Η πτωτική πορεία των τιμών του χρυσού και του πετρελαίου παρασύρουν την...

Η πτωτική πορεία των τιμών του χρυσού και του πετρελαίου παρασύρουν την παγκόσμια οικονομία

136
Η πτωτική πορεία των τιμών του χρυσού και του πετρελαίου παρασύρουν την παγκόσμια οικονομία

Της Μαρίας Μπερτζελέτου , Shipping Analyst Golden Destiny  Research & Valuations Department

Οι τελευταίες μέρες του Ιουλίου τερματίζουν με ισχυρή πτωτική τάση στην τιμή των δυο βασικότερων αγαθών για την εξέλιξη της παγκόσμιας οικονομίας. Η τιμή του χρυσού παρουσίασε σημαντική υποχώρηση σε λιγότερο από 1,100 δολάρια την ουγγιά με φόβους για περαιτέρω διολίσθηση κάτω από 1,000 δολάρια την ουγγιά μέχρι το τέλος του έτους λόγω της ενίσχυσης του δολαρίου.

Σημαντική έκπληξη παρουσίασε, επίσης αυτή τη βδομάδα και η νέα σημαντική μειωτική τάση διόρθωσης στην τιμή του αργού πετρελαίου που υποχώρησε κάτω από $50/βαρέλι, παρουσιάζοντας το χαμηλότερο επίπεδο από τις αρχές του Απριλίου. Εν τω μεταξύ, όπως αναφέρει το Market Watch, τα αποθέματα αργού πετρελαίου στις ΗΠΑ ενισχύθηκαν κατά 2,5 βαρέλια, αν και οι αναλυτές ανέμεναν πτώση κατά 1,9 εκ. βαρέλια. Ωστόσο, η μείωση των τιμών του πετρελαίου αυτό το μήνα δε φαίνεται να επηρεάζει ακόμα τον OPEC από την πολιτική παραγωγής που έχει χαράξει προκειμένου να υπερασπιστεί το μερίδιο αγοράς που διαθέτουν τα κράτη μέλη του. Ο υπουργός πετρελαίου του Κουβέιτ Ali Saleh al – Omair φέρεται να έχει δηλώσει την πίστη του στην πρόβλεψη του καρτέλ, λέγοντας ότι η ισχυρή οικονομική ανάπτυξη θα δώσει ώθηση στις τιμές.

Είναι γεγονός ότι ο έβδομος μήνας της φετινής χρονιάς έφερε πολλές απρόσμενες εξελίξεις που θα καθορίσουν την πορεία της οικονομικής απόδοσης μέχρι τον τερματισμό του 2015.

Αξίζει να αναφερθεί ότι οι κεντρικές τράπεζες προσπαθούν να καταλήξουν σε μια χρυσή τομή για να διασφαλιστεί το παγκόσμιο χρηματοπιστωτικό σύστημα. H τωρινή βδομάδα ήταν ιστορική για τις αμερικάνικες τράπεζες καθώς ίσχυσε για πρώτη φορά ο λεγόμενος «κανόνας Βόλκερ», δηλαδή ο κανονισμός που απαγορεύει σε τράπεζες που καλύπτονται από την κρατική εγγύηση καταθέσεων να  στοιχηματίζουν τα δικά τους χρήματα.

Τράπεζες όπως οι Citigroup, Morgan Stanley και Goldman Sachs έχουν ήδη διαχωρίσει ή καταργήσει τα επενδυτικά τους τμήματα, έχουν αποσύρει κεφάλαια από συγκεκριμένα επενδυτικά ταμεία και έχουν διακόψει άλλες δραστηριότητες που θα συνιστούσαν παραβίαση του κανόνα Βόλκερ. Προς το παρόν, οι επιπτώσεις του νέου κανόνα παραμένουν άγνωστες για την τραπεζική αγορά ο νέος κανόνας, ενώ οι πρώτες επιθεωρήσεις θα αρχίσουν στα τέλη του καλοκαιριού.

Για την παγκόσμια ναυλαγορά, η αγορά των bulkers κινείται σε ανοδική τροχιά για δεύτερη συνεχόμενη βδομάδα και δείχνει σημάδια σταθερότητας άνω από το ψυχολογικό όριο των 1,000 μονάδων με τον τομέα των capesize να καθορίζει σημαντικό ρόλο στην τωρινή πορεία. Στη ναυλαγορά των tankers, ο τομέας των πλοίων very large crude carriers – δείχνει μια νέα ισχυρή δυναμική και προδιαθέτει τους επενδυτές για μεγαλύτερες κινήσεις αγοραπωλησιών των πλοίων.

Στην αγορά των bulkers- πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, ο γενικός δείκτης BDI ξεπέρασε αυτή τη βδομάδα τις 1,100 μονάδες, 57% άνω από το μέσο όρο του Ιουνίου – 699 μονάδες.

Τα επίπεδα ναυλαγοράς στο μέγεθος capesize ξεπέρασαν τα $15,000/ημέρα, όταν τον Ιούνιο ο μέσος όρος ήταν $6,000/ημέρα, ενώ στο μέγεθος panamax έχουν ξεπεράσει τα $9,000/ημέρα από  $5,800/ημέρα τον προηγούμενο μήνα.

Στο μέγεθος supramax, τα επίπεδα ναυλαγοράς ξεπέρασαν το όριο $9,000/ημέρα την τρέχουσα βδομάδα, από $7,200 ανά μέσο όρο τον Ιούνιο, ενώ στο μέγεθος handysize παραμένουν σταθερά άνω από $6,000/ημέρα από τα μέσα του Ιουλίου.

Ο γενικός δείκτης BDI έκλεισε χθες στις 1,102 μονάδες, 93 μονάδες άνω από το κλείσιμο της προηγούμενης βδομάδας και 38% άνω από το κλείσιμο του Ιουλίου 2014, όταν η μέση τιμή του δείκτη ήταν 796 μονάδες. Η κατώτατη τιμή που έχει συναντήσει ποτέ ο δείκτης είναι 509 μονάδες στις 18 Φεβρουαρίου 2015 και έσπασε το ιστορικό κατώτατο ρεκόρ (554) μονάδες που είχε σημειωθεί στις 31 Ιουλίου, 1986.

Στη ναυλαγορά των crude tankers - πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου- η διαδρομή AG/USG για τα πλοία very large crude carriers, ξεπέρασε κατά πολύ το όριο WS40 και τερμάτισε σε WS45 , 6 μονάδες άνω από την προηγούμενη βδομάδα, σημειώνοντας αύξηση 27 μονάδων WS από το κλείσιμο του Σεπτεμβρίου 2014. (WS18) . Αξίζει να σημειωθεί ότι ο μέσος όρος απόδοσης της ναυλαγοράς στη συγκεκριμένη διαδρομή στη διάρκεια του Ιουλίου 2014 ήταν WS 28.

Στο μικρότερο μέγεθος μεταφοράς αργού πετρελαίου – aframax, στη διαδρομή CBS-USG, τα επίπεδα ναυλαγοράς παρουσίασαν εβδομαδιαία αύξηση 8 μονάδων και τερμάτισαν σε WS113 ($ 31,000/ημέρα), ενώ επιμένουν σταθερά άνω από ψυχολογικό όριο WS100 από τις αρχές του Μαΐου.

Στην αγορά των containers – πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, o γενικός δείκτης Shanghai Container Freight Index μειώθηκε αυτή τη βδομάδα πάλι κάτω από το όριο των 600 μονάδων, όταν την πρώτη βδομάδα του Ιουλίου είχε σημειώσει αύξηση άνω από τις 700 μονάδες. Ο γενικός δείκτης επιμένει κάτω από τις 1,000 μονάδες από το κλείσιμο του Φεβρουαρίου 2014.

Ο δείκτης τερμάτισε στο κλείσιμο της περασμένης βδομάδας στις 593 μονάδες, 73 μονάδες κάτω από την περασμένη βδομάδα (10% κάθοδο) με τη διαδρομή Ασία-Ευρώπη να παρουσιάζει 21% εβδομαδιαία μείωση και 64% ύφεση από τις αρχές του Αυγούστου 2014. Το υψηλότερο επίπεδο του δείκτη ήταν στις αρχές του Αυγούστου 2014 που πλησίαζε στις 1,200 μονάδες.

Φωτο: EPA/NYUNT WIN

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.