Συζήτηση στο Λονδίνο για την ιστορία της ελληνικής ναυτιλίας

Συζήτηση στο Λονδίνο για την ιστορία της ελληνικής ναυτιλίας

75
Συζήτηση στο Λονδίνο για την ιστορία της ελληνικής ναυτιλίας

Με ιδιαίτερη επιτυχία διοργανώθηκε τη Δευτέρα, 26/1/2015 στις 7.15 μ.μ. στο Ελληνικό Κέντρο του Λονδίνου, συζήτηση στρογγυλής τραπέζης με θέμα τη σύγχρονη ελληνική ναυτιλία με αφορμή την κυκλοφορία του συλλογικού τόμου Ναυτιλία των Ελλήνων 1700-1821. Ο αιώνας της ακμής πριν από την επανάσταση από τις εκδόσεις «Κέδρος» σε επιμέλεια της καθ. Τζελίνας Χαρλαύτης και της Δρ. Κατερίνας Παπακωνσταντίνου. Στη συζήτηση συμμετείχαν η Δρ. Κ. Παπακωνσταντίνου, ο Δρ. Γεώργιος Βασιάδης και ο Ηλίας Μπίσιας.

Η Δρ. Παπακωνσταντίνου αναφέρθηκε στην εντυπωσιακή άνοδο της ελληνικής ναυτιλίας στη διάρκεια του 18ου αιώνα με τη σταδιακή μετακίνηση της εμπορικής δραστηριότητας των ελληνικών πλοίων από την περιοχή του Ιονίου και του Αιγαίου προς τη Δυτική Μεσόγειο αλλά και τη λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας. Η άνοδος της ελληνικής ναυτιλίας ξεκινά από την περιοχή του Ιονίου, με τα πλοία του Μεσολογγίου και της Κεφαλονιάς να κινούνται δυναμικά στο χώρο της Αδριατικής και να φτάνουν ως τη Μάλτα, το Λιβόρνο και στη συνέχεια τη Γένοβα. Μετά το 1760 στην εμπορική κίνηση της Δυτικής Μεσογείου με ενδιάμεσο σταθμό τη Μάλτα εισέρχονται και τα πλοία του Αιγαίου με κυρίαρχη την παρουσία των καπετάνιων από την Ύδρα, τις Σπέτσες και τα Ψαρά. Στα τέλη του 18ου αιώνα στη διάρκεια των Ναπολεόντειων πολέμων τα ελληνικά πλοία ειδικεύονται στη μεταφορά σιτηρών από τη Μαύρη Θάλασσα στα λιμάνια της Δυτικής Μεσογείου όπως η Μασσαλία, η Βαρκελώνη αλλά και του Ατλαντικού, όπως η Λισσαβώνα και το Άμστερνταμ. Πρόκειται για τα ίδια πλοία και τους καπετάνιους που αναδείχτηκαν για τα ανδραγαθήματά τους στην διάρκεια της Ελληνικής Επανάστασης του 1821.

Ο Δρ. Γεώργιος Βασιάδης, λέκτορας Σύγχρονης Ελληνικής Ιστορίας στο RoyalHolloway του Πανεπιστημίου του Λονδίνου παρουσίασε την εντυπωσιακή και μακροχρόνια γενεαλογική ιστορία της οικογένειας Ράλλη από τη Χίο, τους κλάδους, τις συγγένειες και τις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες που κάλυψαν ένα διάστημα 150 χρόνων. Η οικογένεια Ράλλη ανέπτυξε παγκόσμια επιχειρηματική δράση σε ευρωπαϊκές πόλεις αλλά και στην Ινδία και την Αμερική και εντάχτηκε αρμονικά στην βρετανική κοινωνία ήδη από τα μέσα του 19ου αιώνα.

Ο Ηλίας Μπίσιας, εκδότης των Ναυτικών Χρονιών, παρουσίασε την εικόνα της διδασκαλίας της ναυτιλιακής και ναυτικής ιστορίας στα ελληνικά ανώτερα ιδρύματα. Ξεκινώντας από την ιδιαίτερα μακρά και δυναμική παρουσία της ελληνικής ναυτιλίας στο παγκόσμια οικονομία κατέδειξε ότι η απουσία διδασκαλίας του μαθήματος της ναυτιλιακής ιστορίας στις Σχολές Εμπορικού Ναυτικού και τα τμήματα ναυτιλιακών και οικονομικών σπουδών της Ελλάδας στερεί από τους σημερινούς νέους σημαντική γνώση για το παρελθόν που θα τους ήταν χρήσιμη και αναγκαία στην πορεία τους στο ναυτιλιακό επάγγελμα.

Τη συζήτηση τίμησαν με την παρουσία τους ο πρόεδρος και μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του Committee, επιφανή μέλη της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας του Λονδίνου, εκπρόσωποι της Βρετανικής πανεπιστημιακής και δημοσιογραφικής κοινότητας, φίλοι του Ελληνικού Κέντρου, καθώς και απόγονοι των Ελλήνων επιχειρηματιών του Λονδίνου του 19ου αιώνα. Οι ερωτήσεις τους αφορούσαν τόσο την ιστορία της ελληνικής ναυτιλίας και το παρελθόν σημαντικών επιχειρηματικών οικογενειών αλλά και το παρόν της ελληνικής ναυτιλίας και τις δυνατότητες που προσφέρει στους σημερινούς νέους της Ελλάδας.

Φωτό: από αριστερά

Σοφία Κυδωνιεύς, πρόεδρος του Δ.Σ. του Ελληνικού Κέντρου

Χαράλαμπος Φαφαλιός, πρόεδρος του Greek Shipping Co-Operation Committee

Αγάθη Καλησπέρα, διευθύντρια του Ελληνικού Κέντρου Λονδίνου

Κατερίνα Παπακωνσταντίνου, ιστορικός, ομιλήτρια

Στάμος Φαφαλιός, μέλος του Δ.Σ. του Ελληνικού Κέντρου Λονδίνου

Ηλίας Μπίσιας, διευθυντής των Ναυτικών Χρονικών, ομιλητής

Γεώργιος Βασιάδης, λέκτορας Σύγχρονης Ελληνικής Ιστορίας στο RoyalHolloway, ομιλητής

 

 

 

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.