Page 146 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - AUGUST 2023
P. 146
Ο ΟΡΙΖΟΝΤΑΣ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΦΥΡΑ
ώστε να μην έλθει σε επαφή με την πηγή Η αποτυχία της αποτελεσματικότητας των
αυτανάφλεξης. συστημάτων που εμποδίζουν την επαφή καυ-
Οι κυριότερες αιτίες για τις οποίες μπορεί σίμου ή ελαίου με τις πολύ θερμές επιφάνειες
αρχικά να παρουσιαστεί διαρροή είναι: (μόνωση, ασπίδες ψεκασμού) μπορεί να οφεί-
• Σωληνώσεις, οι συνδέσεις σωληνώσεων λεται στους εξής λόγους:
και άλλα συναφή εξαρτήματα, όπως οι • Η ποιότητα διαφέρει από ναυπηγείο σε
δακτύλιοι στεγανοποίησης, δεν είναι τα ναυπηγείο.
γνήσια ανταλλακτικά ή έστω τύπου που • Μείωση της μονωτικής ικανότητας με την
συνιστώνται από τον κατασκευαστή. ηλικία.
• Σε ορισμένες περιπτώσεις, γίνονται τρο- • Αστοχία ή αμέλεια κατά την επανεγκατά-
ποποιήσεις στο πλαίσιο της συντήρησης σταση μετά από συντήρηση.
από το πλήρωμα υπό την υπάρχουσα δια- • Εμποτισμός με καύσιμο/λιπαντικό λόγω
χείριση, χωρίς να τηρούνται αρχεία για τα μικρών διαρροών για κάποιο διάστημα
υλικά που χρησιμοποιήθηκαν, με αποτέλε- χωρίς να εντοπιστεί.
σμα η επόμενη διαχείριση να μη γνωρίζει Ένας από τους παράγοντες που πρέπει να
γι’ αυτές. λαμβάνεται υπόψη κατά την αξιολόγηση των
• Στα σημεία σύνδεσης των σωληνώσεων κινδύνων πυρκαγιάς στα μηχανοστάσια είναι η
δεν τηρήθηκε η διαδικασία ασφάλισης, ηλικία του πλοίου. Ο κίνδυνος διαρροών από
με αποτέλεσμα τη χαλάρωση λόγω των μηχανήματα μπορεί να αυξηθεί καθώς τα πλοία
κραδασμών του ταξιδιού και τελικά τη μεγαλώνουν. Τα παλαιότερα πλοία ενδέχεται
διαρροή. επίσης να αντιμετωπίσουν περικοπές στους
• Μπουλόνια για φλάντζες που σπάνε λόγω προϋπολογισμούς συντήρησης και ασφάλειας
κόπωσης που προκαλείται από υπερβολικό καθώς πλησιάζουν στο τέλος της ζωής τους.
σφίξιμο. Ένα πλοίο μπορεί να έχει αλλάξει ιδιοκτησία
• Κάταγμα κόπωσης σωλήνων. Το φαινόμενο και διαχείριση αρκετές φορές κατά τη διάρκεια
παρατηρείται σε σωλήνες που δεν στηρί- της ζωής του, και αυτό μπορεί να έχει άμεσο
ζονται καλά σε όλο το μήκος τους, γεγο- αντίκτυπο στην κουλτούρα συντήρησης στο
νός που προκαλεί υπερβολική καταπόνηση μηχανοστάσιο.
λόγω κραδασμών. Η έλλειψη αυτή στήρι- Τέλος, στα μέτρα πρόληψης, οι διαχειριστές
ξης συνήθως παρατηρείται στην αμέλεια των πλοίων πρέπει να ενσωματώσουν εφαρμο-
επανατοποθέτησης των στηριγμάτων μετά γές της τεχνολογίας όπως η θερμογραφία για
από εργασίες συντήρησης. την ανίχνευση των πολύ θερμών επιφανειών
στο μηχανοστάσιο, ώστε να εντοπίζονται με
ακρίβεια τα σημεία όπου μπορεί να εκδηλω-
θεί πυρκαγιά με αυτανέφλεξη. Η χρήση της
θερμογραφικής απεικόνισης (thermographic
examination) του μηχανοστασίου πρέπει να
γίνεται στο στάδιο των δοκιμών (sea trials)
πριν από την παράδοση του πλοίου, ώστε να
γνωρίζει το πλήρωμα όλες τις επιφάνειες όπου
αναπτύσσονται πολύ υψηλές θερμοκρασίες με
κίνδυνο αυτανάφλεξης.
ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΤΗΣ ΝΑΥΣΙΠΛΟΐΑΣ ΣΤΗΝ
ΑΚΤΟΠΛΟΐΑ ΤΟΥΣ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΟΥΣ
ΜΗΝΕΣ
Τις τελευταίες μέρες, μας απασχόλησε με
μεγάλο ενδιαφέρον η πρόσκρουση πλοίου της
ακτοπλοΐας σε λιμάνι του Βορείου Αιγαίου, και
συγκεκριμένα της Χίου, κατά τον κατάπλου του.
Ειδικότερα, με το αριστερό ισχίο του το πλοίο
προσέκρουσε πολύ ελαφρά στο ερυθρό φανάρι
του στομίου του λιμένα. Πολλά γράφτηκαν σχε-
τικά με το περιστατικό και πάρα πολύ συζητή-
θηκαν. Το κεντρικό πρόσωπο της ιστορίας για
μία ακόμη φορά ήταν ο πλοίαρχος του πλοίου,
ως υπόλογος για το περιστατικό και πιθανώς
146