Page 52 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - Ιανουάριος 2023
P. 52

ΕΝΩΣΗ ΕΦΟΠΛΙΣΤΩΝ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΜΙΚΡΩΝ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΝ



                              χουσες λύσεις δεν είναι εφαρμόσιμες σε μεγάλη   η λίστα των εναλλακτικών καυσίμων σε ένα με
                              κλίμακα. Καμία νέα τεχνολογία όμως δεν είναι   δύο επιλογές, έτσι ώστε να μειωθεί η αβεβαιότητα
                              ώριμη για άμεση χρήση και σε καμία περίπτωση   που υπάρχει αυτή τη στιγμή, όταν μια ναυτιλιακή
                              τα προτεινόμενα εναλλακτικά καύσιμα δεν είναι   εταιρεία καταρτίζει στρατηγικό πλάνο κατασκευής
                              επαρκή. Όλα είναι υπό διερεύνηση και εξέλιξη.  νέων πλοίων με ορίζοντα πέραν της εικοσαετίας.
                              Η ΕΕΝΜΑ, όταν προτάθηκε ευρωπαϊκά το LNG   Επομένως, η πλοιοκτησία δεν αποφεύγει σε καμία
                              ως μεταβατικό καύσιμο, και παρά το γεγονός ότι   περίπτωση τον διάλογο για την ανάγκη βελτίωσης
                              δεν ήταν εντελώς πράσινο, αλλά εκείνη την εποχή   του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του κλάδου.
                              αποτελούσε λύση, αντιλαμβανόμενη άμεσα την  Αντιθέτως, καταθέτει προτάσεις ρεαλιστικές και
                              ανάγκη απανθρακοποίησης της ναυτιλίας, ήταν   εμπεριστατωμένες για την ομαλή μετάβαση στην
                              από τις πρώτες ενώσεις και συγκεκριμένα το 2015   πράσινη εποχή.
                              που ξεκάθαρα τάχθηκαν υπέρ της χρήσης του
                              και το υιοθέτησαν. Εάν αναλογιστούμε όμως ότι   Η Ναυτιλία Μικρών Αποστάσεων αποτελεί τη
                              το LNG χρησιμοποιείται ως ναυτιλιακό καύσιμο   ραχοκοκαλιά του ευρωπαϊκού εμπορίου και στην
                              εδώ και περίπου μία δεκαετία, αλλά οι σταθμοί   περίπτωση της Ελλάδας είναι ο συνδετικός κρί-
                              εφοδιασμού LNG είναι ακόμη ιδιαίτερα περιορι-  κος του ηπειρωτικού κορμού της χώρας και των
                              σμένοι, αναρωτιέμαι πόσο εφικτή θα μπορούσε  νησιών. Η απρόσκοπτη λειτουργία της shortsea
                              πράγματι να καταστεί η μετάβαση της ναυτιλίας   ναυτιλίας είναι ζωτικής σημασίας για τις εμπορι-
                              σε νέα εναλλακτικά καύσιμα σε ορίζοντα επταε-  κές μεταφορικές υπηρεσίες που προσφέρει στη
                              τίας, όπως προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.   νησιωτική Ελλάδα, συμβάλλοντας στη διατήρηση
                                                                      της κοινωνικής συνοχής του τόπου μας.
                              Ταυτόχρονα, θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι το
         Η Ναυτιλία Μικρών    περιβαλλοντικό αποτύπωμα της ναυτιλίας είναι  Επομένως, η μετάβαση της ΝΜΑ στην πράσινη
             Αποστάσεων       γνωστό και ευθύνεται για λιγότερο από το 3%  ανάπτυξη είναι απαραίτητη, αλλά πρέπει να στη-
            αποτελεί τη       των παγκόσμιων εκπομπών, και σε σχέση με τον   ριχτεί σε ρεαλιστικές λύσεις. Ας μην ξεχνάμε ότι
            ραχοκοκαλιά       όγκο του εμπορίου που εξυπηρετεί και τις μετα-  το πλοίο Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων στην
           του ευρωπαϊκού     φερόμενες ποσότητες είναι θεαματικά μικρό. Η   Ελλάδα δραστηριοποιείται σε ένα περιβάλλον
         εμπορίου και στην    κλιματική αλλαγή είναι παρούσα, αυτό δεν το  εντελώς αναχρονιστικό, ενώ αποδεδειγμένα είναι
           περίπτωση της      αμφισβητεί κανείς, και σαφώς όλοι οφείλουμε να   το πιο ακριβό, με τα υψηλότερα λειτουργικά κόστη,
          Ελλάδας είναι ο     συμβάλουμε στην αντιμετώπισή της, έτσι ώστε ο   όχι μόνο σε σχέση με τις ευρωπαϊκές σημαίες
         συνδετικός κρίκος    πλανήτης και τα παιδιά μας να έχουν το μέλλον   αλλά και στον κόσμο. Το υφιστάμενο νομοθετικό
          του ηπειρωτικού     που τους αξίζει. Όμως, η κλιματική αλλαγή πρέπει   περιβάλλον της χώρας και η εσωτερική ναυτιλι-
          κορμού της χώρας    να αντιμετωπιστεί ολιστικά. Οι προτάσεις πρέπει   ακή λειτουργία της είναι τόσο απαρχαιωμένα, που
          και των νησιών.     να είναι ρεαλιστικές και εφαρμόσιμες.   καθημερινά τα πλοία αντιμετωπίζουν νόμους και
                                                                      κανονισμούς που θεσμοθετήθηκαν τη δεκαετία
                              Συζητάμε για μπαταρίες πλοίων, μια τεχνολογία  του ’50, ενώ σίγουρα υπάρχουν σε ισχύ ακόμα
                              που θα μπορούσε να εφαρμοστεί στα πλοία της   παλαιότεροι.
                              shortsea ναυτιλίας ευκολότερα, λόγω του μεγέθους
                              και των αποστάσεων που διανύουν. Η ηλεκτροκί-  Όλοι αυτοί οι κανονισμοί αναφέρονταν σε χαρα-
                              νηση, όμως, θα είχε περιβαλλοντικά οφέλη μόνο   κτηριστικά πλοίων άλλων δεκαετιών, σε άλλα λιμά-
                              στην περίπτωση που η φόρτισή της γινόταν από   νια, σε άλλες τεχνολογίες και γενικά σε μια άλλη
                              ενέργεια που έχει παραχθεί από ΑΠΕ. Στην περί-  πραγματικότητα που έχει ξεπεραστεί ήδη από τις
                              πτωση που η φόρτισή της στηρίζεται σε ενέργεια   εξελίξεις. Για να καταστεί δυνατή η πράσινη μετά-
                              παραγόμενη από καύση φυσικού αερίου ή λιγνίτη,   βαση, οι κυβερνήσεις οφείλουν να διαμορφώσουν
                              πόσο πραγματικά πράσινη τεχνολογία θεωρείται;  ένα σύγχρονο κανονιστικό πλαίσιο, που θα λαμβά-
                                                                      νει υπόψη τα σημερινά τεχνολογικά δεδομένα και
                              Επομένως οφείλουμε, ακριβώς επειδή αναγνω-  θα συμβαδίζει με τη νέα πραγματικότητα.
                              ρίζουμε το πρόβλημα της κλιματικής αλλαγής,
                              οι λύσεις που προτείνουμε να συνδράμουν στην   Κλείνοντας την τοποθέτησή μου, θα ήθελα να
                              ουσιαστική προστασία του πλανήτη και να μην  τονίσω ότι ο κλάδος της ναυτιλίας, από τη γέν-
                              αποτελούν συγκυριακές και ενίοτε καιροσκοπι-  νησή του έως σήμερα, έχει αντιμετωπίσει πλη-
                              κές πολιτικές κορόνες. Ήδη, η ναυτιλιακή βιομη-  θώρα προκλήσεων και έχει αποδείξει ότι διαθέτει
                              χανία έχει προτείνει μεσοπρόθεσμες μεθόδους,   την ικανότητα της προσαρμοστικότητας και της
                              οι οποίες αποδεδειγμένα μειώνουν το περιβαλ-  άμεσης ανταπόκρισης. Είμαι λοιπόν βέβαιος ότι
                              λοντικό αποτύπωμα ενός πλοίου, όπως το slow  και πάλι η ναυτιλία θα πρωτοπορήσει και θα είναι
                              steaming και νέα χαρακτηριστικά ναυπήγησης  από τους πρώτους κλάδους που επιτυχώς θα
                              πλοίων. Επιπλέον, είναι σημαντικό να περιοριστεί   ανταποκριθούν στην πράσινη μετάβαση.


         52
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57