Page 103 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΝΙΟΣ 2024
P. 103
ΕΝΑ «ΤΡΙΓΩΝΟ»
ΜΕ ΕΝΤΟΝΗ
ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΣΗΜΑΣΙΑ
του Ηλία Γ. Μπίσια
–και ειδικά η Ευρώπη–, όπως η καταπολέμηση της τρομοκρατίας,
το λαθρεμπόριο όπλων και η διακίνηση ουσιών και ναρκωτικών.
Η περιφερειακή συνεργασία θεωρείται αναγκαία όχι μόνο από τις
Βρυξέλλες και την Ουάσιγκτον, αλλά και από το Δελχί, το Τόκιο, το
Πεκίνο, το Ριάντ, ενώ και άλλα κέντρα δεν επιθυμούν οι εθνικιστικές
εξάρσεις και οι συγκρούσεις να περιορίσουν την εμπορική παγκο-
σμιοποίηση που υποστηρίζουν.
Ο «Μεσαίος Διάδρομος» (Middle Corridor) –μια φιλόδοξη εμπο-
ρική «αρτηρία» που εκτείνεται από το Καζακστάν, το Ουζμπεκιστάν,
το Τουρκμενιστάν έως το Αζερμπαϊτζάν και τη Γεωργία– έχει προ-
καλέσει, όπως αναφέρεται στον διεθνή Τύπο, «ενθουσιασμό και
απογοήτευση για σχεδόν δύο δεκαετίες» σε όλες τις πρωτεύουσες
των πέντε κρατών. Έχει επίσης δημιουργήσει διαφορετικές έως
και συγκρουόμενες προσδοκίες στο Πεκίνο, στην Τεχεράνη, στην
Άγκυρα και στο Γερεβάν. Γνωστός και ως Διάδρομος Κίνας-Κεντρι-
κής Ασίας-Δυτικής Ασίας, η συγκεκριμένη εμπορική αρτηρία συνδέει
τις δυσπρόσιτες περιοχές της Ανατολικής Κίνας με τις αγορές της
Κεντρικής Ασίας, της Μέσης Ανατολής και της Ευρώπης. Οι κύριοι
άξονες του συγκεκριμένου διαδρόμου περιλαμβάνουν τον Trans-
Caspian East-West-Middle Corridor, την Trans-Caspian International
Transport Route και τον Trans-Caucasus Trade and Transit Corridor.
Για το Πεκίνο μάλιστα, όπως και για αρκετές διπλωματικές πηγές
Η Μητέρα Αρμενία της Κεντρικής Ασίας, ο Middle Corridor αποτελεί την πραγματική
στην πρωτεύουσα της αναβίωση του ιστορικού Δρόμου του Μεταξιού.
Αρμενίας, Γερεβάν.
Ωστόσο, η αξιοπιστία του Middle Corridor έχει αμφισβητηθεί από
σχεδόν όλους τους διπλωματικούς κύκλους, αν και το Καζακστάν
και το Ουζμπεκιστάν θα επιθυμούσαν –για ευνόητους λόγους– την
πλήρη επικράτησή του στις εμπορευματικές μεταφορές της Κεντρι-
κής Ασίας. Σε αυτό το πλαίσιο, ο Μεσαίος Διάδρομος αυτή τη στιγμή
καταγράφει πολύ μικρές ροές εμπορευματικής κυκλοφορίας σε
σύγκριση με την κινεζο-ρωσική «Βόρεια Διαδρομή», που διασχίζει
τη Μογγολία, τη Ρωσία και τη Λευκορωσία, αλλά και την κινεζική
«θαλάσσια οδό» μέσω του Σουέζ. Πολλοί αναλυτές μάλιστα παρα-
μένουν δύσπιστοι σχετικά με τις άμεσες προοπτικές για τον Μεσαίο
Διάδρομο, λόγω των «γεωγραφικών» εμποδίων που θέτουν η Κασπία
και η Μαύρη Θάλασσα.
Οι λόγοι γι’ αυτή την αρνητική προδιάθεση των αναλυτών είναι
πολυάριθμοι. Πιο συγκεκριμένα, σε αντίθεση με τον Υπερσιβηρικό
Σιδηρόδρομο της Ρωσίας, οι γραφειοκρατικές αγκυλώσεις στα
103