
Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.
«Φυλακίστε έναν τραπεζίτη η κρεμάστε τον στην πλατεία αν θέλετε να σταματήσει η χρηματοπιστωτική κρίση. «Να διασπαστούν τα τραπεζικά σούπερ μάρκετ» είναι η περίληψη από τους μύδρους που εξαπέλυσε κατά των τραπεζιτών ο Nouriel Roubini, με αφορμή το σκάνδαλο της Barklays σχετικά με τη χειραγώγηση του διατραπεζικού επιτοκίου Libor τονίζοντας ότι οι άπληστοι τραπεζίτες από παίκτες της αγοράς έχουν μεταλλαχθεί σε διαμορφωτές της αγοράς.
Αναμφίβολα η κρίση που βιώνουμε μετά το 2008, εκτός από οικονομική είναι σαφέστατα και πολιτική η οποία εμπεριέχει και τεράστια σημεία ηθικής κατάπτωσης.
Για να είμαστε απόλυτα δίκαιοι όμως, ενώ συμφωνούμε με τη δήλωση του απαισιόδοξου Roubini, δεν μπορούμε να αγνοήσουμε το γεγονός ότι σε αρκετές περιπτώσεις ακόμη και ο ίδιος έχει χρησιμοποιήσει την επιρροή του ώστε αντί για παίκτης στην αγορά να έχει αναλάβει το ρόλο του διαμορφωτή.
Έχοντας μπει για τα καλά στην καλοκαιρινή ραστώνη, τα θέματα που θα απασχολήσουν την Ευρώπη αυτό το διάστημα θα είναι όπως συνήθως η Ελλάδα, η τραπεζική χρηματοδότηση της Ισπανίας και τα νέα μέτρα λιτότητας που θα εφαρμόσει, η Ιταλία που είναι πολύ μεγάλη για να καταρρεύσει αλλά με κάποιο τρόπο πρέπει και αυτή να βοηθηθεί και τέλος η Κύπρος που ενώ η βοήθεια που χρειάζεται είναι συγκριτικά μικρή, από θέμα πολιτικής έχει ενδιαφέρον να παρακολουθήσει κανείς, όπως επίσης αν εκτός από την Ευρώπη θα λάβει και βοήθεια από τη Ρωσία.
Όπως όλα δείχνουν, ενώ αυτές τις ημέρες υπάρχει μια ανακύκλωση των ίδιων θεμάτων στην Ευρωζώνη, το φθινόπωρο θα είναι αρκετά ενδιαφέρον και δυναμικό.
Όλο και πιο επιτακτική είναι η ανάγκη για χαλάρωση της νομισματικής πολιτικής στην Ευρωζώνη ώστε να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα της χωρίς όμως αυτό να εστιάζεται μόνο στο Νότο. Ενδεχομένως το ευρώ να πρέπει να υποτιμηθεί συγκριτικά με το δολάριο ώστε να υπάρξει επιστροφή στην ανάπτυξη χωρίς αυτό όμως να σημαίνει ότι θα πρέπει να σταματήσουν οι προσπάθειες για δημοσιονομική εξυγίανση και για περισσότερη ενοποίηση.
Ένα σημαντικότατο γεγονός, το οποίο όμως δεν έλαβε την ανάλογη προσοχή, ήταν και η απόφαση της Airbus, της Ευρωπαϊκής κοινοπραξίας και κύριος αντίπαλος της Boeing, να δημιουργήσει το 1ο εργοστάσιο παραγωγής στις ΗΠΑ, ακριβώς όπως η BMW και η Mercedes-Benz έκαναν, σε μία προσπάθεια αναζήτησης σταθερότητας και φθηνού εργατικού δυναμικού.
Αντίστοιχα ενδιαφέρουσες θα είναι φυσικά και οι εξελίξεις στις ΗΠΑ και στην Κίνα.
Το ΔΝΤ αναθεώρησε τις προβλέψεις για την ανάπτυξη στις ΗΠΑ το 2012 και το 2013, τονίζοντας παράλληλα ότι η ανάκαμψη της οικονομίας παραμένει χλιαρή.
Συγκεκριμένα για το 2012 αναθεώρησε στο 2% από 2,1% και για το 2013 στο 2,25% από 2,4%, σημειώνοντας ότι οι κίνδυνοι είναι αυξημένοι λόγω της Ευρωπαϊκής κρίσης και της αβεβαιότητας για τα δημοσιονομικά σχέδια της Αμερικανικής κυβέρνησης.
Η Κίνα, είναι σίγουρο ότι έχει εισέλθει σε μία περίοδο επιβράδυνσης, με το ΔΝΤ να δίνει ανάπτυξη κάτω του 8% για το 2012, αφού το 2ο τρίμηνο αναπτύχθηκε με 7,6%, το χαμηλότερο ρυθμό από το 2009 που διαμορφώνεται μετά από 6 διαδοχικά 3μηνα επιβράδυνσης, ενώ η Νότιος Κορέα, η 4η μεγαλύτερη οικονομία παγκοσμίως προχώρησε σε μείωση των επιτοκίων για πρώτη φορά στη διάρκεια των 3 τελευταίων ετών.
Προς επιβεβαίωση της παγκόσμιας κατάστασης είναι και η πρόβλεψη του OPEC για μείωση της ζήτησης το 2013 στα 0,8 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως ενώ για το 2012 διατήρησε αμετάβλητη την εκτίμηση για την ανάπτυξη στα 0,9 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στις 16 Νοεμβρίου 1916, το HMHS Britannic, επιταγμένο από το Βρετανικό Ναυαρχείο, για να μετατραπεί σε πλωτό νοσοκομείο κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ έπλεε…
Καθώς ο «σκιώδης στόλος» βρίσκεται στη «μέγγενη» των δυτικών κυρώσεων, μια ριζοσπαστική απόφαση του μεγαλύτερου ιδιωτικού φορέα διαχείρισης λιμένων της Ινδίας έρχεται να εντείνει…
Η ναυτιλία ξηρού φορτίου βρίσκεται σε μια εποχή έντονων πιέσεων για μείωση εκπομπών και κόστους, κατά την οποία η βελτιστοποίηση κάθε μεμονωμένου ταξιδιού αποκτά…
Εκπρόσωπος των κινεζικών ενόπλων δυνάμεων προειδοποίησε στις 14 Σεπτεμβρίου τις Φιλιππίνες να αποφύγουν τις προκλήσεις στη Νότια Σινική Θάλασσα, μετά τη διεξαγωγή περιπολιών «ρουτίνας»…
Με γαλλικό άρωμα συνεχίζεται το μπαράζ συμφωνιών της εθνικής εταιρείας φυσικού αερίου της Νότιας Κορέας, KOGAS, για την εξασφάλιση εισαγωγών LNG. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με…
Πρόοδος σημειώνεται στο μέτωπο της αποανθρακοποίησης του ναυτιλιακού κλάδου, με τη σύσταση ενός νέου, μη κερδοσκοπικού οργανισμού, ονόματι Global Ethanol Association (GEA). Όπως υποδηλώνει…
Την παράδοση 100 εμπορικών αεροσκαφών ετησίως από το 2028 αναμένει να επιτύχει η Embraer, σύμφωνα με δηλώσεις του CEO της στο Reuters, o οποίος…
Στον απόηχο της πρόσφατης απόφασης του OPEC+ να αυξήσει την παραγωγή του, ο Οργανισμός δημοσίευσε τις εκτιμήσεις του για τις προοπτικές της παγκόσμιας αγοράς…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ