Page 32 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2021
P. 32
ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
της Ηγουμενίτσας, το οποίο βρίσκεται στη δεύ-
τερη φάση του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ, έχουν
ήδη κατατεθεί επτά δεσμευτικές προτάσεις από
μεγάλα επιχειρηματικά σχήματα, γεγονός που
επιβεβαιώνει τον κομβικό ρόλο τον οποίο κατέ-
χουν για το διεθνές εμπόριο τα λιμάνια στη χώρα
μας. Την επόμενη μέρα, τα ελληνικά λιμάνια θα
πρέπει να είναι πράσινα και έξυπνα.
Υπάρχουν βεβαίως πολλές ακόμη πρωτοβουλίες
και στόχοι που αφορούν τη νησιωτικότητα και
τον εκσυγχρονισμό της ακτοπλοΐας, αλλά θα μου
επιτρέψετε να επικεντρωθώ, σε αυτή τη συνέ-
ντευξη, στην ποντοπόρο ναυτιλία.
Αποτελεί προτεραιότητα του υπουργείου η
διατήρηση –αν όχι αύξηση– των Ελλήνων
ναυτικών; Υπάρχει σύμπνοια ανάμεσα στο
ΥΝΑΝΠ και στους κοινωνικούς εταίρους
της ναυτιλίας προς αυτόν τον σκοπό;
Ευημερούσα ναυτιλία χωρίς ποιοτικούς ναυτικούς
δεν μπορεί να υπάρξει. Και, δυστυχώς, δεν είναι
λίγες οι εκθέσεις που κρούουν τον κώδωνα του
κινδύνου για την ανάγκη προσέλκυσης ναυτικών,
καθότι σε άλλη περίπτωση η βιομηχανία θα βρε-
θεί αντιμέτωπη με δυσάρεστες εκπλήξεις. Προς
την αύξηση του αριθμού των Ελλήνων ναυτικών,
είμαστε ήδη σε συνεργασία με την Ένωση Ελλή-
νων Εφοπλιστών και το Ίδρυμα Ευγενίδου, προ-
3. Την ανάδειξη και την κεφαλαιοποίηση των κειμένου να υιοθετηθεί σειρά μέτρων και πρωτο-
ελληνικών λιμανιών βουλιών, ενώ προχωρήσαμε ακόμη σε ένα πολύ
Κύριος στόχος μας είναι η ανάδειξη και η κεφα- μεγάλο βήμα: αυξήσαμε κατά πολύ τις θέσεις των
λαιοποίηση των ελληνικών λιμανιών, τα οποία θα σπουδαστών στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτι-
αποτελέσουν αδιαμφισβήτητο πυλώνα για την κού. Στόχος βέβαια δεν είναι μόνο η ποσοτική
ελληνική οικονομία και διπλωματία τα επόμενα αλλά και η ποιοτική επάρκεια.
χρόνια. Επισημαίνω εδώ πως το 85% του παγκό- Οι Έλληνες ναυτικοί πρέπει να είναι απολύτως
σμιου εμπορίου μετακινείται διά θαλάσσης, ενώ ενημερωμένοι και να διαθέτουν την απαραίτητη
η χώρα μας διαθέτει καίρια γεωστρατηγική θέση· σύγχρονη τεχνογνωσία, προκειμένου να παρα-
γεγονότα που επιβεβαιώνουν την άμεση ανάγκη μένουν ανταγωνιστικοί και πρωτοπόροι. Είμαστε
για πρωτοβουλίες προς αυτόν τον τομέα. απολύτως αισιόδοξοι, καθότι η ναυτοσύνη είναι
Επιπλέον, ας μην ξεχνάμε πως το 18% της γεω- στο DNA των Ελλήνων.
γραφικής επικράτειας της χώρας μας είναι νησιά Σε κάθε περίπτωση, δεν πρέπει να λησμονού-
και το 15% του πληθυσμού της χώρας είναι νησιώ- με το πολύ μεγάλο ελληνικό επίτευγμα: πως μια
τες. Τα ελληνικά νησιά στηρίζονται λοιπόν στα τόσο μικρή χώρα διατηρεί, για πάνω από 100
λιμάνια τους, όχι μόνο για τον τουρισμό –ο οποί- χρόνια, τα σκήπτρα της παγκόσμιας ναυτιλίας.
ος είναι απαραίτητος– αλλά και για τη μετακίνη- Πρόκειται για ένα επίτευγμα το οποίο έχει γίνει
ση των κατοίκων τους και τη μεταφορά αγαθών. με όρους συνεργασίας ανάμεσα στο κράτος,
Η ενίσχυση, επομένως, των ελληνικών λιμανιών στους πλοιοκτήτες και στη ναυτεργασία.
με έργα υποδομής, προκειμένου να καταστούν Είμαι πεπεισμένος πως η ελληνική ναυτιλία δεν
περισσότερο προσβάσιμα αλλά και να αναδει- θα μπορούσε να πετύχει όλα αυτά που πέτυχε
χθούν ως ατμομηχανές της ελληνικής οικονο- δίχως τους Έλληνες ναυτικούς –αλλά και τους
μίας, αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα του εργαζομένους στα ναυτιλιακά γραφεία– και οι
Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Έλληνες ναυτικοί δεν θα μπορούσαν να αποδεί-
Και προς αυτόν τον σκοπό υπάρχουν ήδη σημα- ξουν την αξία τους δίχως τα ελληνόκτητα πλοία.
ντικές εξελίξεις που αφορούν την προσέλκυση Πιστεύουμε ακράδαντα στη συνέχιση της αρμο-
στρατηγικών επενδυτών. Ενδεικτικά, για το λιμάνι νικής συνεργασίας κράτους, πλοιοκτησίας και
30