Θαλάσσια πειρατεία: Ενίσχυση της ευρωπαϊκής δράσης για την καταπολέμησή της

Θαλάσσια πειρατεία: Ενίσχυση της ευρωπαϊκής δράσης για την καταπολέμησή της

8
Θαλάσσια πειρατεία: Ενίσχυση της ευρωπαϊκής δράσης για την καταπολέμησή της

Η απειλή της σύγχρονης θαλάσσιας πειρατείας και οι δυνατότητες ενίσχυσης της αποτελεσματικότητας και του συντονισμού μεταξύ των επιχειρήσεων και προγραμμάτων της ΕΕ συζητήθηκαν σε ειδική συνεδρίαση της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής στις Βρυξέλλες.

«Παρά τη μικρή κάμψη που εμφανίζουν οι επιθέσεις και καταλήψεις πλοίων, η απειλή της θαλάσσιας πειρατείας παραμένει ισχυρή και επικίνδυνη. Οι πολυδιάστατες επιπτώσεις εξακολουθούν να πλήττουν τη διεθνή οικονομία και το διεθνές εμπόριο, τη ναυτιλία, την ασφάλεια και σταθερότητα, πάνω από όλα όμως, τη ζωή και την ασφάλεια χιλιάδων ναυτικών. Οι αριθμοί, αν και εμφανίζουν σχετική μείωση, εξακολουθούν να είναι ανησυχητικοί: 585 ναυτικοί κρατήθηκαν όμηροι το 2012 και 104 εξακολουθούσαν να βρίσκονται υπό καθεστώς ομηρίας από Σομαλούς πειρατές στο τέλος του έτους», τόνισε ο κ. Γ. Κουμουτσάκος ως εισηγητής του ψηφίσματος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τη θαλάσσια πειρατεία.

«Τα βαθύτερα αίτια της θαλάσσιας πειρατείας παραμένουν στην ξηρά. Γι’ αυτό η Ε.Ε. πρέπει να συνεχίσει και να επιτείνει την επιχειρησιακή της εγρήγορση αλλά και την παροχή αναπτυξιακής βοήθειας στα κράτη εκείνα που λόγω οικονομικών, κοινωνικών προβλημάτων και πολιτικής αστάθειας, εξελίσσονται σε “φυτώρια” πειρατείας», τόνισε ο έλληνας ευρωβουλευτής.

Σχετικά με τη μεγάλη αύξηση του αριθμού των επιθέσεων στον Κόλπο της Γουινέας και την Ινδονησία, επεσήμανε ότι «Η επικέντρωση της προσοχής και της παρουσίας της διεθνούς κοινότητας σε θάλασσες υψηλής επικινδυνότητας, σε συνδυασμό με φαινόμενα “μιμητισμού”  έχουν ως αντίκτυπο τη διασπορά των πειρατικών επιθέσεων ανατολικότερα και νοτιότερα των ακτών της Σομαλίας και του Κόλπου του Άντεν καθώς και στις θάλασσες της Δυτικής Αφρικής. Πρόκειται για ιδιαίτερα ανησυχητική εξέλιξη καθώς οι πειρατές σε αυτήν την περιοχή είναι βίαιοι και στις περισσότερες περιπτώσεις οπλισμένοι».

Ο κ. Κουμουτσάκος αναφερόμενος στα βασικά σημεία του ψηφίσματος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου υπογράμμισε τη σημασία παράτασης έως το 2014 της εντολής της ευρωπαϊκής επιχείρησης της ATALANTA, την ανάγκη δίωξης των ύποπτων για πειρατικές επιθέσεις, εντοπισμού των παράνομων ροών χρήματος, και κύρωσης από τρίτες χώρες της Διεθνούς Σύμβασης του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας.

«Η υιοθέτηση τέτοιων κειμένων αποτελεί απόδειξη της πολιτικής βούλησης και δέσμευσης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου να επιμείνει στην οριστική εξάλειψη της πειρατείας και να συμβάλλει στην ευαισθητοποίηση της ευρωπαϊκής κοινής γνώμης για τη σοβαρότητα αυτής της μάστιγας».

Η Επίτροπος κ. Μ. Δαμανάκη, αρμόδια για θέματα Αλιείας και Θαλασσίων Υποθέσεων, ανακοίνωσε ότι σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Εξωτερικής Δράσης προετοιμάζεται έγγραφο πολιτικής για μια κοινή στρατηγική ασφάλειας στη θάλασσα.

Η κ. Α. Μπρεδήμα, ως εισηγήτρια σχετικής γνωμοδότησης της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής, ανέφερε ότι η ΕΕ πρέπει να διαμορφώσει το κατάλληλο μίγμα εργαλείων που έχει ήδη στη διάθεσή της: εμπόριο και αναπτυξιακή βοήθεια, στρατιωτική παρουσία, ανοικοδόμηση και συγκρότηση κράτους δικαίου.

Ο Ολλανδός ευρωβουλευτής κ. Ρ. VanDalen επεσήμανε την ανάγκη παροχής εναλλακτικών ευκαιριών, ένα μίγμα κινήτρων- αντικινήτρων για να αποτραπούν νέοι να εμπλακούν σε πειρατικές επιθέσεις.

Η κ. M. Jager, εκ μέρους του Επιτρόπου για ζητήματα μεταφορών, κ. S.Kallas, αναφέρθηκε στη σημασία της συνεργασίας της Ε. Επιτροπής με την EMSA και τον ΙΜΟ, καθώς και στην ανάγκη μείωσης του νομοθετικού χάσματος μεταξύ των κρατών μελών.

 

 

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.