
Tεράστια πλέον η ευθύνη του Ιάπωνα πρωθυπουργού Σίνζο Άμπε, ο οποίος παρά τις παρεμβάσεις στην οικονομικής πολιτική της χώρας, βλέπει τη χώρα του να οδηγείται σε ύφεση για δεύτερη φορά από το 2012. Ο Άμπε και το κόμμα του κέρδισαν την εξουσία δίνοντας στο λαό ρητή υπόσχεση ότι η οικονομία θα ανακάμψει και η ανεργία θα μειωθεί.
Το ακαθάριστο εγχώριο προϊόν συρρικνώθηκε 0,8% κατά το τρίτο τρίμηνο, που έληξε το Σεπτέμβριο, βάζοντας τη χώρα επισήμως σε ύφεση. Αυτή είναι η πέμπτη περίοδος ύφεσης της χώρας από την αρχή της διεθνούς οικονομικής κρίσης που ξεκίνησε το 2008, και η δεύτερη κατά τη διάρκεια της πρωθυπουργίας του κ. Άμπε.
Η πρώτη ύφεση οφειλόταν σύμφωνα με αναλυτές στην απόφαση της κυβέρνησης να αυξήσει τον κρατικό φόρο επί των πωλήσεων το 2013, η οποία οδήγησε στον κλονισμό της εμπιστοσύνης των καταναλωτών και στη συρρίκνωση των δαπανών τους.
Η στασιμότητα της οικονομίας στην Κίνα και η εξάρτηση των ιαπωνικών τραπεζών και βιομηχανιών από τη γείτονα χώρα είναι οι βασικές αιτίες που προκάλεσαν την τωρινή ύφεση. Οι πιο δραματικές επιπτώσεις εστιάζονται σε συγκεκριμένες βιομηχανικές μονάδες κυρίως κατασκευής μηχανημάτων και εξαρτημάτων.
Παρά την ύφεση το συνολικό ποσοστό ανεργίας είναι ακόμα πολύ χαμηλό και δεν ξεπερνά το 35%.
Ωστόσο επικριτές του πρωθυπουργού υπενθυμίζουν ότι οι περισσότεροι νέοι και οι άνω των 50 ετών εργάζονται με μερική απασχόληση και με χαμηλότερους μισθούς. Μεγάλος αριθμός εργατών εγκαταλείπει επίσης τα βαριά επαγγέλματα: η ιαπωνική βιομηχανία κάθε χρόνο χάνει 100.000 εργάτες οι οποίοι προτιμούν άλλες δουλειές- κυρίως στη γεωργία- ή ακόμα και τα επιδόματα ανεργίας.
Επιπλέον οι σημαντικές εταιρείες της Ιαπωνίας αναφέρουν μεν υψηλότερα κέρδη το τελευταίο διάστημα, αλλά τα κέρδη αυτά δεν επανεπενδύονται σύμφωνα με αναλυτές στην εθνική οικονομία με τη μορφή νέων επενδύσεων ή με υψηλότερους μισθούς.
Ο ιαπωνικός λαός πάντως φαίνεται να χάνει την εμπιστοσύνη του στο “Abenomics”, όπως ονομάζεται το οικονομικό πρόγραμμα που εφαρμόζεται μάλλον ανεπιτυχώς στη χώρα. Μια έρευνα από την εφημερίδα Nikkei ανέφερε ότι μόνο το 25% των πολιτών πιστεύει ότι η πολιτική που εφαρμόζεται θα αναζωογονήσει την οικονομία.
Φωτο: greenpeace.org
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Απότομη πτώση σημειώθηκε στις παραγγελίες νεότευκτων το α΄ εξάμηνο του 2025, σε σχέση με τη δραστηριότητα που καταγράφηκε την αντίστοιχη περίοδο του 2024. Επιφυλακτική…
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ ανακοίνωσε στις 8 Ιουλίου ότι εξετάζει το ενδεχόμενο να επιβάλει πρόσθετους δασμούς ύψους 200% στα φαρμακευτικά προϊόντα που…
Ένα σημαντικό ορόσημο για την παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία σηματοδοτεί η απόφαση του ναυπηγικού κολοσσού της Νότιας Κορέας, HD Hyundai, να επεκταθεί στις γιάρδες της…
Η Ryanair εκτιμά πως, τους ακόλουθους θερινούς μήνες, η ζήτηση για χαμηλού κόστους αερομεταφορές θα παραμένει αμείωτη. Μάλιστα, η εν λόγω αυξημένη ζήτηση έχει…
Με ταχύτατους ρυθμούς προχωρά η επέκταση και η διαφοροποίηση του χαρτοφυλακίου της DP World, με τον κολοσσό των logistics να στρέφει πρόσφατα το ενδιαφέρον…
Η Ρωσία, ο μεγαλύτερος εξαγωγέας σιτηρών στον κόσμο, προχώρησε στην κατάργηση του δασμού εξαγωγής σιταριού, με ισχύ από τις 9 Ιουλίου, σύμφωνα με το…
Η κυβέρνηση της Νότιας Κορέας θα επενδύσει $22,7 εκατ. έως το 2028 στην ανάπτυξη βασικών τεχνολογιών για έξυπνους λιμένες, σύμφωνα με ανακοίνωση του αρμόδιου…
Εν μέσω κατακόρυφης πτώσης της εγχώριας κατανάλωσης LNG, η κυβέρνηση του Πακιστάν βρίσκεται αντιμέτωπη με υπερπροσφορά φυσικού αερίου, η οποία ενδέχεται να πλήξει σοβαρά…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ