Επανεκκίνηση της οικονομίας σε υγιείς και στέρεες βάσεις

Επανεκκίνηση της οικονομίας σε υγιείς και στέρεες βάσεις

5
Επανεκκίνηση της οικονομίας σε υγιείς και στέρεες βάσεις

Σας παραθέτουμε σημεία από την ομιλία του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστή Μουσουρούλη, στην παρουσίαση των ευρημάτων της μελέτης «Έρευνα για την ανάδειξη της σημασίας των Σκαφών Αναψυχής στον Θαλάσσιο Τουρισμό και την Εθνική Οικονομία» που διοργάνωσε χθες το  Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος:

«Θα αρχίσω με τρεις λέξεις: Αγωνία, ανησυχία, αβεβαιότητα.

Λέξεις που είναι γνώριμες σίγουρα σε όλους, ιδιαίτερα τους τελευταίους μήνες, καθώς είναι από αυτές που κυριαρχούσαν τόσο στον δημόσιο διάλογο, όσο και στις προσωπικές συζητήσεις καθενός από μας.

Θα μείνουμε στο ευρώ;

Θα πάρουμε την επόμενη δόση;

Θα δούμε άραγε φως στο τούνελ;

Μερικές από το τις ερωτήσεις που βασάνιζαν πολλούς.

Οι επίμονες και συστηματικές προσπάθειες σύσσωμης της ελληνικής κυβέρνησης, αλλά και προσωπικά του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά, έφεραν τελικά καρπούς και συνέβαλαν τα μέγιστα ώστε να πάρει η Ελλάδα θετικές απαντήσεις.

Το πρώτο και πολύ μεγάλο στοίχημα της κυβέρνησης κερδήθηκε. Χωρίς ούτε ένα λεπτό για χάσιμο μπαίνουμε στην αρένα για να κερδίσουμε το δεύτερο στοίχημα ― που είναι εξίσου σπουδαίο και επίσης δύσκολο:

Την επανεκκίνηση της οικονομίας σε υγιείς και στέρεες βάσεις, την ανάπτυξη και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Η επανεκκίνηση της οικονομίας δεν είναι στόχος που επιτυγχάνεται χωρίς σχεδιασμό, χωρίς οργάνωση.

Σ’ αυτή την πραγματικά επίπονη προσπάθεια η ελληνική κυβέρνηση έχει δύο πολύ ισχυρά όπλα στη φαρέτρα της, δύο βιομηχανίες υγιείς, παρά τις δύσκολες συνθήκες, που φέρνουν στη χώρα συνάλλαγμα, που συμβάλλουν στο ΑΕΠ και στην αντιμετώπιση του εξωτερικού χρέους ― τη ναυτιλία και τον τουρισμό.

Η ναυτιλία και ο τουρισμός δεν έχουν ως μόνο κοινό σημείο το ότι στηρίζουν αποτελεσματικά την εθνική οικονομία. Υπάρχει ένα πεδίο που οι δύο συμπράττουν και δημιουργούν ακόμη μία ευκαιρία για ανάπτυξη ― και μιλάω για τον θαλάσσιο τουρισμό.

Ο θαλάσσιος τουρισμός είναι τομέας ανεκμετάλλευτος για την εθνική οικονομία. Δυστυχώς, θα μπορούσε να πει κάποιος.

Ευτυχώς, δεδομένων των συνθηκών, θα έλεγα εγώ.

Γιατί εδώ υπάρχουν μεγάλες δυνατότητες εκμετάλλευσης και γιατί δεν είναι ένας τομέας κορεσμένος.

Τα αποτελέσματα που θα έχει η ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού για την εγχώρια οικονομία και την αύξηση της απασχόλησης αναλύονται διεξοδικά στη μελέτη που παρουσιάζεται σήμερα.

Στο σημείο αυτό, θέλω να συγχαρώ την ομάδα εργασίας του Πανεπιστημίου Πειραιά που δούλεψε για τη μελέτη και το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος που πήρε την πρωτοβουλία για την εκπόνησή της.

Από την πλευρά μου θα ήθελα να επικεντρωθώ στον τρόπο με τον οποίο θα έχουμε τα επιθυμητά αποτελέσματα. Πρωταρχικός στόχος είναι η δημιουργία ενός σύγχρονου και ελκυστικού θεσμικού πλαισίου.

Σε συνεργασία με την Υπουργό Τουρισμού, κυρία Όλγα Κεφαλογιάννη, το προετοιμάζουμε έχοντας ως πυξίδα μας τρείς πολιτικούς στόχους:

·                    την επανεκκίνηση της οικονομικής δραστηριότητας στον τομέα,

·                    τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας στους συναφείς κλάδους,

·                    την περιφερειακή ανάπτυξη με την ενίσχυση των τοπικών οικονομιών

Πώς θα τους πετύχουμε;

Το μείζον, θα έλεγα, είναι να αυξηθεί η προσέλκυση ιδιωτικών και επαγγελματικών πλοίων αναψυχής για κυκλοφορία και ελλιμενισμό για όσο το δυνατόν περισσότερους μήνες τον χρόνο, αλλά και η προσέλκυση μεγάλων επαγγελματικών σκαφών για να χρησιμοποιούνται και να παραμένουν στην Ελλάδα ακόμη και καθόλη τη διάρκεια του χρόνου, εάν αυτό είναι δυνατόν.

Στο πλαίσια αυτό, είναι αναγκαίο, να αλλάξει η φιλοσοφία της αντιμετώπισης των επαγγελματικών πλοίων αναψυχής, και να προσφερθούν κατάλληλα κίνητρα προσέλκυσης.

Θα αναφέρω ορισμένους τρόπους για να καταστεί αυτό εφικτό:

·                    κωδικοποίηση και επικαιροποίηση όλης ανεξαιρέτως της νομοθεσίας,

·                    απλοποίηση και συντόμευση των διαδικασιών για την απόκτηση και ανανέωση άδειας επαγγελματικού πλοίου αναψυχής.

·                    αποσαφήνιση και απλοποίηση των διατάξεων, οι οποίες αφορούν την είσοδο, κίνηση, χρήση και ελλιμενισμό των ιδιωτικών πλοίων αναψυχής, ανεξαρτήτως σημαίας, στα ελληνικά ύδατα αλλά και τη νηολόγηση πλοίων υπό ελληνική σημαία.

Οικοδομώντας την απαιτούμενη ασφάλεια δικαίου, θα δημιουργηθεί ρεύμα επανόδου των σκαφών στα ελληνικά ύδατα και τις ελληνικές μαρίνες, θα τονωθεί η οικονομία των νησιών και των παράκτιων περιοχών και θα δημιουργηθούν χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας, και αυτό είναι σήμερα το πιο σημαντικό.

Υπάρχει ένας τομέας δραστηριοποίησης στον οποίο θέλω να αναφερθώ ιδιαίτερα, γιατί πιστεύω ότι θα αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης για τη χώρα μας, και αναφέρομαι στον κρουαζιέρα.

Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου έχει συνειδητά αποφασίσει να συμβάλει στην περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας στη χώρα μας, αντιμετωπίζοντας, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του πάντα, τα πολύπλευρα ζητήματα που συνδέονται με τον κλάδο. 

Συγκεκριμένα, με σκοπό την περαιτέρω αύξηση των προσεγγίσεων σε ελληνικούς λιμένες καθώς και τη διευκόλυνση των εμπλεκομένων ενόψει, κυρίως, του επόμενου τουριστικού έτους 2013, ολοκληρώθηκαν, υλοποιούνται ή/και προγραμματίζονται οι εξής ενέργειες:

1.             Καταγράφηκαν οι δυνατότητες όλων των ελληνικών λιμένων υποδοχής.

2.             Εκπονήθηκαν βάσει διεθνών βέλτιστων πρακτικών και στάλθηκαν για άμεση εφαρμογή στους λιμένες υποδοχής, προτάσεις για την εφαρμογή του συστήματος προκαθορισμένης ημερομηνίας και ώρας εξυπηρέτησης (berth allocation), ώστε να γνωρίζουν οι ενδιαφερόμενες εταιρείες τις δυνατότητες όγκου εξυπηρέτησης από κάθε λιμένα.

3.             Για την προοδευτική βελτίωση τόσο των μεγάλων λιμένων υποδοχής της χερσαίας χώρας και της Κρήτης, όσο και μικρότερων λιμένων κυρίως της νησιωτικής Ελλάδας, υλοποιούνται επεμβάσεις και εργασίες  συντήρησης.

4.             Ολοκληρώθηκε και πρόκειται να κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή, νομοθετικό πλαίσιο με το οποίο καθορίζονται σε εθνικό επίπεδο οι αρμοδιότητες και οι απαιτούμενες ενέργειες για τη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις του Διεθνούς Κώδικα περί Ασφάλειας Πλοίων και Λιμενικών Εγκαταστάσεων ISPS και τη βελτίωση της ασφάλειας των πλοίων, των λιμενικών εγκαταστάσεων και των λιμένων από σκόπιμες παράνομες ενέργειες.

5.             Συμφωνήθηκαν με το Υπουργείο Πολιτισμού και σύντομα θα ανακοινωθούν οι συνθήκες λειτουργίας των μουσείων και των αρχαιολογικών χώρων, μέσα στο στενό πλαίσιο της παραμονής των κρουαζιερόπλοιων στα λιμάνια υποδοχής.  

6.             Ολοκληρώνεται το τελικό κείμενο Στρατηγικής για την ανάπτυξη του Ελληνικού Λιμενικού Συστήματος.

Η χώρα μας έχει ευλογηθεί ―επιτρέψτε μου να χρησιμοποιήσω αυτή την έκφραση― με σπάνιας ομορφιάς θαλάσσιο περιβάλλον, με μοναδικό οικοσύστημα, με πλούτο νησιών και ακρογιαλιών, με εξαιρετικό κλίμα, σχεδόν όλο το χρόνο.

Είναι τώρα στη δική μας ευχέρεια να αναγνωρίσουμε αυτή την ευλογία και να την μετατρέψουμε σε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

Σε ό,τι αφορά στο Υπουργείο Ναυτιλίας & Αιγαίου έχουμε αναλάβει την πολιτική πρωτοβουλία, τα αποτελέσματα της οποίας θα δείτε πολύ σύντομα.

Πιστεύω ότι εάν όλοι οι φορείς δράσουν οργανωμένα συνεργαζόμενοι και υποστηριζόμενοι από την Πολιτεία,

Εάν αναβαθμίσουμε την ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών για να καλύψουμε τις νέες αυξημένες απαιτήσεις της αγοράς,

Εάν προσπαθήσουμε να προσφέρουμε ανταγωνιστικό τουριστικό προϊόν και ανάλογο των προσδοκιών των επισκεπτών μας,

Θα μπορέσουμε να οδηγήσουμε την Ελλάδα στη θέση που της αρμόζει στον παγκόσμιο χάρτη του θαλάσσιου τουρισμού.

 

 

 

 

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.