Page 95 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2024
P. 95

για να το αναλύσουμε πιο λεπτομερώς,   τίωση! Σημειωτέον ότι αυτή η μελέτη
            θα συνεισφέρει +0,07 βαθμούς Κελ-  περιλαμβάνει πληθώρα βιβλιογραφικών
            σίου λόγω των εκλύσεων CO2 και -0,06   αναφορών (άλλων μελετών) με παρόμοια
            βαθμούς λόγω των εκλύσεων SOx και   αποτελέσματα.
            NOx τα οποία ψύχουν την ατμόσφαιρα   Για όλους τους κανονισμούς ασφαλείας,
            (βλ. εικόνες 1 και 2). Και πόση βελτί-  o IMO χρησιμοποιεί την έννοια του «cost
            ωση θα επιφέρουν τα μέτρα του IMO   effectiveness». Για να υιοθετηθεί ένας
            για τον στόχο 100% μείωση εκπομπών   νέος κανονισμός, πρέπει να είναι και
            έως το 2050; Απάντηση: 0,01 βαθμούς   οικονομικά αποδεκτός. Αυτή η έννοια
            Κελσίου μείωση. Δηλαδή από τους 0,01   πετάχτηκε στον κάλαθο των αχρήστων
            βαθμούς θέρμανση θα πάμε στο μηδέν   σχετικά με τους περιβαλλοντικούς κανο-
            το 2100, αν επιτευχθεί ο στόχος του IMO   νισμούς. Πόσα τρισεκατομμύρια θα χρει-
            για «net-zero» το 2050. Σπουδαία βελ-  αστούν για να πετύχουμε αυτή τη βελ-
                                              τίωση των 0,01 βαθμών Κελσίου έως το
                 Εικόνα 1                     2100 από τη ναυτιλία; 
                                              Τέλος, να διευκρινίσουμε ότι ο λόγος που
      Contribution of future emissions to surface air temperature change (°C) associated with business -as- usual emissions starting in 2020
        and continuing through the end of the century from international shipping. Future temperature impacts are presented (a) for emissions
            0,08                              το SOx και το NOx από τα πλοία ψύχουν
          of CO2 only (thin line) and all pollutants (thick line), as well as (b) the contribution of individual pollutants in the year 2100.
                                              την ατμόσφαιρα μόνο κατά 0,06 βαθμούς
            0,06                              Κελσίου είναι διότι οι κανονισμοί μείωσαν
                                              την περιεκτικότητα θείου στο καύσιμο.
            0,04                              Αν δεν υπήρχε αυτή η μείωση και όλα τα
                                              πλοία έκαιγαν καύσιμο περιεκτικότητας
            0,02                              3,5% (αντί 0,5%), τότε η επίδραση της
                                           Warmer  ναυτιλίας έως το 2100 θα ήταν καθαρή
            0,00                              ψύξη κατά 0,25 βαθμούς Κελσίου2. Ό,τι
                                              χρειάζεται η ανθρωπότητα δηλαδή.
            -0,02                             Θυμίζω ότι το SOx ζει δύο με τρεις ημέ-
                                              ρες στην ατμόσφαιρα (άρα στον ανοικτό
            -0,04                             ωκεανό δεν είναι πρόβλημα) και το NOx
                                           Cooler  ζει μερικές ώρες. Έχουμε γίνει πια ειδι-
            -0,06                             κοί στο να πυροβολούμε τα πόδια μας.
                 2020  2040  2060  2080  2100  Και έτσι υπάρχουν τώρα σοβαρές προ-
                                              τάσεις να σταλούν αεροπλάνα στη στρα-
                    Shipping BAU, CO2 ONLY    τόσφαιρα για να την ψεκάζουν με θειικό
                    Shipping BAU, ALL POLLUTANTS  οξύ για να την ψύχουν3. Συγχαρητήρια
                                              – είμαστε άξιοι της τύχης μας.

                 Εικόνα 2                     1.   Atmospheric Chemistry and Physics,
                                                  “Climate benefits of proposed carbon
            0,08                                  dioxide mitigation strategies for
                                                  international shipping and aviation”,
            0,06                                  Catherine C. Ivanovich, Ilissa B.
                                                  Ocko, Pedro Piris-Cabezas, and Annie
                                                  Petsonk, Environmental Defense Fund,
            0,04                                  Washington, D.C., USA, 11 December
                                                  2019.
            0,02                              2.   MIT Technology Review, “We’re about
                                                  to kill a massive, accidental ex-
            0,00                                  periment in reducing global warm-
                                                  ing”, https://www.technologyreview.
                                                  com/2018/01/22/67402/were-about-to-
            -0,02                                 kill-a-massive-accidental-experiment-
                                                  in-halting-global-warming/
            -0,04                             3.   Los Angleles Times, “We’re very
                                                  far off course in meeting global
            -0,06                                 climate goals. Get ready for Plan
                                                  B”, https://www.latimes.com/opinion/
                 Net NOx SO2  OC CH4  CO BC CO2   story/2023-09-10/geoengineering-so-
                                                  lar-radiation-modification-risks-re-
                                                  search



                                                                                                             93
   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100