Page 322 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΝΙΟΣ 2024
P. 322

MATIA ΣΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ


                          πρώτη φορά στο ΛΣ μια επιχειρησιακή μονάδα αμέ-  Η πρότασή μου ήτο να πρωτοτυπήσει η Ελλάς με
                          σου δράσεως με την ονομασία Μονάδα Πολλαπλής   την εθελοντική εφαρμογή του παραρτήματος V αμέ-
                          Χρησιμότητας (ΜΠΧ), η οποία επί των ημερών μας   σως και πριν ακόμα από την επίσημον ημερομηνία
                          εξελίχθη σε Μονάδα Υποβρυχίων Αποστολών (ΜΥΑ),   θέσεως σε ισχύ της MARPOL. Αποτέλεσμα αυτής
                          με πλούσια δράση και διεθνή αναγνώριση.    της πρωτοβουλίας ήτο η δημιουργία μιας επιτροπής
                          Η προσπάθειά μου να αναπτυχθεί το ΛΣ εις τον   που, με τη συμπαράσταση της HELMEPA, ξεκίνησε
                          θαλάσσιον χώρον το κατέστησε σήμερα ικανό να   μια προσπάθεια συνειδητοποιήσεως του κοινού για
                          ελέγχει αποτελεσματικά τα θαλάσσια σύνορά μας   την ανάγκη προστασίας των, εξαιρετικού τουριστικού
                          επί 365 ημέρες τον χρόνο και επί εικοσιτετραώρου   ενδιαφέροντος, ακτών και θαλασσών μας.
                          βάσεως.                                    Την προσπάθεια αυτή, παρά την παρέλευση τόσων
                                                                     δεκαετιών, συνεχίζει σήμερον η Παιδική HELMEPA,
                          ❸       Ως πρώτος γενικός διευθυντής της Ελλη-  ώστε η αγάπη για το θαλάσσιο περιβάλλον μας να
                                  νικής Ένωσης Προστασίας Θαλασσίου   ξεκινά από την παιδική ηλικία.
                                  Περιβάλλοντος (HELMEPA), ποιες αρχι-
                                  κές πρωτοβουλίες θα χαρακτηρίζατε ως  ❹   Υπήρξατε για πολλά έτη διευθυντής του
                                  σημαίνουσες για τα πρώτα βήματά της;      Greek Shipping Co-operation Committee,
                                  Ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την εθελοντική    ενός εκ των ιστορικότερων φορέων συλ-
                                  εφαρμογή διεθνών συμβάσεων σχετικών με    λογικής εκπροσώπησης της ελληνικής
                                  τον περιορισμό της θαλάσσιας ρύπανσης.    πλοιοκτησίας στο Λονδίνο. Σύμφωνα και
                          Μετά την αποστρατεία μου το 1982, δέχθηκα πρό-    με τις εμπειρίες που αποκομίσατε, πόσο
                          ταση του προέδρου της Ελληνικής Επιτροπής Ναυ-    σημαντική είναι διαχρονικά η ύπαρξη μιας
                          τιλιακής Συνεργασίας (Greek Shipping Co-operation   δυναμικής φωνής για την ελληνική ναυ-
                          Committee), Ι. Αδ. Χατζηπατέρα, να αναλάβω τη     τιλία στο εξωτερικό;
                          διεύθυνση της Γραμματείας του Committee.   Εις το Committee υπηρέτησα επί μίαν και πλέον
                          Τότε, ο Γ. Π. Λιβανός ίδρυσε την HELMEPA και ανα-  δεκαπενταετία. Η ιστορία αυτού του φορέα, που
                          ζητούσε εναγωνίως έναν διευθυντή. Όταν έλαβε   εδρεύει στο Λονδίνο, είναι γνωστή στις παλαιές εφο-
                          γνώση περί της σχετικής δραστηριότητάς μου στο   πλιστικές οικογένειες αλλά είναι λιγότερον γνωστή
                          ΥΕΝ, με παρακάλεσε να αναλάβω τη διεύθυνση   στις νεότερες γενιές. Το Committee, σε βάθος δεκα-
                          της HELMEPA. Όταν εξήγησα στον κ. Λιβανό ότι   ετιών, έχει υπάρξει σημαίνων φορέας για την εκπρο-
                          είχα ήδη δεχθεί την πρόταση του Committee, σε   σώπηση του ελληνικού εφοπλισμού στο εξωτερικό,
                          συνεννόηση με τον πρόεδρο αυτού και τη δική μου   ειδικά σε περιόδους πολεμικών συγκρούσεων και
                          σύμφωνη γνώμη, αποφασίστηκε να αναλάβω τη   πολιτικής αστάθειας. Με την πάροδο των ετών και
                          διεύθυνση της HELMEPA κατά τον πρώτο χρόνο   με την εφαρμογή ευνοϊκών νομοθετικών μέτρων,
                          λειτουργίας της, όπως και έγινε.           τα περισσότερα Ελληνικά Γραφεία μεταστάθμευ-
                          Με  την αποχώρησή μου από  την HELMEPA,    σαν από το Λονδίνο στον Πειραιά, με αποτέλεσμα
                          ο κ. Λιβανός απέστειλε προς τον πρόεδρο του   ο Πειραιάς να έχει αναδειχθεί σε μεγάλο διεθνές
                          Committee μια ευχαριστήρια επιστολή, στην οποία   ναυτιλιακό κέντρο.
                          περιέγραφε τη δραστηριότητα που ανέπτυξα αυτόν   Το Committee εξακολουθεί να λειτουργεί και να
                          τον χρόνο.                                 ακούγεται πάντα η φωνή του και θα εξακολουθήσει
                          Μεταξύ των άλλων ανέφερε ότι, πέραν της οργανώ-  να υπάρχει επί μακρόν, ως μια σταθερή φωνή της
                          σεως και της λειτουργίας της Γραμματείας, «έδωσα   ναυτιλλομένης Ελλάδας στα διεθνή fora.
                          ουσία και περιεχόμενον σε μια μάλλον ασαφή   Είμαι ευτυχής που για τόσα χρόνια εργάστηκα στο
                          πρωτοβουλία που ανελάμβανε για πρώτη φορά ο   Committee κάτω από την εμπνευσμένη ηγεσία του
                          ελληνικός εφοπλισμός». Στη συνέχεια ανέφερε ότι   μακροβιότερου προέδρου του, Ιωάννη Αδ. Χατζη-
                          συνέδεσα την HELMEPA με τον IMO, το UNEP και τις   πατέρα, και ενός Συμβουλίου με προσωπικότητες
                          αρμόδιες ελληνικές υπηρεσίες. Επεσήμαινε δε ότι η   διεθνούς κύρους· αλλά και υπερήφανος για την
                          κυριότερη προσφορά μου ήταν η λεπτομερής ενημέ-  αναγνώριση της προσφοράς μου με ένα επίσημον
                          ρωση των μελών της για τις απαιτήσεις της MARPOL   αποχαιρετιστήριον δείπνον στο Baltic Exchange με
                          και, τέλος, τόνιζε την πρωτοβουλία που ανέπτυξα με   την παρουσία εκπροσώπων όλων των ναυτιλιακών
                          την κινητοποίηση όλων των αρμοδίων ναυτιλιακών   γραφείων του Λονδίνου, των διπλωματικών μας
                          οργανώσεων για την ανάγκη προστασίας των ακτών   αρχών και εκπροσώπων της ναυτεργατικής τάξεως,
                          και των θαλασσών μας από απορρίμματα.      ως και άλλων επισήμων.
                          Η απόρριψη απορριμμάτων που παράγονται στα   Όλες αυτές τις εμπειρίες, που είναι ένα κομμάτι της
                          πλοία προβλέπεται στο παράρτημα V της MARPOL   ιστορίας της ελληνικής ναυτιλίας του περασμένου
                          και με τον όρο να τεθεί σε λειτουργία εντός διετίας   αιώνα, καλόν είναι να τις γνωρίζουν και οι νεότερες
                          και αφού θα έχουν εγκατασταθεί προηγουμένως   γενεές όλων των παροικούντων τη ναυτιλιακή μας
                          κέντρα υποδοχής απορριμμάτων.              Ιερουσαλήμ.


         320
   317   318   319   320   321   322   323   324   325   326   327