Page 90 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2021
P. 90

τονίζοντας ότι το λιμάνι Bagamoyo θα μπορούσε
                                                                       να αποτελέσει κόμβο ναυπηγοεπισκευών για το
                                                                       Πολεμικό Ναυτικό της Κίνας.
                                                                       Η συμφωνία για την κατασκευή του λιμένα
                                                                       Bagamoyo υπεγράφη μεταξύ China Merchants
                                                                       Holdings και της κυβέρνησης  της  Τανζανίας  το
                                                                       2013. Μεταξύ άλλων, η συμφωνία περιλάμβανε και
                                                                       την ανάπτυξη σιδηροδρομικού δικτύου και μιας
                                                                       ειδικής οικονομικής ζώνης στην Τανζανία. Ωστό-
                                                                       σο, τελικά τα όποια σχέδια πάγωσαν, καθώς η
                                                                       κυβέρνηση της αφρικανικής χώρας έκρινε ότι δεν
                                                                       ήταν επωφελής για την Τανζανία λόγω των μεγά-
                                                                       λων κινεζικών απαιτήσεων.
                                                                       Πρόσφατο δημοσίευμα του κινεζικού CGTN
                                                                       κάνει λόγο για αλλαγή στις σχέσεις των δύο κρα-
                                                                       τών. Άλλωστε, η Κίνα καλοβλέπει την προοπτική
                                                                       των χωρών της Ανατολικής Αφρικής για το Belt
                                                                       and Road Initiative. Επίσης, δεδομένης της επι-
                                                                       θυμίας του Πεκίνου να εξαπλωθεί στον Ινδικό
                                                                       Ωκεανό, η προσπάθεια κατασκευής μιας τέτοιας
                                                                       υποδομής θεωρητικά θα συναντήσει λιγότερες
                                                                       αντιστάσεις σε σχέση, για παράδειγμα, με την
                                                                       κατασκευή ή τη χρηματοδότηση λιμένα στη
                                                                       Μιανμάρ, στη Σρι Λάνκα, στο Πακιστάν.
                                                                       Μετά την ανάπτυξη ναυτικής βάσης στο Τζιμπου-
                                                                       τί το 2017, μια δεύτερη τέτοια βάση στον Ινδικό
                               Γεωπολιτική                             Ωκεανό θα μπορούσε να περιορίσει την εξάρτη-
                                                                       ση της Κίνας από το Στενό Μαλάκκα. Ειδικοί και
                               –                                       αναλυτές τονίζουν ότι, ακόμα και στην περίπτωση
                                                                       μιας διένεξης στο Στενό Μαλάκκα, η ύπαρξη δύο
                                                                       ή περισσότερων υποδομών στον Ινδικό Ωκεανό
                                                                       θα δώσει τη δυνατότητα στην Κίνα να συνεχίσει
                               Η Αφρική στο επίκεντρο ενδιαφέροντος    τις επιχειρήσεις της στην ευρύτερη περιοχή.
                               της Κίνας για τον Ινδικό Ωκεανό;        Και εμπορικά, όμως, η Ανατολική Αφρική παρουσι-
                                                                       άζει μεγάλη δυναμική. Το Κανάλι της Μοζαμβίκης,
                               Μετά από χρόνια, ξαναμπαίνει στο κάδρο η κατα-  μήκους 400 χλμ., μπορεί να αποτελέσει μια εναλλα-
                               σκευή ενός λιμανιού στην Τανζανία από την Κίνα,  κτική εμπορευματική διαδρομή. Ας μη λησμονούμε
                               με το Πεκίνο να προσβλέπει ότι με την κίνηση  βέβαια και το «έμφραγμα» που σημειώθηκε στο
                               αυτή το Πολεμικό Ναυτικό της ασιατικής χώρας  διεθνές εμπόριο μετά το περιστατικό στο Σουέζ.
                               θα ωφεληθεί σημαντικά στον Ινδικό Ωκεανό.  Τέλος, συμπερασματικά θα μπορούσε κανείς να
                               Τα τελευταία χρόνια, η Κίνα έχει επεκτείνει το ναυ-  πει ότι είναι δεδομένη μια μεταστροφή ενδιαφέ-
                               τιλιακό της αποτύπωμα στην περιοχή του Ινδικού  ροντος της Κίνας στον Ινδικό Ωκεανό. Άλλωστε,
                               Ωκεανού, έχοντας επενδύσει σε σημαντικά λιμάνια,  είναι η μοναδική χώρα με διπλωματικές αποστο-
                               όπως το Hambantota στη Σρι Λάνκα, το Gwadar  λές σε έξι χώρες: Σρι Λάνκα, Μαλδίβες, Μαυρίκι-
                               στο Πακιστάν και το Doraleh στο Τζιμπουτί.  ος, Σεϋχέλλες, Κομόρες και Μαδαγασκάρη.
                               Σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα του Nikkei
                               Asia, η Τανζανία είναι έτοιμη να αναγεννήσει το  Νέα ναυτική βάση στην Αίγυπτο
                               λιμάνι στο Bagamoyo, το οποίο βρίσκεται 75 χλμ.
                               μακριά από το κύριο λιμάνι της χώρας, το Dar  Ο Αιγύπτιος πρόεδρος Abdel Fattah al-Sisi, συνο-
                               es Salaam. Μέσω του λιμανιού Bagamoyo, η Κίνα  δευόμενος από τον πρίγκιπα διάδοχο του  Άμπου
                               θα έχει πρόσβαση στη Λαϊκή Δημοκρατία του  Ντάμπι, Sheikh Mohammed bin Zayed al-Nahyan,
                               Κονγκό, της οποίας τα εκτιμώμενα αποθέματα  και τον πρόεδρο της κυβέρνησης εθνικής ενότητας
                               μεταλλευμάτων ανέρχονται σε $24 τρισ.   της Λιβύης, εγκαινίασε στις αρχές Ιουλίου μια νέα
                               Αναλυτές  σημειώνουν  επίσης  ότι  το  εν  λόγω  ναυτική βάση 135 χλμ. από τα σύνορα με τη Λιβύη.
                               λιμάνι θα δώσει τη δυνατότητα στο Πεκίνο να  Η νέα ναυτική βάση της Αιγύπτου εκτείνεται σε
                               αυξήσει τη στρατιωτική του ισχύ στην περιοχή,  10 τ.χλμ., διαθέτει αποβάθρα 1.000 μ. και βύθισμα



           88
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95