
Η συστηματική προσπάθεια της Κίνας να εξασφαλίσει πρόσβαση στα αφρικανικά μέταλλα, απαραίτητα για την κατασκευή μπαταριών, αναμένεται να αναδιαμορφώσει τις θαλάσσιες ροές ξηρού φορτίου, σύμφωνα με πρόσφατο report της ναυλομεσιτικής Xclusiv. Η αφρικανική ήπειρος διαθέτει περίπου το 30% των παγκόσμιων ορυκτών πόρων και κυριαρχεί σε βασικά μέταλλα της ενεργειακής μετάβασης.
Πιο συγκεκριμένα, η Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό (DRC) παράγει πάνω από το 70% του κοβαλτίου, κατέχοντας περίπου το ήμισυ των παγκόσμιων αποθεμάτων, ενώ η Νότια Αφρική, η Γκαμπόν και η Γκάνα συνεισφέρουν άνω του 60% της παραγωγής μαγγανίου. Παράλληλα, Ζιμπάμπουε, DRC και Μάλι αναδεικνύονται σε παραγωγούς λιθίου, ενώ η Μοζαμβίκη και η Μαδαγασκάρη αυξάνουν γρήγορα την παραγωγή γραφίτη.
Επομένως, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός πως περίπου το 22% των κινεζικών επενδύσεων στην Αφρική συνδέεται πλέον με εξορύξεις και συναφείς υποδομές, με τα νέα σιδηροδρομικά και λιμενικά έργα να κατευθύνουν τις ροές απευθείας προς κινεζικές βιομηχανικές αλυσίδες. Υπενθυμίζεται ότι, το 2024, πάνω από το 80% των κινεζικών εισαγωγών κοβαλτίου και μαγγανίου προήλθαν από την Αφρική, υπογραμμίζοντας τον καθοριστικής σημασίας ρόλο της Αφρικής για τη στρατηγική ενεργειακής μετάβασης του Πεκίνου.
Στις διά θαλάσσης μεταφορές, η τάση αντανακλάται ήδη στις ροές ξηρού φορτίου. Πιο συγκεκριμένα, oι εξαγωγές βωξίτη της Γουινέας ανήλθαν σχεδόν σε 100 εκατ. τόνους το πρώτο εξάμηνο του 2025, σημειώνοντας αύξηση 36% σε ετήσια βάση, με τις κινεζικές εταιρείες εξόρυξης να ευθύνονται για πάνω από το 60% του εν λόγω όγκου. Η Ζιμπάμπουε εξήγαγε περίπου 1 εκατ. τόνους σποδουμένη (ορυκτό που αποτελεί πηγή λιθίου) το πρώτο εννεάμηνο του 2025, περίπου 27-30% υψηλότερα από ό,τι έναν χρόνο νωρίτερα, παρά τις χαμηλότερες τιμές του λιθίου, κυρίως λόγω της κινεζικής ζήτησης. Η Μοζαμβίκη και η Μαδαγασκάρη μαζί παράγουν ήδη περίπου 150.000 τόνους ανά έτος φυσικού γραφίτη, ενώ νέα έργα που υποστηρίζονται από την Κίνα θα μπορούσαν να προσθέσουν περίπου 260.000 τόνους ετησίως στην παραγωγική αυτή ικανότητα. Όπως αναφέρει η ίδια έκθεση, τα εν λόγω φορτία συνήθως διακινούνται από πλοία χωρητικότητας Handy έως Panamax.
Παρότι οι παραπάνω όγκοι παραμένουν μικρής κλίμακας σε μια παγκόσμια αγορά χύδην ξηρού φορτίου 5,6 δισ. τόνων, η σημασία τους έγκειται στη δομική ανάπτυξη και στις μεγάλες αποστάσεις. Οι απαγορεύσεις εξαγωγών μη επεξεργασμένου λιθίου στη Ζιμπάμπουε και οι προσπάθειες της Γουινέας και της Νότιας Αφρικής για τοπική επεξεργασία δημιουργούν σταδιακά σταθερές ροές. Μελλοντικός ανταγωνισμός δυτικών αγοραστών για φορτία που μέχρι σήμερα κατευθύνονται σχεδόν αποκλειστικά στην Κίνα μπορεί να ενισχύσει περαιτέρω τα τονομίλια.
Για τους πλοιοκτήτες, η άνθηση του εμπορίου των εν λόγω ορυκτών δεν θα αντικαταστήσει τον άνθρακα ή το σιδηρομετάλλευμα, αλλά δημιουργεί μια ανθεκτική –πράσινα προσανατολισμένη– δεξαμενή ζήτησης, κυρίως για Handy/Supramax αλλά και Panamax πλοία.
Credit: Xclusiv
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Για «επενδύσεις στην ελληνική ναυτιλία με στόχο την ανάπτυξη, την ασφάλεια και το άνοιγμα νέων θέσεων εργασίας» έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας & Νησιωτικής…

Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Δεκεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών…

Το Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη τιμήθηκε με Βραβείο από την Ακαδημία Αθηνών κατά την Πανηγυρική Συνεδρία που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 18 Δεκεμβρίου 2025 στο Μέγαρο της Ακαδημίας. Συγκεκριμένα, στο…

Η Ουκρανία έπληξε για πρώτη φορά πετρελαιοφόρο του «σκιώδους στόλου» της Ρωσίας «μέσα στα ουδέτερα ύδατα» της Μεσογείου, ανακοίνωσε σήμερα πηγή στους κόλπους των…

Η επιτυχής διέλευση του πλοίου «Maersk Sebarok» από την Ερυθρά Θάλασσα και τα Στενά του Μπαμπ ελ Μαντέμπ αποτελεί την πρώτη παρουσία της δανέζικης…

Η τεχνολογία συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας μεγάλης κλίμακας για πλήρως ηλεκτρικά πλοία εδραιώνεται ως βασικός πυλώνας της αποανθρακοποίησης των ακτοπλοϊκών μεταφορών, με τη Corvus Energy να διαδραματίζει κεντρικό ρόλο στη…

Η πράσινη αμμωνία καθιερώνεται ως ένας από τους πλέον ώριμους ενεργειακούς φορείς για την αποανθρακοποίηση της ναυτιλίας και η επένδυση της CMB.TECH, που ανακοινώθηκε…

Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο συμφωνεί να χορηγήσει δάνειο στην Ουκρανία ύψους 90 δισεκατομμυρίων ευρώ για τα έτη 2026-2027, μέσω δανεισμού της ΕΕ», αναφέρουν τα συμπεράσματα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ