
Σημαντικές αλλαγές στο μείγμα των φορτίων που μεταφέρουν τα Capesize καταγράφονται τα τελευταία χρόνια.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η Drewry, ενώ οι όγκοι φορτίων που μεταφέρθηκαν με Capesize παρέμειναν πάνω από τους 1,8 δισ. τόνους τόσο το 2019 όσο και το 2025, το μερίδιο του βωξίτη ανεβαίνει, με αυτό του άνθρακα να υποχωρεί. Το σιδηρομετάλλευμα, πάντως, αποτελεί τον απόλυτο πρωταγωνιστή, με μερίδιο 75% στις μεταφορές μέσω Capesize.
Πριν από την πανδημία, ο άνθρακας ήταν ο δεύτερος σημαντικότερος πυλώνας για την απασχόληση των πλοίων Capesize, αλλά το μερίδιό του μειώθηκε από 21% το 2019 σε 16% το 2025, αντανακλώντας μια σταδιακή μείωση στις μεταφορές άνθρακα μεγάλων αποστάσεων, εξηγεί η Drewry. Ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης το γεγονός ότι το μερίδιο του βωξίτη ενισχύθηκε, από ένα αμελητέο 3% το 2019 σε περίπου 8% έως το 2025, κυρίως λόγω της αύξησης των ροών από τη Δυτική Αφρική προς την Κίνα. Η πρόσφατη αλλαγή στα εμπορεύματα είχε επιπτώσεις στη ναυλαγορά και στη δυναμική της αγοράς.
Υπό αυτό το πρίσμα, η ζήτηση για τη μεταφορά βωξίτη μεγάλων αποστάσεων αυξάνει τον ανταγωνισμό για την εξασφάλιση χωρητικότητας. Στο μέτωπο των χρονοναυλώσεων των Capesize, οι κατά μέσο όρο ναύλοι είναι αυξημένοι φέτος κατά 20% έναντι του 2019, ενώ η αντίστοιχη άνοδος στα Panamax είναι της τάξης του 10%.

Η ανάδυση νέων ροών σιδηρομεταλλεύματος από τη Γουινέα με τελικό προορισμό, κατά κύριο λόγο, την Κίνα θα στηρίξει τη ναυλαγορά μόλις τα ορυχεία αρχίσουν να λειτουργούν σε πλήρη κλίμακα. Η Drewry στην ανάλυσή της εκτιμά ότι, εφόσον το ορυχείο Simandou αυξήσει την παραγωγική του ικανότητα στους προβλεπόμενους 120 εκατ. τόνους τα επόμενα τρία έως τέσσερα χρόνια ‒το μεγαλύτερο μέρος των οποίων θα κατευθυνθεί προς την Κίνα‒, τα Capesize θα μπορούσαν να καταγράψουν νέα δομική άνοδο. Οι υπάρχουσες δραστηριότητες μεταφόρτωσης βωξίτη και η αναμενόμενη μεταφόρτωση σιδηρομεταλλεύματος στη Γουινέα δημιουργούν ήδη σημαντικές καθυστερήσεις φόρτωσης και αυξάνουν τους χρόνους αναμονής, επιμηκύνοντας τη διάρκεια των ταξιδιών και απορροφώντας τονάζ.
Εν κατακλείδι, τα Capesize είναι πιθανό να ξεπεράσουν σε απόδοση άλλους τύπους bulk carriers. Κύριοι λόγοι γι’ αυτή την εξέλιξη είναι τα trades μεγάλων αποστάσεων, η στενότερη προσφορά και οι αλλαγές στο μείγμα μεταφερόμενων φορτίων.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών





Η τεχνολογία των ηλεκτροχημικών κυψελών καυσίμου υδρογόνου μεγάλης ισχύος εξελίσσεται σε καθοριστικό μοχλό του πράσινου μετασχηματισμού της ναυτιλίας, επιτρέποντας εγκαταστάσεις επιπέδου μεγαβάτ σε ποντοπόρα…

Αλλαγή σκυτάλης στην ηγεσία της European Shipowners | ECSA, καθώς ο Mikki Koskinen από τη Φινλανδία εξελέγη νέος Πρόεδρος, με τον Νικόλα Βενιάμη να…

Την υπογραφή σύμβασης προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, διάρκειας 21 ετών, με την Google ανακοίνωσε η TotalEnergies, δεσμευόμενη για την παροχή ενός TWh ανανεώσιμης ενέργειας προς…

Η τεχνολογία πλήρους ηλεκτροκίνησης πλοίων, βασισμένη σε συστήματα αποθήκευσης ενέργειας μεγάλης κλίμακας και ηλεκτρική πρόωση υψηλής ισχύος, πέρασε σε νέα ιστορική φάση στις 14…

Οι έντονοι γεωπολιτικοί τριγμοί του 2025, αν και προξένησαν ερωτηματικά ως προς την κατεύθυνση της διεθνούς σκηνής στο θέμα της ενέργειας, δεν αποτέλεσαν ανασταλτικό…

Στην προκήρυξη της διαγωνιστικής διαδικασίας των ερευνών βυθού για τη δεύτερη ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Ιταλίας προχώρησαν οι Διαχειριστές Συστήματος Μεταφοράς της Ελλάδας και…

Ανακοίνωση με αφορμή την κλιμακούμενη ένταση στη Μαύρη Θάλασσα με επιθέσεις σε εμπορικά πλοία εξέδωσε ο Γενικός Γραμματέας του ΙΜΟ, Arsenio Dominguez. «Καθώς η…

Παρά τις όποιες έντονες αναταράξεις στο διεθνές εμπόριο το 2025, το orderbook δεν έπαψε να «γεμίζει» με παραγγελίες για νεότευκτα. Φυσικά, οι Έλληνες πλοιοκτήτες…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ