Page 321 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΝΙΟΣ 2024
P. 321
❶ Κατά τη διάρκεια της επαγγελματικής στις απαρχές της. Πόσο σημαντική ήταν
σας σταδιοδρομίας, έχετε συγγράψει η δημιουργία του Τομέα Προστασίας του
μια ανθολογία κειμένων και δημοσιευ- Θαλασσίου Περιβάλλοντος του ΥΕΝ τόσο
μάτων, από την περίοδο που ακόμη υπη- για τη συνέχιση της καριέρας σας όσο και
ρετούσατε στο Λιμενικό Σώμα. Ποιο ήταν για την εν γένει λειτουργία του Λιμενικού
το έναυσμα για να συγκεντρώσετε και να Σώματος;
εκδώσετε αυτά τα κείμενα; Το δεύτερον μέρος του βιβλίου αναφέρεται εις το
Υπηρέτησα την ελληνική ναυτιλία επί περίπου μισό Λιμενικόν Σώμα, που διάφορες κατά καιρούς κυβερ-
αιώνα. Τα πρώτα τριάντα χρόνια στον δημόσιο τομέα, νήσεις προσπάθησαν να το διασπάσουν και να το
τα δεκαέξι χρόνια στον ιδιωτικό τομέα, και ας μου διαμοιράσουν σε άλλα υπουργεία, και που τελικά
επιτραπεί να αναφέρω και μία, έστω πενιχρή, εξά- διασώθηκε ύστερα από σθεναρή και επίπονη προ-
μηνη θητεία μου σε εμπορικά πλοία. σπάθεια των εφοπλιστικών και ναυτεργατικών
Είναι φυσικό λοιπόν ότι απέκτησα μιαν πλούσια ενώσεων αλλά και με τη μαχητική αντίδραση του
εμπειρία, που σκέφτηκα ότι καλόν θα ήταν να τη ναυτιλιακού Τύπου.
φέρω στη δημοσιότητα, με τη σκέψη ότι θα τύχει Η προσπάθεια, γενικώς, για την προστασία του
του ενδιαφέροντος όλων όσοι επιθυμούν να πληρο- θαλασσίου περιβάλλοντος προέκυψε από τις δια-
φορηθούν για μια σημαντική περίοδο της ελληνικής μαρτυρίες παρακτίων χωρών λόγω της ρύπανσης
ναυτιλίας και ιδιαίτερα όσοι ανήκουν στη νεότερη των ακτών τους από πετρελαιοειδή.
γενιά. Τον Μάρτιο του 1967, με τη βύθιση του «Torrey
Το κείμενο εκυκλοφόρησε εσχάτως με τον τίτλον Canyon» και την εκτεταμένη ρύπανση των βορειο-
Ένας Ναύαρχος ΛΣ θυμάται και γράφει. Εις το πρώ- δυτικών ακτών της Γαλλίας και των νήσων της Μάγ-
τον μέρος του βιβλίου περιγράφονται δέκα μικρές χης, συνεταράχθη η διεθνής κοινότητα και με πρό-
αληθινές ιστορίες που αποδεικνύουν την ποικι- ταση του πρωθυπουργού της Σουηδίας, Olof Palme,
λίαν δράσεων που προσφέρει το Λιμενικόν Σώμα. έλαβε χώρα τον Ιούνιο του 1972 στη Στοκχόλμη η
Η ξεχωριστή αναφορά μου εις την περίπτωση της πρώτη παγκόσμια διάσκεψη για την προστασία του
Ιαπωνίας οφείλεται εις το γεγονός ότι εκεί έζησα τον περιβάλλοντος υπό την αιγίδα του ΟΗΕ. Τότε άρχισε
πλέον ζωηρό παλμό της ναυτιλίας μας με το υπερβο- να εκδηλώνεται και το ελληνικό ενδιαφέρον, με το
λικό μέγεθος της απασχολήσεώς μου, δεδομένου ότι Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας να αναλαμβάνει
ΕΝΑΣ ήταν το μόνο σε ολόκληρο το ανατολικό ημισφαίριο. βάλλοντος της χώρας μας.
την ευθύνη για την προστασία του θαλασσίου περι-
την εποχή αυτή το Προξενικό Λιμεναρχείο στο Kobe
Τότε, περί τα τέλη του 1971, συστάθηκε στο ΥΕΝ η
Αργότερα συνεστήθησαν Προξενικά Λιμεναρχεία σε
Σίδνεϊ, Παναμά, Βανκούβερ, Νέα Ορλεάνη, Σιγκα-
Υπηρεσία Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος
(ΥΠΘΑΠ), της οποίας μου ανέθεσαν τη διεύθυνση.
πούρη και αλλού.
ΝΑΥΑΡΧΟΣ ΛΣ Ήταν η εποχή που τα πληρώματα παρέμεναν δύο και Είχα την τιμή να εκπροσωπήσω την Υπηρεσία σε
τρία χρόνια ναυτολογημένοι στα πλοία πριν επανα-
τρεις διεθνείς διασκέψεις: στη Στοκχόλμη (1972),
πατρισθούν, με αποτέλεσμα να περιμένουν όλοι το
στο Λονδίνο (1973) για τη σύναψη της διεθνούς συμ-
ΘΥΜΑΤΑΙ για να επιλύσουν σωρεία προβλημάτων. Τα κυριό- Σύμβαση Προστασίας της Μεσογείου.
βάσεως MARPOL και στη Βαρκελώνη (1975) για τη
πλοίον τους να προσεγγίσει κάποτε στην Ιαπωνία
Η οργάνωση της Υπηρεσίας πραγματοποιήθηκε στα-
τερα από αυτά τα προβλήματα ήσαν ποινικές και
διακά. Πρώτον, έπρεπε να ενημερώσω την ιεραρχία
πειθαρχικές παραβάσεις, ναυτικά ατυχήματα και
ΚΑΙ ΓΡΑΦΕΙ συλλογικών συμβάσεων. νώσω την πρόληψη με ελέγχους από ξηρά, θάλασσα
ατέρμονες διαφορές ως προς την εφαρμογή των
επί των διεθνών εξελίξεων και στη συνέχεια να οργα-
Επιπλέον, τότε ήταν μια καλή περίοδος για τη ναυ-
και αέρα. Τότε ξεκίνησαν οι πρώτες εναέριες περιπο-
τιλία και κατά δεκάδες προσέγγιζαν εις τους ιαπω-
λίες με ελικόπτερο και διετέλεσα ο πρώτος εναέριος
νικούς λιμένας τα ελληνικά πλοία και εκ παραλλή-
στωσα και το πρώτον περιστατικόν ρυπάνσεως της
λου υπήρχε και ένας οργασμός νέων ναυπηγήσεων παρατηρητής του ΛΣ. Κατά την πρώτη πτήση, διαπί-
με πρωταγωνιστές Έλληνες εφοπλιστές. Θυμάμαι θαλάσσης διά πετρελαίου υπό πλοίου εις το οποίον
χαρακτηριστικά ότι αυτός ο όγκος εργασίας «αντι- επεβλήθη βαρύτατο πρόστιμο.
μετωπιζόταν» με έναν αξιωματικό και μια Ιαπωνίδα Στη συνέχεια, μερίμνησα για την εκπαίδευση τριών
δακτυλογράφο. σειρών εναερίων παρατηρητών στη Σχολή Αεροπο-
ρίας Στρατού. Αργότερα, όταν το ΛΣ απέκτησε δικά
❷ Κατά τις πρώτες τρεις δεκαετίες της του πτητικά μέσα, οι πρώτοι χειριστές που εκπαι-
επαγγελματικής σας σταδιοδρομίας, υπη- δεύτηκαν προέρχονταν από τους εναέριους παρα-
ρετήσατε στο Λιμενικό Σώμα, φτάνοντας τηρητές. Ακολούθως, μερίμνησα για την απόκτηση
τον βαθμό του υποναυάρχου ΛΣ, σε μια υλικών και μέσων για την αντιμετώπιση ρυπάνσεων
περίοδο που η έννοια της προστασίας μικρής εκτάσεως.
του θαλασσίου περιβάλλοντος βρισκόταν Για τον χειρισμό αυτών των μέσων, οργάνωσα για
319