Page 141 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024
P. 141

«Αν ο ελληνικός εμπορικός στόλος στε-  δεξαμενόπλοια και τα υγραεριοφόρα.
                                              ρηθεί του πολυτιμότερου αγαθού του,   Όμως, ο στυλοβάτης  της ελληνικής
                                              του λαμπρού Έλληνος ναυτικού, θα στε-  ναυτιλίας είναι τα bulk carriers. Τα bulk
                                              ρηθεί της δυνατότητος να επιβιώσει και   carriers είναι ο τύπος πλοίου με τον οποίο
                                              να αναπτυχθεί» υπογράμμιζε ο στυλοβά-  εκκινούν εμπορικές δραστηριότητες οι
                                              της της ναυτικής εκπαίδευσης Κώστας   περισσότερες νέες ναυτιλιακές εταιρείες.
                                              Μ. Λεμός στα Ναυτικά Χρονικά τη 15η   Τα bulk carriers είναι ο τύπος πλοίου που
                                              Ιανουαρίου του 1968.              οι μικρομεσαίες ναυτιλιακές επιχειρήσεις,
                                              Περισσότερα από 90 έτη αργότερα, η   η ραχοκοκαλιά του οικοδομήματος που
                                              ελληνική ναυτιλία έχει εδραιώσει ακόμα   ονομάζεται ελληνική ναυτιλία, επιλέγουν
                                              περισσότερο την πρωτοκαθεδρία της   κατά κύριο λόγο να διαχειρίζονται.
                                              στις θάλασσες και στους ωκεανούς του   Από τα περίπου 5.200 πλοία που βρίσκο-
 του Μάνου Χαρίτου                            κόσμου, αποτελώντας μια ισχυρότατη   νται υπό τη διαχείριση εταιρειών στην
                                              δύναμη για τη διαχείριση και την ιδιο-  Αθήνα και στον Πειραιά, το 50% (περί-
                                              κτησία πλοίων της ποντοπόρου.     που 2.600) είναι bulk carriers. Ακόμα,
                                              Τα bulk carriers δεν αποτελούν εξαίρεση,   από τις 574 εταιρείες, οι 379 διαθέτουν
                                              με περισσότερα από ένα στα τέσσερα   στον στόλο τους τουλάχιστον ένα πλοίο
                                              bulk carriers του παγκόσμιου στόλου     μεταφοράς χύδην ξηρών φορτίων.
                                              –σε όρους χωρητικότητας– να βρίσκονται   Υπάρχουν αρκετοί νέοι και νέες που
                                              υπό ελληνική διαχείριση (πηγή: Ένωση   επιθυμούν να ναυτολογηθούν σε bulk
                                              Ελλήνων Εφοπλιστών). Στην πορεία της   carriers. Στο παρόν άρθρο, αξιοποιώντας
                                              ελληνικής ναυτιλίας προς την κορυφή   τα δεδομένα ερευνών τεσσάρων ετών,
                                              καθώς και στην παραμονή της εκεί, μία   παρουσιάζουμε το προφίλ των πρωτο-
                                              από τις σημαντικότερες και διαχρονι-  ετών σπουδαστών και σπουδαστριών οι
                                              κές αγωνίες των Ελλήνων πλοιοκτητών   οποίοι όχι μόνο «Επιλέγουν Ναυτιλία»,
                                              μάς γυρνά πίσω στα λόγια του Κώστα   αλλά και «Επιλέγουν Bulk Carriers».
                                              Μ. Λεμού και δεκάδων ακόμα ιστορικών
                                              ναυτιλιακών προσωπικοτήτων: η ανάγκη   Οι πρωτοετείς που επιλέγουν bulk
                                              διατήρησης και συνεχούς εξέλιξης των   carriers
                                              ελληνικών πληρωμάτων στα πλοία των   Τα τελευταία τέσσερα έτη, οι ετήσιες
                                              Ελλήνων.                          έρευνες της Isalos.net έχουν συγκε-
                                              Οι αξιωματικοί Εμπορικού Ναυτικού στην   ντρώσει τις απαντήσεις 3.861 πρωτοε-
     ΑΕΝ Ιονίων Νήσων 4,7%         3,8%       Ελλάδα φοιτούν στις Ακαδημίες Εμπο-  τών σπουδαστών και σπουδαστριών. Από
                                              ρικού Ναυτικού της χώρας καθώς και σε   αυτούς, το 33,7% (1.305) επιθυμούν να
                                              κάποιες ιδιωτικές Ναυτικές Ακαδημίες. Τα   ναυτολογηθούν σε bulk carriers. Για τα
                                              Ναυτικά Χρονικά και η Isalos.net, με την   ευρήματα που θα παρουσιαστούν, χρησι-
           ΑΕΝ Ηπείρου 8,4%        9,6%       αρωγή και τη συνεργασία του Υπουργείου   μοποιήθηκαν οι απαντήσεις των συγκε-
                                              Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, εδώ   κριμένων πρωτοετών.
                                              και περισσότερο από μία δεκαετία αφου-  Κατ’ αρχάς, το 79% των νέων που επιθυ-
       ΑΕΝ Οινουσσών 4,1%         3,3%        γκράζονται τις φιλοδοξίες, τις ανάγκες,   μούν να ναυτολογηθούν σε bulk carriers
                                              τις ελπίδες και τα όνειρα των νεοεισα-  είναι άνδρες, ενώ το 21% είναι γυναίκες.
   ΑΕΝ Ασπροπύργου 17,8%         14,6%        χθέντων σπουδαστών και σπουδαστριών   Το 83% είναι 18 ή 19 ετών, το 16% είναι
                                              στην τριτοβάθμια ναυτική εκπαίδευση.     από 20 έως 24 ετών, ενώ μόλις το 1%
                                              Η ετήσια έρευνα της Isalos.net «Επιλέγω   έχει ηλικία μεγαλύτερη των 25 ετών.
             ΑΕΝ Ύδρας 2,8%         1,3%      Ναυτιλία: Νέοι και νέες στη Ναυτική   Ένας στους τρεις πρωτοετείς (32,3%)
                                              Εκπαίδευση», η οποία παρουσιάζεται
                                                                                που επιθυμούν να ναυτολογηθούν σε
                                              κάθε χρόνο στα τεύχη των Ναυτικών Χρο-  bulk carriers φοιτά στην ΑΕΝ Μακεδο-
                                              νικών, σκιαγραφεί με συνέπεια το κοινω-  νίας, ενώ, αν κοιτάξουμε ευρύτερα το
         ΑΕΝ Καλύμνου    4,3%       4,1%      νιολογικό προφίλ των πρωτοετών, τους   σύνολο των απαντήσεων του δείγματος
                                              λόγους που τους ώθησαν στις ναυτικές   τεσσάρων ετών, το 27,6% φοιτά στην
                                              σπουδές καθώς και το πώς οραματίζονται   ΑΕΝ Μακεδονίας. Συνεπώς, καταγρά-
                                              τη ναυτιλιακή επιχείρηση της οποίας τα   φεται υψηλότερο ενδιαφέρον για ναυτο-
                                              πλοία θα «κυβερνούν» στο μέλλον.   λόγηση σε bulk carriers από τους σπου-
                                              Η αλήθεια είναι πως τα τελευταία έτη   δαστές της συγκεκριμένης ΑΕΝ.
                                              καταγράφεται μια σημαντική επιθυμία   Επιπλέον, σημαντικό μέρος των πρωτο-
                                              των νέων να ναυτολογηθούν σε τεχνο-  ετών που επιθυμούν να ναυτολογηθούν
                                              λογικά προηγμένα πλοία, όπως είναι τα   σε bulk carriers βρίσκονται στην ΑΕΝ

                                                                                Δεκέμβριος 2024               141
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146