
Η πορεία υλοποίησης του Εθνικού Σχεδίου Δράσης Ελλάδα – Schengen βρέθηκε στο επίκεντρο της ευρείας σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε σήμερα το απόγευμα υπό την προεδρία του υπουργού Προστασίας του Πολίτη, Χρήστου Παπουτσή και στην οποία συμμετείχαν εκπρόσωποι της πολιτικής ηγεσίας αλλά και της φυσικής ηγεσίας της ΕΛ.ΑΣ, του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, της Ε.Υ.Π., ο αρμόδιος διευθυντής του Υπουργείου Εξωτερικών καθώς και αρμόδιοι επιτελείς.
Κατά τη διάρκεια της σύσκεψης ο Υπουργός, κ. Παπουτσής επεσήμανε μεταξύ άλλων:
«Η συγκρότηση μίας κοινής Ευρωπαϊκής πολιτικής ασύλου και μετανάστευσης είναι απαραίτητη.
Η Ελλάδα και ορισμένα άλλα κράτη-μέλη της Ε.Ε. είναι πιο εκτεθειμένη σε παράνομες μεταναστευτικές ροές. Αυτό δεν αποτελεί εθνικό πρόβλημα αλλά ευρωπαϊκό.
Χρήζει αντιμετώπισης σε ευρωπαϊκό επίπεδο και απαιτεί επίδειξη αλληλεγγύης μεταξύ κρατών – μελών.
Η Ελλάδα και η Ευρωπαϊκή Ένωση θα εξακολουθήσουν να τηρούν τις αρχές και παραδόσεις τους για χορήγηση ασύλου και προστασίας στους χρήζοντες αυτής. Παράλληλα όμως θα πρέπει να τεθούν σε εφαρμογή τα απαραίτητα μέσα για την αποτροπή της παράνομης εισόδου μεγάλου αριθμού μεταναστών μέσω της ενίσχυσης της διαχείρισης των εξωτερικών συνόρων.
Οποιαδήποτε προσέγγιση του ακανθώδους αυτού ζητήματος θα ήταν κοντόφθαλμη εάν περιοριζόταν μόνο σε έλεγχο συνόρων. Προϋποθέτει διάλογο και συνεργασία με τις χώρες προέλευσης και διέλευσης των παράνομων μεταναστών.
Επίσης προϋποθέτει την εγκατάσταση και λειτουργία ενός αποτελεσματικού συστήματος ασύλου που ήδη έχουμε θέσει σε λειτουργία, με αξιόλογα αποτελέσματα.
Το πρόβλημα της παράνομης εισόδου λαθρομεταναστών μέσω των συνόρων μας με τη Τουρκία στον Έβρο εξακολουθεί δυστυχώς να υφίσταται. Θα ενισχυθούν τα μέτρα για την αποτροπή του φαινομένου αυτού.
Η αρχή της αλληλεγγύης θα πρέπει να συγκεκριμενοποιηθεί περισσότερο από πρακτικής απόψεως, σε κοινοτικό επίπεδο.
Η εμπειρία της χώρας μας και το δυσβάσταχτο μεταναστευτικό βάρος που δέχεται πρέπει να χρησιμεύσει για την εφαρμογή μιας μεγαλύτερης κοινοτικής αλληλεγγύης όχι μόνο σε οικονομικό και τεχνικό επίπεδο αλλά και ευρύτερα.
Η Ελλάδα θεωρεί ότι η ελεύθερη κυκλοφορία εντός του ενιαίου χώρου Schengen, θα πρέπει να διαφυλαχθεί ως κόρη οφθαλμού γιατί αποτελεί το βασικότερο πυλώνα της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης. Ταυτόχρονα, θα πρέπει να ληφθούν μέτρα τα οποία θα ενισχύουν τις προσπάθειες των Κρατών – Μελών για τη φύλαξη των εξωτερικών συνόρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης που θα κατατείνουν στην καλύτερη αστυνόμευσή τους με σκοπό την αποτροπή των παράνομων εισόδων. Οποιαδήποτε άλλη προσέγγιση, μόνο βλαπτικά και διαλυτικά φαινόμενα θα προκαλέσει και θα λειτουργήσει εις βάρος των καλών ευνοούμενων συμφερόντων της Ένωσης και των πολιτών της.
Παράλληλα θα πρέπει να ενισχυθεί ποικιλοτρόπως η κοινοτική πολιτική των εθελούσιων αναγκαστικών επιστροφών και η άμεση προώθηση και ουσιαστική εφαρμογή των συμφωνιών επανεισδοχής.
Θα πρέπει επίσης να μειωθεί το βάρος που επωμίζονται τα Κράτη – Μέλη στα εξωτερικά σύνορα λόγω των αυξημένων λαθρομεταναστευτικών πιέσεων με εφαρμογή του μέτρου της ανακατανομής παράνομων μεταναστών σε Κράτη-Μέλη, ανάλογα με πληθυσμιακά ή γεωγραφικά κριτήρια.
Τέλος, θα πρέπει να τροποποιηθεί το περιεχόμενο του Κανονισμού Δουβλίνο ΙΙ, ο οποίος, στην παρούσα του μορφή, επιβαρύνει υπέρμετρα και δυσανάλογα κράτη-μέλη όπως η Ελλάδα, τα οποία ως εκ της γεωγραφικής τους θέσεως καλούνται να εκτελέσουν τα καθήκοντά τους εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης ως συνόλου.
Σε μία δυσχερή συγκυρία, όπως η παρούσα, η Ευρωπαϊκή Ένωση αντί να αναζητά διέξοδο με επαναφορά μηχανισμών που παραπέμπουν στο παρελθόν και στην προ-ευρωπαϊκής ένωσης εποχή, θα πρέπει να εργασθεί προς την κατεύθυνση της ευρωπαϊκής εμβάθυνσης και ολοκλήρωσης και να ενισχύει αντί να αποδυναμώνει τα κράτη-μέλη που στα εξωτερικά τους σύνορα επωμίζονται και διαχειρίζονται το τεράστιο βάρος της λαθρομεταναστευτικής πίεσης.»
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών


H ταχεία μετατροπή της τεχνολογικής και βιομηχανικής υποδομής της Αυστραλίας στον τομέα των υποβρύχιων ρομποτικών συστημάτων επιβεβαιώνεται από την Anduril. Συγκεκριμένα, στο Σίδνεϊ άνοιξε…

Το νέο υπερσύγχρονο σύστημα φωτισμού CoeLux, το οποίο δημιουργεί την αίσθηση του φυσικού φωτισμού με στόχο τη βελτίωση της εύθραυστης ψυχολογίας των παιδιών με…

Λίγο πριν από τη διάσκεψη του ΟΗΕ για το κλίμα COP30 στη Βραζιλία, η Ευρωπαϊκή Ένωση κατέληξε σήμερα σε συμβιβασμό όσον αφορά τους στόχους…

Το 24ο NAVIGATOR – The Shipping Decision Makers Forum 2025 επιστρέφει πιο δυναμικό από ποτέ, την Τρίτη 11 Νοεμβρίου 2025, 09.00 -16.30 στον Φάρο…

Oι ΗΠΑ αποτελούν πλέον την πρώτη χώρα που έσπασε το φράγμα των 10 εκατ. μετρικών τόνων LNG σε εξαγωγές σε μηνιαίο επίπεδο. Αναλυτικότερα, οι…

Σε σημαντική επέκταση προχώρησε πρόσφατα η Stena Line. Συγκεκριμένα, η σουηδική εταιρεία εξαγόρασε τη Wasaline, ναυτιλιακή εταιρεία με έδρα τη Φινλανδία, ενισχύοντας περαιτέρω την…

Η Ινδία εντάσσεται δυναμικά στη ναυτιλία τακτικών γραμμών, με τη σύσταση μιας νέας εταιρείας στη χώρα. Πρόκειται για την Bharat Container Shipping Line (BCSL),…

Με γνώμονα τη στρατηγική διαφοροποίηση των πηγών εσόδων της Διώρυγας του Σουέζ, η Αρχή της διώρυγας εισέρχεται δυναμικά στον κλάδο των πετροχημικών, εγκαινιάζοντας ένα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ