Page 94 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2024
P. 94
O κ. Πάνος Ζαχαριάδης επιχειρεί να απαντήσει στο κρίσιμο ερώτημα της συμβολής
των περιβαλλοντικών κανονισμών της ναυτιλίας στην υπερθέρμανση του πλανήτη.
Η ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΤΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΣΤΗΝ
ΥΠΕΡΘΕΡΜΑΝΣΗ
ΤΗΣ ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΑΣ
(ΑΝ ΔΕΝ ΥΠΗΡΧΑΝ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΙ
ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΙ)
Πρόσφατα έπεσε στα χέρια μου μια σχε- Η σκέψη τους είναι απλή: Τι εκπέ-
τικά νέα μελέτη1, του Δεκεμβρίου του μπει CO2; Τα ορυκτά καύσιμα, άρα τα
2019, που υπολογίζει την επίδραση της κόβουμε. Πρόβλημα πρώτο: Τα ορυκτά
ναυτιλίας και των αερομεταφορών στην καύσιμα έχουν φυσικά ένα κακό – τις
υπερθέρμανση του πλανήτη με ή χωρίς εκπομπές τους σε CO2, που υπερθερ-
κανονισμούς μείωσης του CO2 (κανονι- μαίνει την ατμόσφαιρα. Έχουν όμως
σμοί IMO για τη ναυτιλία και ICAO για και ένα καλό (για την υπερθέρμανση):
τις αερομεταφορές, με στόχους μείωση τις εκπομπές τους σε SOx και NOx, που
κατά 50% ή 100% του CO2 έως το 2050). ψύχουν την ατμόσφαιρα. Άρα η καθαρή
Τα αποτελέσματα της μελέτης δεν με επίδρασή τους στην ατμόσφαιρα είναι
εξέπληξαν. Αυτό που με εκπλήσσει είναι η θέρμανση που προκαλούν μείον η
πως κανείς δεν ασχολείται με αυτά, ούτε ψύξη τους. Πρόβλημα δεύτερο: Έστω
το κοινό, ούτε οι πράσινοι, ούτε οι νομο- ότι καταργούμε τα ορυκτά καύσιμα.
θέτες του κλάδου. Με τι τα αντικαθιστούμε; Τα πράσινα
Ως γνωστόν, αυτή τη στιγμή η υπερ- εναλλακτικά καύσιμα (πράσινη αμμω-
θέρμανση του πλανήτη βρίσκεται στον νία ή μεθανόλη), αν και όταν υπάρξουν,
+1 βαθμό Κελσίου περίπου, σε σχέση με φτιάχνονται από πράσινο υδρογόνο.
την προβιομηχανική εποχή. Επίσης, ως Μια στροφή σε καύσιμα υδρογόνου στο
γνωστόν, αν ξεπεράσουμε τον +1,5 βαθμό εγγύς μέλλον συνεπάγεται αύξηση της
Κελσίου έως το 2100, χαθήκαμε. Με λίγα θερμοκρασίας της ατμόσφαιρας κατά
λόγια, έχουμε «περιθώριο» μισό βαθμό 0,4 βαθμούς Κελσίου, με συντηρητικές
Κελσίου έως το 2100. Η προσπάθεια λοι- εκτιμήσεις πρόσφατων μελετών (βλ.
πόν των κανονισμών είναι να σταματήσουν Ναυτικά Χρονικά, Οκτώβριος 2023),
τις εκπομπές CO2 (πρόσφατα και μεθανίου λόγω των προβλεπόμενων διαρροών
– ξύπνησαν επιτέλους) στην ατμόσφαιρα υδρογόνου στην ατμόσφαιρα, το οποίο
το ταχύτερο δυνατόν, ώστε να παραμεί- είναι ισχυρότατο έμμεσο αέριο του θερ-
νει η υπερθέρμανση στα τωρινά επίπεδα. μοκηπίου.
Όμως, επίσης ως γνωστόν, τα πράγματα Πίσω στη μελέτη που αναφέραμε:
δεν είναι τόσο απλά. Και δυστυχώς οι Πόσο θα συνεισέφερε η ναυτιλία στην
νομοθέτες δεν έχουν ούτε την όρεξη υπερθέρμανση της ατμόσφαιρας χωρίς
ούτε, ίσως, την ικανότητα να χειριστούν κανονισμούς (business as usual), δηλαδή
του Πάνου Ζαχαριάδη, επιστημονικά σύνθετα προβλήματα. Προ- χωρίς EEXI, CII, Carbon Levy ή ETS,
τεχνικού διευθυντή χωρούν σε νόμους «πονάει κεφάλι, κόψει κ.λπ.; Απάντηση: 0,01 βαθμούς Κελσίου
της Atlantic Bulk Carriers Management Ltd.
κεφάλι», και έτσι όλοι είναι happy! έως το 2100. Σχεδόν τίποτα δηλαδή. Και,
92