ανακατατάξεων, οι μεσοπρόθεσμες προοπτικές για τις αγορές πετρελαίου μοιάζουν θολές. Στο πλαίσιο αυτό, πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Gibson…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ