
«Καλοκαίρι και καταχνιά» θα μπορούσε να είναι ο μυθιστορηματικός τίτλος για την επιχειρηματική και εμπορική κίνηση στο Λεκανοπέδιο αυτή την περίοδο. Σύμφωνα με τα στοιχεία που συνέλεξαν οι αρμόδιοι αναλυτές στη Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών-Βιοτεχνών-Εμπόρων (ΓΣΕΒΕΕ) το τελευταίο εξάμηνο η κατάσταση και τάσεις που επικρατούν στην αγορά είναι πιο άσχημες και δυσοίωνες παρά ποτέ. Τα στοιχεία μιλούν από μόνα τους και δεν επιτρέπουν κανέναν εφησυχασμό αλλά αντιθέτως προδιαθέτουν για μια απελπιστικά δυσοίωνη περίοδο που θα ακολουθήσει:
Σύμφωνα με την έρευνα που διεξήχθη στις αρχές Ιουλίου σε δείγμα 1200 επιχειρήσεων πανελλαδικά, είναι πασιφανές ότι το πρώτο εξάμηνο του 2012 για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις καταγράφεται πλέον ως το χειρότερο από την έναρξη της κρίσης. Η κρίση σύμφωνα με τα στοιχεία της ΓΣΕΒΕE έχει ξεκινήσει από το 2009 και βρίσκεται ήδη στον τρίτο χρόνο της ελευθέρας πτώσης για το σύνολο της αγοράς. Η έρευνα έχει εξαιρετική σημασία για την εθνική οικονομία και το γενικότερο κοινωνικό συναίσθημα αφού αφορά στην εξαμηνιαία αποτύπωση του οικονομικού κλίματος στις μικρές επιχειρήσεις (0-49 άτομα προσωπικό) οι οποίες αποτελούν και το 99,6% των ελληνικών επιχειρήσεων
Πιο συγκεκριμένα ο τζίρος των επιχειρήσεων στο πρώτο εξάμηνο του 2012 μειώθηκε κατά μέσο όρο 34,8 % σε σύγκριση με πέρυσι, με αποτέλεσμα εάν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση και το δεύτερο εξάμηνο του 2012, η συντριπτική πλειονότητα των επιχειρήσεων θα κλείσει το έτος με ζημιές.
Και πάμε τώρα στα πιο απελπιστικά στοιχεία: Περίπου 190.000 επιχειρήσεις δηλώνουν ότι αντιμετωπίζουν κίνδυνο κλεισίματος το επόμενο δωδεκάμηνο με συνέπεια να υπάρχει ένδειξη για απώλεια 260.000 θέσεων απασχόλησης (εργοδότες, αυτοαπασχολούμενοι, μισθωτοί). ενώ η αναλογία προσλήψεων προς απολύσεις στον ιδιωτικό τομέα είναι 1 προς 7.
Με αυτά τα στοιχεία είναι πασιφανές ότι όποιος χάνει τη δουλειά του στην Αθήνα. δύσκολα θα απαλλαγεί από τη μάστιγα της ανεργίας ενώ για τους νέους ανθρώπους η κατάσταση είναι απελπιστική για αυτό και η ανεργία φτάνει το 50% στους κάτω των 25 ετών.
Αλλά και όσοι δουλεύουν αντιμετωπίζουν προβλήματα αφού 53,4% των επιχειρήσεων αντιμετωπίζει δυσκολίες στην έγκαιρη καταβολή των μισθών τους. Στο ίδιο μήκος κύματος το 49,7% έχει ήδη προχωρήσει σε άμεση ή έμμεση μείωση αποδοχών του προσωπικού ενώ (για ευνόητους μάλλον λόγους) δεν καταγράφεται το ποσοστό των επιχειρήσεων που έχουν προβεί σε απολύσεις ως λύση ανάγκης. Και ενώ οι επιχειρήσεις ήδη μείωσαν αποδοχές, έξοδα και εργατικό προσωπικό επισημαίνεται ότι για το 2ο εξάμηνο του 2012, το 36,8% θα μειώσει περεταίρω μισθούς και ώρες εργασίας. Παράλληλα, μία στις τρεις επιχειρήσεις έχει καθυστερημένες οφειλές σε ενοίκια, ΔΕΚΟ, προμηθευτές και τράπεζες. Το 73,5% των μικρών επιχειρηματιών αναγκάστηκε γι αυτό το λόγο να χρησιμοποιήσει προσωπικές καταθέσεις για την κάλυψη αναγκών της επιχείρησης.
Δυστυχώς η έρευνα της ΓΣΕΒΕΕ δεν εστιάζεται σε συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές ούτε σε ειδικούς κλάδους όπως η παραναυτιλία, αν και γνωρίζουμε ότι στον Πειραιά, την Δραπετσώνα, το Πέραμα και την Ελευσίνα τα πράγματα είναι εξαιρετικά άσχημα για τους παραναυτιλιακούς κλάδους του εμπορίου και της επιχειρηματικότητας.
Και η εξαθλίωση της αγοράς θα μετακυλήσει και σε άλλους κλάδους της εθνικής οικονομίας, κυρίως στον τουρισμό και στη διασκέδαση που είναι η αιχμή του δόρατος για τα εθνικά έσοδα τους θερινούς μήνες: Το 64,8% των επιχειρηματιών του δείγματος δηλώνει ότι δεν θα πάει φέτος διακοπές ενώ όσοι θα πάνε μόνο το 40% θα διαμείνει σε ξενοδοχείο ή ενοικιαζόμενο δωμάτιο.
Η πιο τραγική απ’ όλες τις παραπάνω πληροφορίες είναι ότι σχεδόν 1 στις 4 επιχειρήσεις (24,3%) θεωρούν πολύ πιθανό να προχωρήσουν σε κλείσιμο το επόμενο διάστημα. Αν ληφθεί υπόψη ότι το σύνολο των πολύ μικρών και μικρών επιχειρήσεων είναι 740.000 σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τότε υπολογίζεται ότι περίπου 180.000 επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν άμεσο κίνδυνο κλεισίματος.
Με αυτά τα τραγικά στοιχεία η ελληνική ναυτιλία πρέπει να παραμείνει στο φυσικό της καταφύγιο, την Αττική και να υποστηρίξει συνειδητά και με πατριωτισμό το εμπόριο και την επιχειρηματικότητα της χώρας μας όσο πιο πολύ μπορεί. Είναι επιτακτική ανάγκη να κρατήσουμε τα πλοία μας στη θάλασσα και τα γραφεία μας στην(ελληνική) στεριά.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ένα ακόμη αεροσκάφος εντάχθηκε στόλο της Olympic Air, σύμφωνα με ανάρτηση της τελευταίας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ειδικότερα, η AEGEAN Airlines, μέσω της θυγατρικής…
Αντίρροπες μεταβολές σημείωσαν κατά τους πρώτους εννέα μήνες του 2025 οι εισαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου της Κίνας. Σύμφωνα με στοιχεία των κινεζικών τελωνείων,…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Οκτωβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών Χρονικών…
Η απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), η οποία θα εφαρμοσθεί μέχρι το τέλος του 2027, εγκρίθηκε σήμερα Δευτέρα 20 Οκτωβρίου…
Η κυματική ενέργεια αποτελεί μία από τις ακόμη αναξιοποίητες πηγές θαλάσσιας ανανεώσιμης ενέργειας, ικανή να προσφέρει σταθερή, χαμηλών εκπομπών ηλεκτροπαραγωγή. Η γαλλική νεοφυής επιχείρηση…
O Lloyd’s Register (LR) παρουσίασε τον Οκτώβριο 2025 τον πρώτο ολοκληρωμένο οδηγό πλοήγησης προς την πυρηνική πρόωση στη ναυτιλία, υπό τον τίτλο «Navigating Nuclear Energy in Maritime». Η νέα καθοδήγηση του LR,…
Το Ηνωμένο Βασίλειο και η Τουρκία πρόκειται να εισέλθουν σύντομα σε τρίτο γύρο διαπραγματεύσεων για την εξασφάλιση μιας νέας και «ολοκληρωμένης» συμφωνίας ελεύθερου εμπορίου…
Εκτός Ρωσίας φαίνεται να ωθούν το ρωσικό πετρέλαιο οι αυξανόμενες ουκρανικές επιθέσεις στα διυλιστήρια της χώρας, οι οποίες καθιστούν αναγκαστική την εκτροπή των φορτίων…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ