Page 24 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΝΙΟΣ 2024
P. 24
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
θα ήταν βέβαια δαπανηρή. Ενώ, τέλος, υπάρχει
και η επιλογή να καίνε βιοκαύσιμα χωρίς καμία
μετατροπή.
❹ Ένας μεγάλος αριθμός πλοίων που δια-
χειρίζονται οι εταιρείες του ομίλου σας
φέρουν την ελληνική σημαία. Ωστόσο,
Δύο συμβουλές που συχνά έδινε η πορεία του ελληνικού νηολογίου φαί-
ο παππούς μας ήταν πρώτον νεται να φθίνει, παρά τις πρόσφατες
«δείχνοντας σεβασμό στους ευρωπαϊκές επιταγές, που υποχρεώ-
ανθρώπους μας, δημιουργούμε μια νουν τις επιχειρήσεις με διοικητικές
βαθιά και αμοιβαία πίστη» και, έδρες στα κράτη-μέλη να υποστηρίζουν
δεύτερον, «να αφήνεις πάντα πιο ενεργά τα ευρωπαϊκά νηολόγια.
κάτι στο τραπέζι για την άλλη Υπό ποιες προϋποθέσεις θα μπορούσε
πλευρά», ώστε και τα δύο μέρη η ελληνική σημαία να καταστεί αντα-
σε μια συμφωνία να μείνουν γωνιστικότερη;
ευχαριστημένα. Η ελληνική σημαία θα μπορούσε να καταστεί
ανταγωνιστικότερη αν περιόριζε τις γραφειο-
κρατικές διατυπώσεις και υιοθετούσε τις ηλε-
κτρονικές διαδικασίες νηολόγησης και διαγρα-
φής πλοίου που έχουν θεσπίσει τα περισσότερα
εξωχώρια αλλά και πολλά ευρωπαϊκά νηολόγια.
Στο πλαίσιο αυτό, θα βοηθούσε και ένα ελαστι-
κότερο ωράριο λειτουργίας εξ αποστάσεως και
χωρίς φυσική παρουσία των εμπλεκομένων. Οι
❸ Οι Έλληνες πλοιοκτήτες εξακολουθούν δρομολογούμενες ρυθμίσεις για την ψηφιοποίηση
να τοποθετούν παραγγελίες για πλοία του νηολογίου είναι προφανώς ένα βήμα προς τη
τα οποία στη μεγάλη τους πλειοψηφία σωστή κατεύθυνση, αλλά θα πρέπει να δούμε πώς
θα καταναλώνουν συμβατικά καύσιμα. αυτές οι αλλαγές θα εφαρμοστούν στην πράξη.
Υπάρχει ο κίνδυνος αυτά τα πλοία, εν
μέσω πράσινης μετάβασης, να κατα- ❺ Τα τελευταία χρόνια, οι ναυλαγορές
στούν λιγότερο ανταγωνιστικά στο επηρεάζονται από αστάθμητους παρά-
άμεσο μέλλον; γοντες, οι οποίοι δημιουργούν εύθραυ-
Τα νεότευκτα με συμβατικά καύσιμα θα εξακο- στες ισορροπίες. Πώς μπορεί ο σύγχρο-
λουθούν να είναι από τα πιο αποδοτικά και φιλικά νος επιχειρηματίας να αντιμετωπίσει
προς το περιβάλλον πλοία στο νερό όταν αυτά θα αυτές τις συνθήκες και ποια είναι η
παραδίδονται. βέλτιστη στρατηγική; Ποιες συμβουλές
Μόνο τα πλοία που κατασκευάστηκαν την τελευ- του αείμνηστου Αντώνη Αγγελικούση
ταία δεκαετία έχουν βελτιωμένη απόδοση με οικο- διατηρείτε «ως κόρη οφθαλμού»;
λογικούς κινητήρες. Αστάθμητοι παράγοντες, όπως οι γεωπολιτικές
Επιπλέον, περίπου το 18% του στόλου των δεξα- εντάσεις, έπαιξαν πρόσφατα σημαντικό ρόλο στις
μενόπλοιων και το 15% του στόλου των πλοίων διάφορες ναυτιλιακές αγορές και έχουν δημιουρ-
μεταφοράς χύδην φορτίου είναι επί του παρόντος γήσει τεράστια αστάθεια και αβεβαιότητα σε μια
ηλικίας άνω των 20 ετών και χρήζουν αντικατά- εποχή όπου ο παγκόσμιος στόλος βρίσκεται στα
στασης. Το γεγονός αυτό θα αυξήσει τη ζήτηση αρχικά στάδια απαλλαγής του από τις εκπομπές
των νεότευκτων πλοίων με συμβατικά καύσιμα τα άνθρακα. Σε τέτοιες περιόδους, οι ιδιοκτήτες πρέπει
επόμενα χρόνια. να είναι προσεκτικοί, ευέλικτοι και προσαρμοστικοί
Από την άλλη πλευρά, υπάρχει πάντα ο «κίνδυνος» στις νέες συνθήκες. Ένας τρόπος για να μετρια-
να επικρατήσει στο μέλλον ένα νέο καύσιμο που στούν τα επίπεδα του ρίσκου είναι να έχουν έναν
θα καθιστά πλοία με συμβατικά καύσιμα λιγότερο διαφοροποιημένο στόλο και μια διαφοροποιημένη
ανταγωνιστικά. Η εδραίωση όμως ενός νέου καυ- πελατεία ναυλωτών πρώτης κατηγορίας με βραχυ-
σίμου θα απαιτούσε χρόνο. πρόθεσμες και μακροπρόθεσμες ναυλώσεις. Επι-
Εναλλακτικά, πλοία με συμβατικά καύσιμα θα πρόσθετα, μια εταιρεία με ισχυρό ισολογισμό και
μπορούσαν να εξοπλιστούν εκ των υστέρων ώστε κεφαλαιοποίηση έχει δυνατότητα να εξασφαλίσει
να καίνε εναλλακτικά καύσιμα ή να δεσμεύουν καλύτερους όρους χρηματοδότησης. Δεδομένου
άνθρακα επί του πλοίου. Μια τέτοια διαδικασία ότι η υψηλή ρευστότητα μιας εταιρείας δίνει τη
24