
Στα άμεσα σχέδια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι η προετοιμασία μιας νέας στρατηγικής που θα στοχεύει στην εισαγωγή μεγαλύτερων ποσοτήτων υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), ενώ παράλληλα εξετάζουν τα σχέδια και τις προθέσεις της Ρωσίας για επέκταση της χωρητικότητας του ήδη υπάρχοντος αγωγού που συνδέει Ρωσία και Γερμανία.
Η προτεινόμενη στρατηγική αποτελεί στην ουσία μέρος των προσπαθειών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για επιβολή μίας ενιαίας αγοράς ενέργειας, που θα βασίζεται στην περιφερειακή συνεργασία καθώς και στη διαφοροποίηση των πηγών ενέργειας και για τις 28 χώρες μέλη της Ένωσης.
Σύμφωνα με πληροφορίες που έρχονται από την πλευρά του Maros Sefcovic, που είναι ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αρμόδιος για θέματα Ενέργειας της Ένωσης, η Επιτροπή αναμένεται να ανακοινώσει στις αρχές του νέου έτους τις βασικές αρχές της νέας της στρατηγικής για την προμήθεια και αποθήκευση υγροποιημένου φυσικού αερίου καθώς και φυσικού αερίου έτσι ώστε να διασφαλιστεί ότι η Ευρώπη έχει πλήρως διαφοροποιήσει τις πηγές προμήθειάς της σε καύσιμα.
Από την άλλη το ζήτημα της προμήθειας καυσίμων από διαφορετικές πηγές (π.χ. σχιστολιθικό φυσικό αέριο) αποτελεί και μέρος των διαπραγματεύσεων της Ένωσης με τις ΗΠΑ που θα συμπεριληφθούν σε εμπορική συνθήκη μεταξύ τους.
Παράλληλα λόγος γίνεται και για συμφωνία μεταξύ του ρωσικού γίγαντα φυσικού αερίου Gazprom και πέντε ευρωπαϊκών εταιρειών για κατασκευή του αγωγού Nord Stream II κάτω από τη Βαλτική Θάλασσα που θα τερματίζει στη Γερμανία, με αποτέλεσμα να παρακάμπτεται η Ουκρανία που μέχρι τώρα αποτελεί παραδοσιακά το κράτος από το οποίο διέρχονται οι αγωγοί καυσίμων από τη Ρωσία προς την Ευρώπη.
Βέβαια για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η Ουκρανία θα πρέπει να διατηρήσει το ρόλο της ως μία σημαντική περιοχή για τη διέλευση των αγωγών που θα συνδέουν τη Ρωσία και τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Επιπλέον η Επιτροπή εξέφρασε και τους προβληματισμούς της για την αναγκαιότητα επέκτασης του αγωγού Nord Stream, με δεδομένο ότι μία τέτοια εξέλιξη θα οδηγήσει την Gazprom να αποκτήσει δεσπόζουσα θέση στη γερμανική αγορά.
Τονίστηκε επίσης ότι το σχέδιο για το συγκεκριμένο αγωγό θα αξιολογηθεί αυστηρά από την Επιτροπή για το κατά πόσο είναι σύμφωνο με το ευρωπαϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο ενέργειας και για το ποιες μπορεί να είναι οι περιβαλλοντικές του επιπτώσεις, αλλά και αν τίθενται από την κατασκευή του ζητήματα ανταγωνισμού.
Σε κάθε περίπτωση η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει με έμφαση τονίσει την ανάγκη οικονομικής υποστήριξης των μελών της με στόχο να βελτιώσουν τις προσβάσεις τους σε νέες πηγές προμήθειας φυσικού αερίου και υγροποιημένου φυσικού αερίου, με στόχο την απεξάρτηση από τη Ρωσία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η ελληνική αγορά, σε ό,τι αφορά το φυσικό αέριο και με βάση τα στοιχεία της Eurostat (2014), τροφοδοτείται σχεδόν σε ποσοστό 100% από αέριο που προμηθεύεται η ΔΕΠΑ μέσω συμβολαίων με τρεις βασικούς προμηθευτές, με το μεγαλύτερο να είναι η Gazprom, μέσω της οποίας προμηθεύεται το 65% των ετήσιων αναγκών της. Από την κρατική εταιρεία Sonatrach της Αλγερίας η ΔΕΠΑ προμηθεύεται το 17% των αναγκών της σε υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG). Ποσοστό 18% των αναγκών της προμηθεύεται από την τουρκική Botas μέσω του ελληνοτουρκικού αγωγού. Τέλος, η ΔΕΠΑ έχει υπογράψει σύμβαση προμήθειας και με την αζέρικη εταιρεία AGSC για 1 δισ. κ.μ. αερίου από το κοίτασμα Shah Deniz II που θα μεταφερθεί όταν ξεκινήσει η λειτουργία του αγωγού TAP.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ένα ακόμα σημαντικό ορόσημο στο πρόγραμμα επέκτασης και ανανέωσης του στόλου της κατόρθωσε η Aegean Shipping. Συγκεκριμένα, βάσει σχετικής ανάρτησης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης,…
Σημάδια σταθεροποίησης παρουσιάζει η ναυλαγορά των LPG carriers, καθώς η περασμένη εβδομάδα ολοκληρώθηκε δίχως μεταβολές στους ναύλους. Ειδικότερα, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής…
Εν μέσω ριζικών αλλαγών και μεταβολών στον κλάδο των αερομεταφορών, οι τάσεις ανόδου της παγκόσμιας ζήτησης για αεροπορικά καύσιμα αναμένεται να ανατραπούν προσεχώς. Συγκεκριμένα,…
O Νοτιοκορεάτης Lee Tae-Young επιλέχθηκε να λάβει το φετινό «Βραβείο ανδρείας στη θάλασσα», σε αναγνώριση των ηρωικών πράξεών του για τη διάσωση 12 συναδέλφων…
Καθώς η επιθετική εμπορική πολιτική του Αμερικανού Προέδρου, Ντόναλντ Τραμπ, κλιμακώνεται με την επιβολή υψηλότερων δασμών, πρόσφατη έκθεση της Veson Nautical εστιάζει στον αντίκτυπο…
Η επιστολή που ανάρτησε ο Αμερικανός Πρόεδρος, Ντοναλντ Τραμπ, χθες 12 Ιουλίου 2025, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μέσω της οποίας ανακοίνωνε την επιβολή δασμού…
Στα προϊόντα που εισάγονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση στις ΗΠΑ θα επιβάλλεται δασμός 30% από την 1η Αυγούστου, ανέφερε ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ…
Συνέχεια στο μπαράζ των διεθνών συμφωνιών με επίκεντρο τις προμήθειες υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) έδωσαν πρόσφατα Petronas και Venture Global. Συγκεκριμένα, η Petronas, μέσω…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ