Page 94 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2022
P. 94
ΔΙΕΘΝΗ ΥΔΑΤΑ
ΓΙΑΤΙ Η ΒΑΡΚΕΛΩΝΗ ΔΕΝ ΕΠΙΘΥΜΕΙ ΤΟΣΟ Η Βαρκελώνη αντιμετωπίζει πρόβλημα υπερπλη-
ΠΟΛΛΑ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΟΠΛΟΙΑ θυσμού και ήδη έχει απαγορεύσει την ανάπτυξη
Οι μέρες που ορδές κρουαζιερόπλοιων βρίσκο- νέων ξενοδοχείων στο κέντρο, ενώ στόχος είναι να
νταν στο λιμάνι της Βαρκελώνης ίσως αποτελέσουν μειωθούν οι αδειοδοτήσεις για Airbnb.
παρελθόν, μετά και τις κινήσεις της τοπικής κυβέρ-
νησης της Καταλονίας. ΕΞΑΙΡΕΣΗ ΤΗΣ ΑΚΤΟΠΛΟΐΑΣ ΑΠΟ ΤΟ ETS
Είναι χαρακτηριστικό ότι, τον Ιούνιο, η τοπική κυβέρ- ΕΩΣ ΤΟ 2030
νηση ανακοίνωσε νέα μέτρα για τον περιορισμό των Στο Συμβούλιο Υπουργών Περιβάλλοντος της ΕΕ,
αφίξεων κρουαζιερόπλοιων σε έναν από τους πλέον που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 28 Ιουνίου στο
πολυσύχναστους τερματικούς της Ευρώπης. Η ανα- Λουξεμβούργο, επετεύχθη, μετά από ολονύχτιες
κοίνωση έρχεται σε μια περίοδο όπου καταγράφεται διαπραγματεύσεις, συμφωνία επί πέντε νομοθετι-
σημαντική αλλά όχι και επιθυμητή αύξηση τουριστών κών προτάσεων για την αντιμετώπιση της κλιματι-
στη Βαρκελώνη, σύμφωνα με το Bloomberg. Mόνο τον κής αλλαγής, σε συνέχεια σχετικής συμφωνίας που
Μάιο στη Βαρκελώνη έδεσαν 125 κρουαζιερόπλοια. επετεύχθη στο Ευρωκοινοβούλιο στις 21 Ιουνίου.
Η δήμαρχος Ada Colau σημειώνει ότι η αύξηση δεν Την Ελλάδα και τον υπουργό Περιβάλλοντος και
αποτελεί θετική εξέλιξη. Το 2019, η Βαρκελώνη κατέ- Ενέργειας κ. Κώστα Σκρέκα εκπροσώπησε ο γενι-
γραψε τα υψηλότερα επίπεδα ρύπανσης από κρουαζι- κός γραμματέας Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδά-
ερόπλοια από οποιοδήποτε άλλο λιμάνι της Ευρώπης. των κ. Πέτρος Βαρελίδης.
Την ίδια ώρα, οι ταξιδιώτες των κρουαζιερόπλοιων Βασικό θέμα του Συμβουλίου αποτέλεσε η ανα-
αυτών δεν συμβάλλουν οικονομικά, δεδομένου ότι θεώρηση του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων
δεν πληρώνουν για διαμονή και οι επισκέψεις τους Εκπομπών (ΣΕΔΕ – ETS) με τη σταδιακή ένταξη
είναι σύντομες. «Χιλιάδες άνθρωποι καταφθάνουν της ναυτιλίας από το 2024 και τη δημιουργία του
με ένα κρουαζιερόπλοιο και οι περισσότεροι από αυτόνομου ΣΕΔΕ για τις οδικές μεταφορές και τα
αυτούς επισκέπτονται κεντρικά σημεία της πόλης για κτίρια το 2027. Αποφασίστηκε, επίσης, η σύσταση
λίγες μόνο ώρες», τόνισε η Ada Colau στην El Pais. του Κοινωνικού Κλιματικού Ταμείου (Social Climate
Ακόμη, παραμένει άγνωστο το είδος των μέτρων που Fund), στο οποίο θα διοχετευτεί μέρος των εσό-
θα εισαχθούν και υπάρχει ένα έντονο debate για τον δων από το αυτόνομο ΣΕΔΕ για την αντιστάθμιση
τρόπο που θα λειτουργήσουν. Οι ανακοινώσεις της των πιθανών κοινωνικο-οικονομικών επιπτώσεων
τοπικής κυβέρνησης κάνουν λόγο για έναν νέο φόρο και τη στήριξη των πολιτών και των μικρομεσαίων
που θα αυξήσει τα δημόσια έσοδα, με την Colau να επιχειρήσεων.
τάσσεται υπέρ ενός συγκεκριμένου πλαφόν κρου- Παράλληλα, υιοθετήθηκε η πρόταση Κανονισμού
αζιερόπλοιων που προσεγγίζουν τη Βαρκελώνη σε για τα πρότυπα επιδόσεων των εκπομπών CO₂ από
συγκεκριμένο χρονικό ορίζοντα. τα καινούργια επιβατικά και ελαφρά επαγγελμα-
τικά οχήματα. Με την πρόταση αυτή επιδιώκεται
η επιτάχυνση της μετάβασης στην κινητικότητα
μηδενικών εκπομπών, με την απαίτηση μείωσης
των μέσων εκπομπών νέων αυτοκινήτων κατά 55%
από το 2030 και 100% από το 2035 σε σύγκριση
με τα επίπεδα του 2021 και κατά 50% και 100%
για τα νέα ημιφορτηγά αντίστοιχα.
Ο κ. Βαρελίδης, στις παρεμβάσεις του, ζήτησε
την παροχή πρόσθετων πόρων στη χώρα ως αντι-
στάθμισμα για την ένταξη της ναυτιλίας στο ΣΕΔΕ,
πρόσθετα μέτρα για τις αεροπορικές και ακτοπλοϊ-
κές μεταφορές στα νησιά καθώς και ενίσχυση των
μέτρων για τη στήριξη των εξαγωγών των βιομηχα-
νικών κλάδων (όπως η τσιμεντοβιομηχανία, η παρα-
γωγή αλουμινίου, κ.λπ.) που επηρεάζονται αρνητικά
από την υιοθέτηση του μηχανισμού συνοριακής
προσαρμογής άνθρακα (CBAM) και την κατάργηση
των δωρεάν δικαιωμάτων εκπομπών που λαμβά-
νουν σήμερα.
Η δέσμη νομοθετικών προτάσεων που υιοθετήθηκε
περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την εξαίρεση από την
ένταξη στο ΣΕΔΕ έως το 2030 της ακτοπλοΐας και
ορισμένων εμπορικών πλοίων για τους πλόες προς
ή από νησιά έως 200.000 κατοίκων.
94