Page 155 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - Ιανουάριος 2023
P. 155
Mε την ευγενική χορηγία
ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΕΣ
ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΟΙ ΑΝΤΙΡΡΟΠΕΣ
ΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ
ΤΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσίασε το 2022 για τον ραπωλησίες δεξαμενόπλοιων έσπασαν κάθε ρεκόρ
ναυτιλιακό αναλυτή, καθώς το περασμένο έτος έλα- στην προσπάθεια πλοιοκτητών να επωφεληθούν από
βαν χώρα πολλές και σημαντικές μεταβολές στις τα πολύ καλά επίπεδα των ναύλων. Από την άλλη,
ναυτιλιακές αγορές, στον απόηχο κυρίως της ρωσι- πτώση σημείωσαν οι αγοραπωλησίες bulk carriers.
κής εισβολής στην Ουκρανία. Στο μέτωπο των παραγγελιών, η μειωμένη δραστη-
Η πολυαναμενόμενη ανάκαμψη των δεξαμενόπλοιων ριότητα ήταν καθολική, κυρίως λόγω της αβεβαιό-
ήρθε, καθώς οι κυρώσεις στη μεταφορά ρωσικών τητας των περιβαλλοντικών κανονισμών, με τα gas
φορτίων είχαν ως αποτέλεσμα πετρέλαιο και προϊ- carriers ωστόσο να αποτελούν την εξαίρεση, δείγμα
όντα αυτού να μεταφέρονται στην Ευρώπη από πιο της υψηλής δυναμικής που παρουσιάζει το LNG ως
μακρινές αποστάσεις, δίνοντας ώθηση στα τονομί- καύσιμο του (βραχυ-μεσοπρόθεσμου) μέλλοντος.
λια. Η ανάκαμψη μεταξύ των διαφορετικών μεγεθών Στις σελίδες που ακολουθούν, τα Ναυτικά Χρονικά,
δεξαμενόπλοιων δεν ήταν ισομερής, με τα product έχοντας εξασφαλίσει αποκλειστικά δεδομένα από τη
tankers να προπορεύονται έναντι των μεγαλύτερων. VesselsValue, παρουσιάζουν τις δέκα εταιρείες με
Στο ίδιο μήκος κύματος και τα LNG carriers, που τις μεγαλύτερες, σε όρους αξίας, επενδυτικές κινή-
είδαν τους ναύλους τους να εκτοξεύονται έως και σεις τόσο σε νεότευκτα όσο και σε μεταχειρισμένα
πάνω από τα $400.000/ημέρα, καθώς η ζήτηση για τις τέσσερις κυριότερες κατηγορίες πλοίων
για υγροποιημένο φυσικό αέριο ήταν υψηλή εν τη (bulkers, tankers, containerships, LNG carriers).
απουσία των ρωσικών ενεργειακών αγαθών, ενώ η Παράλληλα παρουσιάζονται οι εταιρείες/σχήματα
προσφορά πλοίων περιορισμένη. με τους μεγαλύτερους σε αξία στόλους, όπως δια-
Στα bulk carriers, οι ναύλοι σαφέστατα δεν ακολού- μορφώθηκαν το περασμένο έτος, ανεξάρτητα από
θησαν την ίδια εκρηκτική πορεία συγκριτικά με το το αν προχώρησαν σε αγορές ή παραγγελίες.
2021 και κατεγράφη σημαντική μεταβλητότητα. Η Λαμβάνοντας υπόψη ότι αυτά τα στοιχεία εξήχθησαν
Κίνα και το 2022 αποτέλεσε τον παράγοντα Χ για στα μέσα Δεκεμβρίου, ενδέχεται σήμερα να υπάρ-
τη ναυλαγορά, καθώς η αποδυναμωμένη ζήτηση χουν διαφορές έως τη στιγμή κυκλοφορίας του τεύ-
για iron ore συγκράτησε χαμηλά τους ναύλους των χους. Αξίζει ακόμα να σημειωθεί ότι η όλη ανάλυση
Capesizes. Στο ίδιο μήκος κύματος και η ναυλαγορά λαμβάνει ως βασικό κριτήριο την αξία των πλοίων
των containerships, η οποία από τα επίπεδα ρεκόρ και όχι τον αριθμό των πλοίων. Συνεπώς υπήρξαν
του 2021 διόρθωσε το 2022. εταιρείες οι οποίες παρήγγειλαν ή αγόρασαν περισ-
Οι προαναφερθείσες διακυμάνσεις στις ναυλαγορές σότερα πλοία στη δευτερογενή αγορά από άλλες,
αποτυπώνονται χαρακτηριστικά και στις ναυτιλιακές αλλά η αξία τους ήταν μικρότερη και συνεπώς δεν
επενδύσεις. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι οι αγο- εισήλθαν στην κορυφαία δεκάδα.
Ανάλυση των Γιάννη Θεοδωρόπουλου και Μάνου Χαρίτου
Η ανάλυση πραγματοποιήθηκε με δεδομένα της VesselsValue έως τα μέσα Δεκεμβρίου 2022.
155