
Η μείωση της προσφοράς αργού πετρελαίου από τις χώρες-μέλη του OPEC, η οποία διήρκεσε για 19 συνεχείς μήνες, σε συνδυασμό με τους καινούργιους περιβαλλοντικούς κανονισμούς έχουν οδηγήσει τους πλοιοκτήτες δεξαμενόπλοιων στις διαλύσεις supertankers με τον ταχύτερο ρυθμό από την δεκαετία του 1980, σύμφωνα με έρευνα της Global Marketing Systems.
Παράλληλα και από στοιχεία της Clarksons προκύπτει ότι κατά το α’ εξάμηνο του 2018, οι διαλύσεις δεξαμενόπλοιων ανήλθαν στις 110 όταν καθ’ όλη τη διάρκεια του 2017 κινήθηκαν στις 102, το 2013 στις 112, το 2010 στις 210 και το 1983 στις 230.
Προφανώς οι αυξανόμενες διαλύσεις δεξαμενόπλοιων αποτελούν απόρροια των χαμηλότερων ναύλων των τελευταίων δεκαετιών με τα οποία έρχονται αντιμέτωποι οι πλοιοκτήτες, ωστόσο η «έξοδος» των πλοίων αυτών από την αγορά εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει ευεργετικά για την ανάκαμψη της ναυλαγοράς μακροπρόθεσμα.
Συγκεκριμένα ο χρηματοπιστωτικός οίκος Morgan Stanley εκτιμά ότι έως τα τέλη του 2020 ο παγκόσμιος στόλος πολύ μεγάλων δεξαμενόπλοιων δύσκολα θα αντεπεξέλθει στις αυξημένες ανάγκες για την μεταφορά αργού πετρελαίου παγκοσμίως.
Ωστόσο προς το παρόν τουλάχιστον, οι πλοιοκτήτες δεξαμενόπλοιων βλέπουν τα κέρδη τους να μειώνονται αισθητά καθώς σύμφωνα με την Clarksons τα μέσα κέρδη για VLCCs, χωρητικότητας 2 εκατ. βαρελιών, έχουν συρρικνωθεί κατά 65% στα $6,159 ημερησίως, μέχρι στιγμής φέτος, «κατρακυλώντας» στα χαμηλότερα επίπεδα από το 2009.
«Κάθε πέρσι και καλύτερα μάλλον» καθώς το 2017 τα μέσα κέρδη ανήλθαν στα $17.794, το 2016 στα $41.488 και το 2015 στα $64.846.
Τί είναι όμως αυτό που πραγματικά ωθεί τους πλοιοκτήτες δεξαμενόπλοιων να διαλύουν ολοένα και περισσότερα πλοία;
Η βιομηχανία καλείται να αντιμετωπίσει τα συνεχώς αυξανόμενα κόστη καθώς για να ανταπεξέλθουν οι πλοιοκτήτες στους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς για μειωμένες εκπομπές θείου αρχής γενομένης από το 2020, θα πρέπει να στραφούν είτε προς ακριβότερα καύσιμα (LNG) είτε προς την εφαρμογή scrubbers.
Από την άλλη, η αυξημένη τιμή χάλυβα καθιστά ολοένα και ελκυστικότερες τις τιμές για διαλύσεις πλοίων, ενώ οι χαλυβουργίες παγκοσμίως απολαμβάνουν τις ευνοϊκότερες συνθήκες της αγοράς των τελευταίων ετών.
Τέλος όπως είναι φυσιολογικό ο βαθμός αξιοποίησης των πολύ μεγάλων δεξαμενόπλοιων μετά το πέρας των 15 χρόνων (ωφέλιμης) ζωής τους, μειώνεται αισθητά με τους ιδιοκτήτες τους να προτιμούν να τα «στέλνουν» για ανακύκλωση.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Πτωτική πορεία καταγράφουν οι αξίες των VLCCs σε ετήσια βάση. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Xclusiv, το κόστος παραγγελίας ενός VLCC…
Σταθερές είναι οι πρόσφατες τάσεις στη ναυλαγορά των LPG carriers. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα διαθέσιμα δεδομένα σε πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Fearnleys, το κόστος…
Νέες κυρώσεις στα πλοία του «σκιώδους» στόλου της Ρωσίας επέβαλε πρόσφατα το Ηνωμένο Βασίλειο, σε μια προσπάθεια του Λονδίνου να εντείνει την πίεση κατά…
Ο ναυτιλιακός κολοσσός A.P. Moller-Maersk (Maersk) προειδοποίησε την Πέμπτη 8 Μαΐου ότι η εντεινόμενη γεωπολιτική αβεβαιότητα και ο κίνδυνος ενός παγκόσμιου εμπορικού πολέμου ενδέχεται…
Αναντίρρητα, η αποανθρακοποίηση και η στροφή της ναυτιλίας προς εναλλακτικές μορφές καυσίμων και πρόωσης δεν αποτελεί πλέον μια μελλοντική προοπτική, αλλά ένα επιτακτικό ζήτημα…
Ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ ανακοίνωσε σήμερα ότι η Ινδία και το Πακιστάν συμφώνησαν σε μία “πλήρη και άμεση κατάπαυση του πυρός”, μετά από…
Αίσιο τέλος είχε η περιπέτεια σχεδόν 200 ναυτικών και περισσότερων από 15 πλοίων, που είχαν εγκλωβιστεί για αρκετές εβδομάδες στα ανοικτά του λιμένα Ρας…
Σε ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων α΄ τριμήνου 2025 προχώρησε η εισηγμένη στον Nasdaq Capital Clean Energy Carriers Corp., με επικεφαλής τον κ. Ευάγγελο Μαρινάκη.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ