
Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.
Στο παρελθόν είχαμε αναφερθεί στην νέα επιστήμη των «EconoPolitics» που έγινε ιδιαίτερα δημοφιλής και σε πολύ γρήγορο διάστημα μετά την έναρξη της κρίσης και φυσικά η οποία πολύ καλά κρατεί.
Μετά την απόφαση της ΕΚΤ για τη βούληση της να αγοράζει ομόλογα των προβληματικών χωρών, την πρόθεση για ενοποίηση του Ευρωπαϊκού τραπεζικού συστήματος με κοινή εποπτική αρχή, τη ψήφιση του ESM από τη Γερμανία, το αποτέλεσμα των Ολλανδικών εκλογών και την απόφαση της FED στο να αγοράζει κάθε μήνα ομόλογα αξίας $ 40 δισ. οι διεθνείς αγορές αναθάρρησαν για άλλη μία φορά και τα χρηματιστήρια πήραν φωτιά.
Οι ανωτέρω αποφάσεις, αν και με καθυστέρηση, είναι προς την σωστή κατεύθυνση απλά όπως έχουμε επισημάνει, ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες και σε αυτή την περίπτωση οι λεπτομέρειες είναι πολλές και σημαντικές και ενδεχόμενη καθυστέρηση λόγω διαφωνιών, που σιγά-σιγά αρχίζουν και εμφανίζονται, θα ανατρέψει άμεσα το θετικό κλίμα το οποίο επικρατεί.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα, η ΕΚΤ και το ΔΝΤ διαπραγματεύονται ένα πακέτο διάσωσης της Ισπανίας ύψους $ 300 δισ., προαπαιτούμενο για να μπορεί η ΕΚΤ να αγοράσει ισπανικά ομόλογα, ενώ η Γαλλία ασκεί πιέσεις στην Ισπανία να αγνοήσει τις ανησυχίες των Γερμανών (ΗΠΑ) και να ζητήσει βοήθεια από την Ε.Ε.
Ο πρωθυπουργός της Ισπανίας, Mariano Rajoy, αντιδρά σθεναρά σε οποιοδήποτε πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής το οποίο θα του υπαγορεύει τα μέτρα που πρέπει να εφαρμόσει αρνούμενος όμως να ανακοινώσει ποιες είναι οι «κόκκινες γραμμές» ενώ το Ισπανικό κρατικό χρέος διαμορφώθηκε σε νέα υψηλά στο 75,9% του ΑΕΠ.
Το Eurogroup, εξέφρασε την ικανοποίηση του από την «επιτυχημένη» πορεία του προγράμματος στην Πορτογαλία εν αντιθέσει με τους πολίτες που για άλλη μία φορά ξεχύθηκαν στους δρόμους διαμαρτυρόμενοι για τα μέτρα λιτότητας.
Το οξύμωρο είναι ότι το ΔΝΤ προειδοποίησε την Πορτογαλία να μην υιοθετεί υπερβολικά μέτρα λιτότητας και πως αν γίνονται μόνο περικοπές στον προϋπολογισμό, η οικονομία δεν θα επιβιώσει και πως η μείωση των μισθών δεν λύνει το πρόβλημα της ανταγωνιστικότητας.
Αυτό βέβαια δεν ισχύει για την Ελλάδα αφού η αντίστοιχη δήλωση του ΔΝΤ αλλά και της Ευρώπης είναι ότι ναι μεν έχει σημειωθεί πρόοδος την Ελλάδα αλλά πρέπει να γίνουν περισσότερα!
Την ίδια στιγμή ο Soros, δηλώνει ότι μέσα στους επόμενους 6 μήνες η ύφεση θα περάσει και στη Γερμανία, ενώ ο υπουργός οικονομικών της Γερμανίας δήλωσε ότι αναμένει επιβράδυνση της Γερμανικής οικονομίας το 2013 και το Γερμανικό οικονομικό ινστιτούτο IfW προβλέπει αύξηση του ΑΕΠ κατά 0,8% για το 2012 και 1,1% για το 2013 έναντι αρχικής εκτίμησης για 1,7%.
Ο οίκος αξιολόγησης Egan-Jones, υποβάθμισε την αξιολόγηση των ΗΠΑ σε ΑΑ- από ΑΑ ισχυριζόμενο ότι το νέο πρόγραμμα χαλάρωσης θα μειώσει την αξία του δολαρίου, θα αυξήσει το κόστος των εμπορευμάτων, θα δημιουργήσει πιέσεις στην κερδοφορία των επιχειρήσεων και θα μειώσει την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών.
Οι ανωτέρω συνέπειες βέβαια θα εξαρτηθούν από το χρονικό διάστημα που η FED θα αγοράζει ομόλογα, καθώς ο Bernanke δεν το προσδιόρισε στη δήλωση του.
Στα τεκταινόμενα της ναυτιλίας να αναφερθούμε στην πρόβλεψη της HSH Nordbank, η οποία επιβεβαιώνει και τις δικές μας προβλέψεις που έχουμε δημοσιεύσει στο πρόσφατο παρελθόν, και που περιληπτικά αναφέρει ότι δεν αναμένονται άμεσες θετικές εξελίξεις στη ναυτιλία καθώς το καθοδικό σπιράλ έχει ακόμη 12 με 18 μήνες μέχρι να ολοκληρωθεί.
Στο διάστημα αυτό δεν πρόκειται να έρθουμε αντιμέτωποι με σημαντική ανάκαμψη στον τομέα των ναύλων η των τιμών των πλοίων τουλάχιστον μέχρι το τέλος του 2013.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ένα ακόμη αεροσκάφος εντάχθηκε στόλο της Olympic Air, σύμφωνα με ανάρτηση της τελευταίας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ειδικότερα, η AEGEAN Airlines, μέσω της θυγατρικής…
Αντίρροπες μεταβολές σημείωσαν κατά τους πρώτους εννέα μήνες του 2025 οι εισαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου της Κίνας. Σύμφωνα με στοιχεία των κινεζικών τελωνείων,…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Οκτωβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών Χρονικών…
Η απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), η οποία θα εφαρμοσθεί μέχρι το τέλος του 2027, εγκρίθηκε σήμερα Δευτέρα 20 Οκτωβρίου…
Η κυματική ενέργεια αποτελεί μία από τις ακόμη αναξιοποίητες πηγές θαλάσσιας ανανεώσιμης ενέργειας, ικανή να προσφέρει σταθερή, χαμηλών εκπομπών ηλεκτροπαραγωγή. Η γαλλική νεοφυής επιχείρηση…
O Lloyd’s Register (LR) παρουσίασε τον Οκτώβριο 2025 τον πρώτο ολοκληρωμένο οδηγό πλοήγησης προς την πυρηνική πρόωση στη ναυτιλία, υπό τον τίτλο «Navigating Nuclear Energy in Maritime». Η νέα καθοδήγηση του LR,…
Το Ηνωμένο Βασίλειο και η Τουρκία πρόκειται να εισέλθουν σύντομα σε τρίτο γύρο διαπραγματεύσεων για την εξασφάλιση μιας νέας και «ολοκληρωμένης» συμφωνίας ελεύθερου εμπορίου…
Εκτός Ρωσίας φαίνεται να ωθούν το ρωσικό πετρέλαιο οι αυξανόμενες ουκρανικές επιθέσεις στα διυλιστήρια της χώρας, οι οποίες καθιστούν αναγκαστική την εκτροπή των φορτίων…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ