Οικονομική ανασκόπηση της ναυτιλίας: Νέο κύμα επενδύσεων στις εισαγωγές ανακοίνωσε το...

Οικονομική ανασκόπηση της ναυτιλίας: Νέο κύμα επενδύσεων στις εισαγωγές ανακοίνωσε το Πεκίνο

128
Οικονομική ανασκόπηση της  ναυτιλίας: Νέο κύμα επενδύσεων στις εισαγωγές ανακοίνωσε το Πεκίνο

Φωτό:ΑΠΕ (ROBERT GILHOOLY)

Της Μαρίας Μπερτζελέτου, Shipping Analyst Golden Destiny Research & Valuations Department

Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο απευθύνει αυτή την εβδομάδα έκκληση στην Ευρωπαϊκή Ένωση για απλοποίηση των δημοσιονομικών κανόνων και περιορισμό του χρέους. Το ΔΝΤ τόνισε πως η Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να επικεντρωθεί σε έναν και μόνο στόχο: να μειώσει το δημόσιο χρέος και να ακολουθήσει μία μόνο μέθοδο για την επίτευξή του. Η μέθοδος θα συνίσταται σε μία δέσμη κανόνων σχετικά με τις δημόσιες δαπάνες, οι οποίοι θα περιορίζουν το μέγεθός τους σε συσχετισμό με την ανάπτυξη και θα συνδυάζεται με ισοσκελισμένο προϋπολογισμό.

Έκπληξη προκαλεί επίσης η έκκληση του ΔΝΤ στη Fed των ΗΠΑ να μην  προχωρήσει σε αύξηση του επιτοκίου για το πρώτο εξάμηνο του 2016, και ειδικότερα μέχρι να υπάρξουν ισχυρές ενδείξεις για ενίσχυση των μισθών και πληθωρισμού. Σύμφωνα με την οικονομική έκθεση από την Ομοσπονδιακή Τράπεζα Fed των ΗΠΑ, υπήρξε μια επιβράδυνση για την ανάπτυξη της Αμερικάνικης οικονομίας το πρώτο τρίμηνο της χρονιάς που αναμένεται όμως να ανατραπεί καθώς παρατηρούνται αισιόδοξα σημάδια σε πολλούς κλάδους της οικονομίας, όπως οι κατασκευές, η μεταποίηση, το λιανικό εμπόριο και οι αυτοκινητοβιομηχανίες. Στο πρώτο τρίμηνο, η Αμερικάνικη οικονομία σημείωσε συρρίκνωση κατά 0.7%, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία από την Fed, με τους αναλυτές να προβλέπουν ρυθμό ανάπτυξης 1.5% με 3% την περίοδο Απριλίου-Ιουνίου.

Στην πλευρά της Ασίας, νέο κύμα επενδύσεων και επιθετικές μειώσεις φόρων στις εισαγωγές ανακοίνωσε το Πεκίνο στη μάχη για την τόνωση της κινεζικής οικονομίας.

Η κινεζική αρχή σχεδιασμού πρότεινε 1.043 επενδυτικά σχέδια συνολικής αξίας 1,97 τρισ. γουάν, ποσού αντίστοιχου των 317,75 δισ. δολαρίων, και παρότρυνε τους επενδυτές από τον ιδιωτικό τομέα να συνεισφέρουν στη χρηματοδότηση, κατασκευή και λειτουργία των νέων υποδομών. Πρόκειται για έργα στους τομείς των μεταφορών, της συντήρησης υδάτων και των δημοσίων υπηρεσιών, που θα κατασκευαστούν σε 29 διαφορετικές περιοχές της χώρας. Επιπλέον, η Κινέζικη αρχή για να τονώσει την κατανάλωση προχώρησε σε κατά τουλάχιστον 50% μειώσεις στους φόρους σε εισαγόμενα είδη ένδυσης και υπόδησης.

Για την παγκόσμια ναυλαγορά, οι πρώτες μέρες του Ιουνίου δηλώνουν ότι η τάση καθόδου θα επιμείνει για τον τομέα των bulkers μέχρι και τον τερματισμό του πρώτου εξαμήνου της χρονιάς, με τον τομέα των crude tankers να δυναμώνει ακόμα περισσότερο για τα πλοία- VLCCs και να προσφέρει σημαντική αισιοδοξία για το σύνολο της χρονιάς.

Αξίζει να αναφερθεί ότι μετά από ένα μεγάλο χρονικό διάστημα έντονης πτώσης των τιμών του πετρελαίου, κάτω από $100/βαρέλι, ορισμένα μέλη του ΟΠΕΚ μιλούν τώρα για πρώτη φορά για «δίκαιη» τιμή του πετρελαίου. Οι υπουργοί Πετρελαίου των Ιράκ, Βενεζουέλας και Αγκόλας δήλωσαν στη Βιέννη ότι μια τιμή 75-80 δολαρίων το βαρέλι, μόλις 10 δολάρια πάνω από την τρέχουσα τιμή, θα ήταν ικανοποιητική. Mέλος του ΟΠΕΚ από τον Περσικό Κόλπο είπε στο Reuters ότι η τιμή του πετρελαίου θα μπορούσε να είναι σε αυτό το επίπεδο το 2016 όταν ξαναβρεί η αγορά την ισορροπία της.

Σημερινές προβλέψεις υποδεικνύουν ότι ο ΟΠΕΚ θα αποφασίσει να διατηρήσει την παραγωγή πετρελαίου στα σημερινά επίπεδα και δε θα προσπαθήσει να ελέγξει τις τιμές με στόχο να υπερασπιστεί το μερίδιό του στην παγκόσμια αγορά. Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι η Σαουδική Αραβία, επί χρόνια, υποστήριζε ότι τα 100 δολάρια το βαρέλι είναι «δίκαιη τιμή για τους παραγωγούς και τους καταναλωτές».

Στον τομέα των containers, ο γενικός δείκτης Shanghai Container Freight Index δε μπορεί να πλησιάσει τις 1,000 μονάδες από το τέλος του Φεβρουαρίου της φετινής χρονιάς με τη διαδρομή Ασία-Ευρώπη να συνεχίζει να παρουσιάζει έντονη ιστορική ύφεση από την υπερπροσφορά των πλοίων.

Στην αγορά των bulkers- πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, η απόδοση του γενικού δείκτη BDI ξεπέρασε αυτή τη βδομάδα για μια ακόμη φορά μετά τα μέσα του Μαΐου τις 600 μονάδες με αμφιβολία για τη σταθερότητα σε αυτά τα επίπεδα.

Τα επίπεδα ναυλαγοράς στο μέγεθος capesize επιμένουν άνω από το όριο $4,000/ημέρα, από τις 21 Μαΐου προσομοιάζοντας με τα επίπεδα στο μέγεθος panamax.

Τα επίπεδα ναυλαγοράς στα δυο μεγάλα μεγέθη bulkers διακυμαίνονται 43% λιγότερο από το μέγεθος supramax που πλησιάζει να αγγίξει το όριο $7,000/ημέρα. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα επίπεδα ναυλαγοράς σε όλα τα μεγέθη πλοίων δεν έχουν ξεπεράσει τα $10,000/ημέρα από το Φεβρουάριο του 2014.

Ο γενικός δείκτης BDI έκλεισε χθες στις 603 μονάδες, 15 μονάδες άνω από το κλείσιμο της προηγούμενης βδομάδας και 39% κάτω από το κλείσιμο του Μαΐου 2014, όταν η μέση τιμή του δείκτη ήταν 988 μονάδες.

Η κατώτατη τιμή που έχει συναντήσει ποτέ ο δείκτης είναι 509 μονάδες στις 18 Φεβρουαρίου 2015 και έσπασε το ιστορικό κατώτατο ρεκόρ -554 μονάδες που είχε σημειωθεί στις 31 Ιουλίου, 1986.

Στη ναυλαγορά των crude tankers – πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου- η διαδρομή AG/USG για τα πλοία very large crude carriers, παραμένει σε άνοδο με ήπια πτώση την τελευταία βδομάδα του Μαΐου.

Τα τωρινά επίπεδα ναυλαγοράς μειώθηκαν σε επίπεδα WS 42.5 , 2,5 μονάδες κάτω από την προηγούμενη βδομάδα και εμφανίζουν αύξηση 25 μονάδωνWS από το κλείσιμο του Σεπτεμβρίου 2014. (WS18) . Τα επίπεδα ναυλαγοράς παραμένουν τώρα άνω από το όριο WS 40 τις τελευταίες 3 βδομάδες του Μάιου, όταν το Μάιο της προηγούμενης χρονιάς είχαν τερματίσει σε επίπεδα WS25.

Στο μικρότερο μέγεθος μεταφοράς αργού πετρελαίου – aframax, στη διαδρομή CBS-USG,τα επίπεδα ναυλαγοράς μειώθηκαν κατά 25 μονάδες από την προηγούμενη βδομάδα σε WS125 ($ 55,000/ημέρα), αλλά παραμένουν σταθερά άνω από ψυχολογικό όριο WS100.

Στην αγορά των containers – πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, o γενικός δείκτης Shanghai Container Freight Index συνεχίζει την καθοδική του πορεία για μια ακόμη βδομάδα επιμένοντας κάτω από 1,000 μονάδες από το κλείσιμο του Φεβρουαρίου 2014.

Ο δείκτης τερμάτισε στο κλείσιμο της περασμένης βδομάδας στις 662 μονάδες, 15 μονάδες κάτω από την περασμένη βδομάδα (2% κάθοδο) με τη διαδρομή Ασία-Ευρώπη να παρουσιάζει 16% εβδομαδιαία μείωση και 76% ύφεση από το τις αρχές του Αυγούστου 2014. Το υψηλότερο επίπεδο του δείκτη ήταν στις αρχές του Αυγούστου 2014 που πλησίαζε στις 1,200 μονάδες.

 

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.