Page 90 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - May 2021
P. 90
Πωλήσεις πλοίων ξηρού φορτίου ανά τρίμηνο (πηγή δεδομένων: Seaborne Shipbrokers S.A.)
Handysize Supramax Panamax Capesize
250
200
150
100
50
0
Q1 Q1 Q1 Q1 Q1 Q1 Q1 Q1 Q1 Q1
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021
ληλα, ο αυξημένος ανταγωνισμός μεταξύ των πωλητών που αποφασίζουν να αποσύρουν από
εν δυνάμει αγοραστών είχε ως αποτέλεσμα οι την αγορά μεταχειρισμένων τα πλοία τους, επιλέ-
αξίες των πλοίων να έχουν αυξηθεί σημαντικά γοντας να συνεχίσουν την εμπορική τους εκμε-
σε όλες τις ηλικιακές ομάδες. Από τις αρχές τάλλευση, σαφώς επηρεασμένοι από τη σημα-
του έτους, οι τιμές για τα πλοία πενταετίας ντική κερδοφορία που επιφέρουν τα σημερινά
σημειώνουν άνοδο μεταξύ 18% και 26%, ενώ επίπεδα ναύλων.
ακόμα μεγαλύτερη είναι η ανατίμηση σε πλοία Στην αγορά των νεότευκτων πλοίων, τους τέσσε-
10 και 15 ετών. ρις πρώτους μήνες του έτους παρατηρείται μεί-
Μεταξύ όλων, η αξία του Panamax 15ετίας έχει δει ωση στον αριθμό των παραγγελιών της τάξεως
τη σημαντικότερη αύξηση (περίπου 40%), μετά του 35% συγκριτικά με την ίδια περίοδο πέρυσι.
το έντονο αγοραστικό ενδιαφέρον, στην έναρ- Παρά το γεγονός ότι, σε σχέση με τους τελευ-
ξη του ράλι της ναυλαγοράς τον Φεβρουάριο, ταίους μήνες του 2020, ο αριθμός παραγγελιών
για παλαιότερα Panamaxes, τα οποία είχαν και έχει αυξηθεί σημαντικά, η διάθεση για επένδυση
αρκετά ελκυστικές τιμές εξαιτίας της ευρύτερης σε παραγγελίες φαίνεται να είναι πολύ πιο ήπια
υποτίμησης κατά τη διάρκεια του 2020. Παρά σε σχέση με την αγορά των μεταχειρισμένων.
τις σημαντικές ανατιμήσεις στις αξίες σε σχετικά Η σημαντική ανατίμηση του κόστους κατασκευ-
γρήγορο χρονικό διάστημα, η κινητικότητα στην ής ενός νεότευκτου πλοίου εξαιτίας της εκθε-
αγορά των μεταχειρισμένων παρέμεινε έντονη τικής αύξησης στις τιμές χάλυβα τον τελευταίο
καθ’ όλη τη διάρκεια του α΄ τριμήνου, ενώ τα πιο χρόνο έχει επιφέρει αυξήσεις της τάξεως του
δημοφιλή μεγέθη ήταν το Supramax με 111 και το 12-17% στις αξίες των νεότευκτων από την αρχή
Panamax με 75 καταγεγραμμένες πωλήσεις. του έτους. Η ανατίμηση αυτή, σε συνδυασμό με
Handysizes και Capesizes ακολουθούν στην τρίτη την αβεβαιότητα για τα επίπεδα των ναύλων την
και τέταρτη θέση, με 40 και 29 πωλήσεις αντί- περίοδο παράδοσης ενός πλοίου που θα παραγ-
στοιχα. Η μέση ηλικία όλων των πωληθέντων γελθεί σήμερα (η οποία χρονικά τοποθετείται
πλοίων ήταν 10,5 χρόνια, με αυξημένη προτίμηση στο 2023), φαίνεται να έχουν μέχρι στιγμής απο-
στις πιο νέες ηλικίες. Σημαντικό ωστόσο ήταν το τρέψει μια σημαντική ανάκαμψη στον αριθμό των
ενδιαφέρον και για παλαιότερα πλοία στις κατη- παραγγελιών.
γορίες μεγαλύτερης χωρητικότητας, με το 1/3 και Μια εκτεταμένη περίοδος υψηλών ναύλων θα
το 1/4 όλων των αγοραπωλησιών Capesizes και μπορούσε, φυσικά, να προσελκύσει μεγαλύτερο
Panamaxes αντίστοιχα να είναι 15 ετών και άνω. ενδιαφέρον για νέες παραγγελίες τους επόμε-
Με τη ναυλαγορά να επιδεικνύει ισχυρές αντι- νους μήνες. Ωστόσο, οι πρόσφατες μνήμες της
στάσεις μέχρι και τη στιγμή της σύνταξης του σημαντικής επιβάρυνσης των ναύλων την τελευ-
παρόντος, τα νέα επίπεδα αξιών φαίνεται να γίνο- ταία δεκαετία εξαιτίας του πλεονάζοντος τονάζ
νται όλο και πιο αποδεκτά από τους εν δυνάμει είναι πιθανό να αποτρέψουν μια σημαντική αύξη-
αγοραστές, με την κινητικότητα τις τελευταίες ση στον αριθμό των παραγγελιών, με τους εν
δύο εβδομάδες του Απριλίου να εντατικοποιείται δυνάμει αγοραστές να συνεχίσουν να προτιμούν
και πάλι. Ωστόσο, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις τις επενδύσεις σε μεταχειρισμένα πλοία.
88